Satte in en kamin, viking 30 nu i februari. Den har till och från fått problem med draget i skorstenen samt att det ibland rinner ut "sotvatten" nertill på kaminen. (Se videoklipp) Detta luktar nästan som tjära, men det kommer inte vid varje eldning men rätt ofta. Glaset sotar igen ganska snabbt också. Har nu slutat elda i den tillsvidare.

Jag har eldat med blandad ved björk, gran och tall. Veden är enligt mig torr och ligger i förråd. Jag har två eldstäder till som jag också eldar i och där har jag inte haft några problem alls, varken med drag eller detta "vatten".

Första känslan är ju att veden inte är torr men jag funderar om det dåliga draget i skorstenen kan orsaka detta fenomen på något sätt? För veden ska vara torr då den är kluven och lagrad i förråd i nästan två år...


[video=youtube_share;X1TlTJ-psmM]http://youtu.be/X1TlTJ-psmM[/video]
 
Edit: skulle ha kollat videon först. Såg lite tunnflytande ut. /edit
 
Redigerat:
Tjärvatten! Du kan använda det mot mjäll eller att marinera din mikrovärmda mat, för en genuin grillsmak (har faktiskt en köpt sådan flaska)


skämt åsido: dåligt drag och sur ved förbättrar inte det hela men kolla detta först:


A)Är detta en vattenmantlad kamin? I så fall är troligen felet att temperaturen inuti kaminen är för låg. Detta leder till att vattnet som frigörs vid förbränningen, som borde följa med röken ut, istället kondenserar inne i kaminen.
Åtgärd: låt vattnet i kaminen bli varmt, minst 70 grader, innan du skickar ut värmen på elementen. Rökens temperatur bör vara 80 grader eller högre när den lämnar skorstenen: annars kondenserar vattnet i skorstenen i stället.


B)Är det en kamin av solitt järn/plåt eller finns det keramik, eller eldfast tegel i den? Enbart järn/plåt =risk för bekymmer. Keramik = bättre och hetare förbränning, mindre sot o tjära. Åtgärd: Fodra den invändigt med eldfast tegel e dyl. Jag använder gammalt (oeldfast) taktegel: det spricker efterhand men är lätt o billigt att ersätta.
 
viking 30 är en vanlig (icke vattenmantlad) smalspis med kokplatta och keramisk eldstad och skall naturligtvis inte kunna ge ifrån sig tjärvattnet om temperaturen i eldstaden är tillräckligt hög. Är den för låg är det som sagt troligen draget i skorstenen.Låt brasan få ordentlig fart (10 minuter) innan luckan stängs helt.
 
Håller med föregående.
Har själv en likadan spis.
Elda med öppen underlucka och öppna spjäll. Det borde då vara såpass bra drag att spisen blir glödhet.
Vad har du för skorsten? Vilken dimension och vilken höjd?
Har du tätt hus? Mekanisk frånluft? Centraldamsugaren igång?
Prova öppna ett fönster eller dörr för att se om du får bättre fart.
 
Redigerat:
roke skrev:
Håller med föregående.
Har själv en likadan spis.
Elda med öppen underlucka och öppna spjäll. Det borde då vara såpass bra drag att spisen blir glödhet.
Vad har du för skorsten? Vilken dimension och vilken höjd?
Har du tätt hus? Mekanisk frånluft? Centraldamsugaren igång?
Prova öppna ett fönster eller dörr för att se om du får bättre fart.
Är det klokt med Glödhet kamin,eller vad motsvarar det i temp på kamin o skorsten?
 
Det kanske inte är så klokt med glödhet kamin men kamin och skorsten ska ju lätt palla för det.
Men det där förslaget om öppen nedrelucka och öppet spjäll handlade egentligen inte så mycket om klokskap.
Det var mer menat som ett led i felsökningen ang ditt dåliga drag.
För du hade väl dåligt drag?


Får du bra drag i kaminen om du öppnar nedre luckan och spjäll?
 
Problemet är just draget. Har aldrig fått något riktigt bra drag i denna viking, som jag tex. har i vedspisen på övervåningen, där vrålar det i spisen om spjället öppnas fult och skulle man tända på tidningspapper så dras det upp i rökkanalen direkt. Detta händer inte i min nya viking på bottenvåningen.

Har luskat runt lite med bekanta och det lutar väll åt att jag har för stor rökkanal.

Installationen ser ut enligt följande:
Från kaminen går det 125 mm rökrör 2 meter upp, där ansluter röret till befintlig murad murstock. Kanalen som den går in i har tidigare varit ut ventilation från köksfläkten och den går inte rakt upp utan gör en liten sväng för att sedan gå rakt upp. Denna kanal är 25 cm x 15 cm. (Mina andra rökkanaler är 18cm x 18cm.)
Skorstenen mäter 6 m

Sotaren har självklart gjort en brandskyddskontroll & täthetsprovning vilket har blivit godkänt.

Får väll sätta in 125 mm rökrör hela vägen upp i murstocken till hösten...

Edit: Får inget bra drag om jag öppnar nedre luckan och spjället, utan då rycker det in istället. Huset har självdrag och ingen förändring sker när fönster öppnas. Centraldammsugare saknas. Upplever inget problem med tidigare eldstäder, kakelugn & vedspis.
 
Redigerat:
kulle
Har du kollat så det verkligen är fritt genom kaminen och upp genom skorstenen, kan vara fågelbo eller en tegelsten som blockerar.
Att kanalen är för stor tror inte jag, du har ju 125 rör första 2m
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Verkar skumt att det inte blir drag.
Är verkligen spisen rätt monterad?
om jag inte minns fel så är det en plåt nerstoppad i bakkanten av spisen (plåten ska förlänga rökvägen eller nåt sånt)
Prova ta bort den plåten eller gör ett större uttag i den. Bara för att testa.
Kolla också så att spjället verkligen öppnar och hänger fast på rätt sätt i spjällreglaget.
Verkar mysko att det inte drar.
Om du plockar isär spisen så kan du testa elda en tidningstuss rakt ut bakom spisen. Drar det inte då heller är det ju inget fel på spisen i alla fall.


under luckan (med vingmuttrarna) har jag för mig plåten sitter:

DSC_0086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan det vara så tokigt att sotaren har glömt ballongen eller vad han använt vid provtryckningen
 
@ roke Eftersom jag har en viking med rökrör uppåt så saknas denna plåt i bakkanten av spisen. Även spjällen är okej. Har en sotlucka på första rökröret efter spisen, ska öppna den och tända en tidning där.

@ Elkludde Nix, har varit upp och kollat detta. Sotaren gjorde en koll med kamera i skorstenen och då nämnde han faktiskt att han hade svårt att hitta röret med kameran. Märkligt tänkte jag? Men sen tog han fram borste och lod och körde ner och då gick dem ända ner i röret fram till kaminen. Sen var sotaren nöjd.

Jag ska försöka "bygga" en egen inspektion kamera och se om jag kan lyckas se något som är galet.

DSC01919.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej. Testet med att elda tidnignspapper bakom spisen borde ge en tydlig och bra fingervisning om vad som spökar.

Tänkte också på om kanalen som spisen är ansluten till är placerad i murstocken på så sätt att den är (för) kall och därför ger dåligt drag?

Jaja, jag vet inte vad det kan vara. Hoppas du får ordning på det. Man vill ju ha drag i spisen.
 
veden behöver inte vara våt för att man ändå får kondensat i skorstenen vid eldning. När veden brinner omvandlas den till CO2 och en inte så liten mängd vattenånga . Ångan i sin tur kondenserar på kalla ytor och rinner ner som sotvatten. Dålig drag kan bero på att skorstenen blir inte tillräcklig varm.... det är trots allt 6m kall material att värma upp till minst 65 grader för att slippa kondens
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
veden behöver inte vara våt för att man ändå får kondensat i skorstenen vid eldning. När veden brinner omvandlas den till CO2 och en inte så liten mängd vattenånga . Ångan i sin tur kondenserar på kalla ytor och rinner ner som sotvatten. Dålig drag kan bero på att skorstenen blir inte tillräcklig varm.... det är trots allt 6m kall material att värma upp till minst 65 grader för att slippa kondens
Vid denna årstiden är det normalt inte problem med draget,känner man inget drag med handen eller papper som brinner inte drar upp i skorsten ,är det stopp i skorstenen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.