Jag har fått ett brev från kommunen med lydelsen. "Tillstånd för anläggningen saknas...."

Huset är byggt på 60-talet och avloppet är ombyggt på 70-talet. Nu vill de att vi ska koppla in oss på kommunalt vatten och avlopp innan 2014. Annars stängs avloppet av?

Nåja, avloppsanläggningen är gammal och kommunen har nyligen dragit va förbi vår tomt så det är väl antagligen vettigt. Om inte annat så av miljöskäl. Men till vilken kostnad? Efter att ha fått fram lite siffror från kommunen så funderar jag istället på att sätta mig i personlig konkurs och flytta ut på en parkbänk. Kommunen ska ha 382.000 kr + Därtill kommer ca 50.000 för grävning på egen mark.

Efter att ha varit tvungen att nöddränera (stopp i dräneringen och vatteninträngning i källaren), därefter takbyte på grund av att det regnat in och jag fått vattenskador, så är mina ekonomiska resurser slut. Kommunen skiter naturligtvis i mina ekonomiska omständigheter men jag är helt låst. Även lånemöjligheterna har torkat in, då huset är högt belånat och bara delvis renoverat så är det inte säljbart i befintligt skick. Vad fn gör man då?
 
Att dom kan "tvinga" dig att åtgärda en ej godkänd avloppsanledning är nog helt rätt, men om de kan tvinga dig att ansluta till det kommunala nätet låter jag vara osagt. Om svaret är "nej" på det senare så måste du ändå åtgärda ditt avlopp, med kostnad ~ 90-100000 kr, kanske mindre om det befintliga kan modifieras.
 
Du kommer troligen inte få tillstånd med något annat typ av avlopp.....
Kolla med banken och kommunen om vad det finns för möjligheter....värdet för kommunalt V/A borde vara högre än kostnaden vilket banken borde tycka är bra.....
Hoppas det löser sig till det bästa.....
 
Usch vilken summa :eek: undersök möjligheten att göra ett enskilt avlopp som är godkänt! Betydligt billigare.
 
Det låter verkligen som mycket pengar!

Jag har själv varit i samma situation.
Men det var väldigt länge sedan och till kostnader som inte var i närheten av de du redovisar.
Då erbjöds möjligheten att få låna till beloppet, och amortera det på tio år.
Det var inom Göteborgs kommun.

Kolla med kommunen om de kan lägga upp en betalningsplan i likhet med ovan nämnda.
Kommunen borde ju inte ha något intresse att sätta dig på bar backe.

Att det skall kosta 50 papp att lägga rör på din tomt ser jag som tilltaget i överkant,
såvida du inte har en väldigt stor tomt.
 
Ligger du utanför kommunens verksamhetsområde för VA eftersom priset är så högt?
 
Ja kommunen är skyldig att ge dej ett VA-lån. Läs lagen om allmäna vattentjänster :)
 
superannna skrev:
Ligger du utanför kommunens verksamhetsområde för VA eftersom priset är så högt?
Nej då. Kommunen utökade sitt verksamhetsområda förra sommaren. De la då ner en serviceanslutninge 20 cm från min tomtgräns. Efter det så påbörjades inventeringarna av befintliga avlopp.
Priset i den här kommunen styrs av hur stor tomt man har!
 
KnockOnWood skrev:
Det låter verkligen som mycket pengar!

Jag har själv varit i samma situation.
Men det var väldigt länge sedan och till kostnader som inte var i närheten av de du redovisar.
Då erbjöds möjligheten att få låna till beloppet, och amortera det på tio år.
Det var inom Göteborgs kommun.

Kolla med kommunen om de kan lägga upp en betalningsplan i likhet med ovan nämnda.
Kommunen borde ju inte ha något intresse att sätta dig på bar backe.

Att det skall kosta 50 papp att lägga rör på din tomt ser jag som tilltaget i överkant,
såvida du inte har en väldigt stor tomt.
Det är ca 45 meter att gräva + troligen lite spränga
 
superannna skrev:
Ja kommunen är skyldig att ge dej ett VA-lån. Läs lagen om allmäna vattentjänster :)
Bra tips, det ska jag göra IL Pronto
 
Precis detta jobbar jag med!

Kommunen måste enligt lag låta dig få en betalningsplan på max 10 år om du kan visa på att du inte får ta lån på banken.

Hur ser er va-taxa ut, vilken kommun bor du i?
 
En lösning som alltid borde funka är att installera en sluten tank. Den är förhållandevis billig att anlägga, men sen är ju tömningarna dyra. Men när man jämför med installationen som i TS fall drar sig upp mot en halv miljon så kan nog även tömningarna kännas billiga.
 
Han kommer inte få tillstånd att anlägga enskilt avlopp inom ett verksamhetsområde för avlopp...
 
  • Gilla
Rhodin
  • Laddar…
Min bror i svinninge betalade ca 150 000 totalt för att bli tvångsansluten till det kommunala avloppsnätet, han har ca 2000 m2 tomt. nästan 400000 låter fruktansvärt dyrt.
Måste själv snart ansluta mig och väntar i princip på att de ska komma igång....
 
Tycker detta verkar så korkat så hälften vore nog! Finns det verkligen lagstöd att tvinga in abonnenter i det kommunala va-nätet? Isf vart?
Tittade på min egen kommuns anslutningsavgifter: Vatten, avlopp och dagvatten = 80000kr
Enbart vatten = 40000kr
Enbart avlopp = 48000kr
Enbart dagvatten = 0kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.