Hej!

Har fått erbjudande om att köpa ett hus men har stora problem med planlösningen och dess potential. Det känns som om att trappan tar alldeles för stor plats och får för mycket fokus, dock är det inte så mycket att göra åt antar jag. Köket är en annan del av huset som inte är särskilt roligt då det är väldigt litet och instängt, samt att vardagsrummet är isolerat från resten av huset.

Jag kan se små förändringar som tyvärr bara ger marginella förbättringar så min fråga är om någon mer bevandrad ser större potential och kan ge tips på hur en mer modern planlösning kan uppnås. Enda kravet är egentligen 3 sovrum, 2 för barn och 1 för oss vuxna. Tipsen får vara hur omfattande som helst då jag inte har några större problem med att blåsa ut hela huset och göra om.

/mansjo
 
  • pl.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hejsan, bara lite tankar från mig då :)
Antar att huset har de sovrum vi ser, dvs ingen övervåning utan trappen går snarare ner till en källare? Så de tre sovrum du önskar ska fortfarande finnas på "detta våningsplan"?..

Jag tycker det ser ut att vara en trevlig planlösning generellt (smaken är ju olika, inget fel i det). Men jag håller med dig om att köket känns lite inklämt eller vad man ska säga.. men det får ni igen i ett stort fint matrum (som det ser ut på ritningen). Jag skulle fokuserat enbart på köket faktiskt först.. och såhär hade nog jag gjort..

Sovrummet som är precis brevid köket ser stort ut, jag hade helt sonika flyttat in "köksväggen" ungefär lika långt som garderoberna i sovrummet står.. dvs ungefär 60 cm. och sedan rivit ut köket (nu vet jag ju inte hur bra skick det är i, men är det ok kan man ju sälja det.. och spara vitvarorna). De där 60 cm kommer göra att det känns mycket luftigare än idag (även om det inte låter så mycket är 60 bredare kök ganska mycket!). Hade också rivit ner så mycket av väggen jag kunnat mot matrummet.. så att det känns som det är luftigare och håller ihop.. om ni väljer att ha högskåp och kyl/frys på ena sidan (där de står för enkelhetens skull.. för eldragningar osv) så låt väggen vara kvar och täcka dom.. men inte mer än så.. öppna upp matberedningsdelen/köket mot själva matrummet.. låt inte väggen på andra sidan (vatten/disk spis delen) vara högre än bänkskåpen... det kommer göra skillnad! Vill ni inte ha fullt så öppet.. kör en liten väggsnutt där med.. portalen (ingången) in i köksdelen kommer ju oavsett bli MINST 60 cm bredare än idag.. :)

Vet inte exakta måtten på köket.. men om det är möjligt försök göra u-form på köket.. så ni får lite bänk under fönstret också!.. kommer ni nog uppskatta (platsen borde räcka för en eller två bänkskåp). Antagligen har ni ett element där, vilket kanske skapar lite problem.. men ni får väl fundera på om ni vill ha golvvärme eller inte.. annars kan ni ju ha ett lite mindre element där.. nått enstaka skåp.. lång bänk och kanske kunna ställa en pall framför elementet.. som ni kan behöva när ni byter lampor nånstans eller nått :)

Bara lite tankar sådär..

Kan nog ha lite tankar om trappen med om jag vet lite mer om hur det ser ut just kring den.. väggar? spaljer? går trappan som sagt upp eller ner? furu? osv osv..

I övrigt är ju planeringen ganska ultimat med de sovrum ni behöver.. utrymmen osv.. att ha vardagsrummet en bit bort från sovdelen kan ju ha sina poänger om man är filmtokig som mig haha (eller har barn som är) .. stör inte lika mycket och med tanke på fönstersättningar osv är det svårt att göra om det på så många sätt.. (eventuellt kan man öppna upp lite mer mot trappen.. men jag vet som sagt inte riktigt hur det ser ut runt trappen)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Redigerat:
  • Gilla
mansjo
  • Laddar…
Snigla skrev:
Hejsan, bara lite tankar från mig då :)
Antar att huset har de sovrum vi ser, dvs ingen övervåning utan trappen går snarare ner till en källare? Så de tre sovrum du önskar ska fortfarande finnas på "detta våningsplan"?..

Jag tycker det ser ut att vara en trevlig planlösning generellt (smaken är ju olika, inget fel i det). Men jag håller med dig om att köket känns lite inklämt eller vad man ska säga.. men det får ni igen i ett stort fint matrum (som det ser ut på ritningen). Jag skulle fokuserat enbart på köket faktiskt först.. och såhär hade nog jag gjort..

Sovrummet som är precis brevid köket ser stort ut, jag hade helt sonika flyttat in "köksväggen" ungefär lika långt som garderoberna i sovrummet står.. dvs ungefär 60 cm. och sedan rivit ut köket (nu vet jag ju inte hur bra skick det är i, men är det ok kan man ju sälja det.. och spara vitvarorna). De där 60 cm kommer göra att det känns mycket luftigare än idag (även om det inte låter så mycket är 60 bredare kök ganska mycket!). Hade också rivit ner så mycket av väggen jag kunnat mot matrummet.. så att det känns som det är luftigare och håller ihop.. om ni väljer att ha högskåp och kyl/frys på ena sidan (där de står för enkelhetens skull.. för eldragningar osv) så låt väggen vara kvar och täcka dom.. men inte mer än så.. öppna upp matberedningsdelen/köket mot själva matrummet.. låt inte väggen på andra sidan (vatten/disk spis delen) vara högre än bänkskåpen... det kommer göra skillnad! Vill ni inte ha fullt så öppet.. kör en liten väggsnutt där med.. portalen (ingången) in i köksdelen kommer ju oavsett bli MINST 60 cm bredare än idag.. :)

Vet inte exakta måtten på köket.. men om det är möjligt försök göra u-form på köket.. så ni får lite bänk under fönstret också!.. kommer ni nog uppskatta (platsen borde räcka för en eller två bänkskåp). Antagligen har ni ett element där, vilket kanske skapar lite problem.. men ni får väl fundera på om ni vill ha golvvärme eller inte.. annars kan ni ju ha ett lite mindre element där.. nått enstaka skåp.. lång bänk och kanske kunna ställa en pall framför elementet.. som ni kan behöva när ni byter lampor nånstans eller nått :)

Bara lite tankar sådär..

Kan nog ha lite tankar om trappen med om jag vet lite mer om hur det ser ut just kring den.. väggar? spaljer? går trappan som sagt upp eller ner? furu? osv osv..

I övrigt är ju planeringen ganska ultimat med de sovrum ni behöver.. utrymmen osv.. att ha vardagsrummet en bit bort från sovdelen kan ju ha sina poänger om man är filmtokig som mig haha (eller har barn som är) .. stör inte lika mycket och med tanke på fönstersättningar osv är det svårt att göra om det på så många sätt.. (eventuellt kan man öppna upp lite mer mot trappen.. men jag vet som sagt inte riktigt hur det ser ut runt trappen)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
Tack för svaret Sandra!

Kan ju lika väl länka till objektet:

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=44JA7A90UB34EVD2&typ=CMVilla&from=Hemnet

Satt förövrigt och lekte lite i paint under lunchen (copy paste och flytta) för att se hur det skulle kunna se ut. Är som sagt bara en grov "skiss" så inga symboler stämmer och spis etc. är ej där dom ska vara. Tanken är väl också att det ska vara en dusch längst in i badrummet.


. pl1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror dock dina tankar angående köket är bättre då det känns som om att dörren kommer ta onödig plats (det övre sovrummet) och att köket kanske tar för stor plats i förhållande till vad vi får.

/mansjo
 
För att öppna upp mot vardagsrummet skulle jag överväga att kapa väggarna runt trappan så att det bara blev ca 1.20 höga. Då skulle vardagsrummet kännas öppnare och närmre övriga huset.
 
Frågan är om inte väggen som längs med hela huset mitt i kan vara bärande... Går ju lösa ändå men kan kosta en del...
 
Öppna planlösningar har både sina fördelar och nackdelar. Det kan vara skönt att kunna titta t.ex. på TV, lyssna på musik, läsa bok/tidning/etc i vardagsrummet utan att störas av vad som händer i resten av huset.
Så tänk noggrant genom funktioner som ni uppskattar och hur ni är som familj. Någon kanske vill lyssna på radio, lyssna på musik och samtidigt vill någon se på TV eller dator.
Många gånger glömmer man bort ljudbilder som skapas i ett hem, där man vid nybyggnation och med olika takhöjder kan påverka ljudspridning. Men där man i ett befintligt hus och bortplockade väggar kan bli störande.
Tyvärr glöms detta många gånger bort när man bygger om och vägar plockas bort, fokus hamnar funktion och inredning.
 
planlosning_hjalp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej igen!
Här kommer en "klippa klistra bild".. på hur jag tänkt lite.. såg att du ville göra om i själva kapprummet och gjorde en liten förändring där med (som synes på bilden). Allt är ju bara mina tankar, passar ju inte nödvändigtvis er.. men det kan ju skapa lite "tänkande" och inspiration iaf :)

Trappen är ett bestyr.. därför jag gjort den så färgglad haha (så jag ska kunna förklara med hjälp av färgerna).. har inte riktigt tid att förklara just nu.. men det kommer senare :D

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Nu ska vi se om jag får ihop nån rimlig förklaring till alla mina färgglada gluggar och väggar ;)

Men när jag kollade in bilderna på mäklarannonsen så uppfattade jag både hall, matrum och v-rum som väldigt stora rum... vilket gör att öppnar man upp helt tror jag man skulle störa sig på alla ljud (man såg vilka stora mattor som användes idag, med alla väggar i behåll).

Däremot kan man ju försöka skapa en annan samhörighet mellan vissa rum.. och det är där mina färgglada gluggar kommer in. Nu inte menat att man ska göra alla alternativen.. men bara visa att det finns några!

Förklaringar:

Den mörkröda linjen i hallen, mot ytterdörren. Den spaljen skulle jag ta ner, jag är inte så förtjust i sådana själv (inte sagt att alla tycker som jag). Skulle själv ha byggt nån form av ljusgenomsläppligt räcke/staket.. för jag vet hur mycket det betyder att få ner lite naturligt ljus både i källare och trapp. Första tanken va nämligen en låg vägg, men ju mer jag tänkte på det ju mer tyckte jag att "nä.. nått som släpper ner lite ljus måste va bättre".. men är ju lite av en smaksak :)

Den rosa/cerisa väggsnutten mot vardagsrummet är tänkt som en ev glugg/fönster.. t ex ett lite större runt fönster (eller hål) med kanske en spotlight i?.. sen när vi ändå pratar om vardagsrumsväggen där.. så hade jag nog breddat öppningen aningen och plockat bort dörrarna/gjort en stilren portal..

Den gröna linjen.. är också en form av fönsterglugg (som sagt, meningen är att ge idéer.. inte att du ska göra alla alternativ hehe). Tex en liggande öppning 1.25-1.35 upp och lagom bred.. kanske några spottar även i den? Då får man lite samhörighet med hallen utan att öppna upp allt..

Blå väggsnutt, är inte med på ritningen.. men finns (såg på bild) så jag la till den på min ritning hehe..

De ljusgula fälten är tex låga skåp för förvaring.. både för kök och hall.. kan omgärda trappan.. om man tex gör en 1.1 väggsnutt ist för räcke runt hela trappen (inte den delen mot vardagsrummet då, utan den i hall och matrum).. om man nu är sugen på att öppna upp mellan de två rummen så att säga..

Lite tankar från mig, hoppas du fått nått att grubbla på iaf :)

Glad påsk,
MVH Sandra
 
Den slutna planlösningen ger flera fördelar i kampen mot framtidens utmaningar.
Man kan stänga dörrar och värma upp mindre delar av huset när riklig tillgång på energi blir en dyrbar lyx för ett fåtal.
Och när inbrott blir vardag så kan man sektionera huset med låsta dörrar för att sinka tjuvarna framfart.
Och när man inte har råd med boendet kan man lättare hyra ut delar av huset.

Öppen planlösning känns så -00.
 
vedit skrev:
Den slutna planlösningen ger flera fördelar i kampen mot framtidens utmaningar.
Man kan stänga dörrar och värma upp mindre delar av huset när riklig tillgång på energi blir en dyrbar lyx för ett fåtal.
Och när inbrott blir vardag så kan man sektionera huset med låsta dörrar för att sinka tjuvarna framfart.
Och när man inte har råd med boendet kan man lättare hyra ut delar av huset.

Öppen planlösning känns så -00.
Detta måste vara dagens skämt utifrån bostadsytan, det är länge sedan jag fick mig ett sådant skratt :D
 
AndersS skrev:
Detta måste vara dagens skämt utifrån bostadsytan, det är länge sedan jag fick mig ett sådant skratt :D
Låser inte du alla innerdörrar och stänger av värmen när du går till jobbet på morgonen?
:x
 
Byt ytskick i huset eller köp ett annat....att bygga om detta innebär MASSOR av kompromisser och MASSOR av arbete.....ändå finns risken att det blev som det blev när det inte blev som det skulle......
 
Tack för alla svar och jag ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare, men har varit off the grid i några dagar. Återkommer med mer utförligt svar

/mansjo
 
Skriver på telefonen så det blir inget ritat. Hur stora är de olika rummen? En idé skulle vara att göra de båda sovrummen vid matplatsen och matplatsen till ett enda rum som får vara vardagsrum med plats för matbord. Och sedan dela av vardagsrummet till 2 barnsovrum med allrum utanför. Om måtten tillåter att ha de sovrummen bredvid varandra mot garaget så skulle det behövas ett nytt fönster till det ena sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.