Räcker 6 meters längd för ett garage? Hur brett behöver det vara?
Hur mycket isolering i golv respektive väggar bör man ha?
 
Ett garage kan aldrig bli för stort som jag förstått det. (En bekant bygger 150 kvm garage, det börjar bli lagom). Men själva bilplatsen hade jag velat ha så stor att jag kan lasta och stiga i och ur bilen och gå runt den utan att det blir trångt. En Volvo V70 är väl 5 meter * 2,5 meter ungefär, så 6,50 långt och 4,5 meter brett om det ska vara riktigt bekvämt.
 
5,5 x 3 m räcker principiellt för bilförvaring, men som Pelpet säger, det kan aldrig bli för stort. Hur många garage har du sett där man endast förvarar en (el två) bilar?
Verkstad, virkesupplag, utemöbler, trädgårdsprylar (klippare & skottkärra är ju rätt stora, särskilt när de kommer innanför fyra väggar), utrangerade möbler, cyklar, skidor, takboxar, dubbdäck mm mm mm.

Isolering beror på användning. Ju större garage och ju varmare du vill ha det desto mer isolering behövs såklart. Fullvärme året om (ca 20 C), då är det lämpligt med lika mycket isolering som i bostadshuset. Ouppvärmt hela året, då bör 95 mm räcka gott, och plattan kan vara oisolerad. Flytande däremellan beroende på uppvärmning. 5-12 C kan vara ett bra mellanting, då kanske 145-195 mm är lagom + någon dm under plattan. Sedan kan man ju tänka framåt också. Du/ni har kanske inte så stora krav/behov av uppvärmt, men om det är välisolerat ändå så kan kommande ägare uppskatta det, och kanske vara benägna att betala lite extra för det. Tror inte att det finns så mycket pengar att spara på isoleringen om ni ändå ska bygga nytt.
 
Enklaste svaret på frågan om 6 meters längd räcker till garage är väl ändå: Det beror på vilken bil du har!

6 meter skulle inte räcka för min bil, den är drygt 5 meter utan triplexdrag och frontbåge inräknat. Bredden är väl ca 2 meter, inte inräknat backspeglarna. Så skulle bli trångt att försöka ta sig runt den, man vill ju inte behöva stryka sig uppefter en skitig bil och smutsa ner kläderna eller repa bilen.

Carporten vi byggde förra sommaren är 13 meter bred (plats för fyra stora bilar i bredd) och 7 meter djup.
 
LillaMini skrev:
6 meter skulle inte räcka för min bil, den är drygt 5 meter utan triplexdrag och frontbåge inräknat. Bredden är väl ca 2 meter, inte inräknat backspeglarna.
Det låter inte som du har en liten Mini. Kanske dags att byta användarnamn. :D
 
Tänk på husets framtida värde och bygg garaget så att alla normala bilar ryms bekvämt och det går bra att lasta bilen. För litet garage för bilen ger inte pluspoäng hos någon husspekulant.

Edit: Dublett
 
Redigerat:
Alfredo skrev:
Det låter inte som du har en liten Mini. Kanske dags att byta användarnamn. :D
Nej, jag har en Tahoe (y) Mini syftar mer på mig än på bilen :p
 
Mitt är 7x7 och det är på tok för litet...;).....men vad ska man göra när man inte får bygga större......

Ang isolering beror det kanske mest vad man ska ha det till....jag har 16-18 grader hela vintern....200mm i plattan....195mm i väggarna....340mm i tak.....
 
Redigerat:
  • Gilla
LillaMini
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Mitt är 7x7 och det är på tok för litet...;).....men vad ska man göra när man inte får bygga större......
Bygga på höjden ;)
 
LillaMini skrev:
Bygga på höjden ;)
Max även där....2-pelarlyft på ena sidan....litet loft på den andra....räcker inte ändå.....
 
8.5m långt x 8m brett och 4m i takhöjd, 5m bred 2-delad vikport kan jag varmt rekommendera för 2st bilar. Billyft på ena platsen.
 
Enk Projektet skrev:
Mitt är 7x7 och det är på tok för litet...;).....men vad ska man göra när man inte får bygga större......
Får man inte bygga på höjden är det väl djupet som gäller. Det vore ashäftigt med 6 meters djupt hål i garaget. Med max takhöjd borde det bli omkring 9 meter att spela på. Sen kan man bygga våningsplan av stålfackverk. Kanske inte gratis att bygga men väldigt häftigt.
 
pelpet skrev:
Får man inte bygga på höjden är det väl djupet som gäller. Det vore ashäftigt med 6 meters djupt hål i garaget. Med max takhöjd borde det bli omkring 9 meter att spela på. Sen kan man bygga våningsplan av stålfackverk. Kanske inte gratis att bygga men väldigt häftigt.
Mmm....nöden är uppfinningarnas moder...;)

Själv funderar jag på att göra så med en friggebod...även sugen på att bygga en STOR jordkällare.....
 
Ett underjordiskt garage lika stort som tomten och sedan bara ett litet garage på marknivå som inrymmer hissen ner till det underjordiska garaget, det vore något för alla er stackare i stadsplanerat område! (y)
 
Om de inte förbjuder källare pga grundvattennivån i byggplanerna :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.