Hej!!
Jag ska spika ihop en bastu på landet. Vi har gjutit en grund av betong och krosssten. Nu undrar jag. På grunden kommer jag lägga ett "bjälklag" av reglar. Jag lägger ju "filt" mellan betongen och reglarna, MEN.....
Behöver jag någon fuktspärr någonstans innan jag lägger golvbrädorna? Jag har läst någonstans att man inte ska ha någon fuktspärr om väggen eller "grunden" ligger direkt mot mark. Vore jätteglad över svar på detta ;D.
/Stefan
 
Tackar så mycket för svaret ;D
Mystiskt, man ska alltså inte ha fuktspärr i väggarna heller alltså? Tur att jag frågade.... ;)
 
Nope, endast för sommarbruk!
 
Det här är ett roligt ämne av typen "därom tvista de lärde". Jag platsar nog inte i den kategorin men tänkte blanda mig i debatten i alla fall, och eftersom jag har en bastu med fuktspärr så tänkte jag propagera för detta.

Jag tänker mig att när man bastar och bastun är varm och fuktig så utan fuktspärr vandrar fukten ut och kondenserar i isolering och på ytterpanel. Med tanke på den höga temperatur och fukt vi pratar om i detta fall så är det ganska mycket vatten det handlar om. Jag brukar i alla fall hälla på ganska många liter vatten på aggregatet när jag bastar och en ansenlig del av detta borde kunna hamna på fel ställe, och delar av konstruktionen få sig en ordentlig blöta.

Motsatta förhållanden råder när ute-temperaturen är högre än inne i bastun. Om man då har fuktspärr så kan väl fukt vandra in utifrån och kondensera mot fuktspärren innanför isoleringen. Det jag undrar är när under året det blir problem, och hur stora fuktmängder vi då pratar om.

Om man inte har fuktspärr, hur gör man med vindpapp? Var/om sätter man den och blir den en yta för fukt att kondensera på?

Jag gjorde så att jag inifrån räknat har bastupanel - luftspalt - fuktspärr - isolering - luftspalt - ytterpanel, och hoppas på att den fukt som kondenserar mot fuktspärrens utsida torkar ut igen innan några skador hinner uppkomma.
 
Teoretiskt så finns det väl inget sätt som är "rätt". I praktiken lär det väl visa sig om bastun står kvar och inte ruttnar ner...

Det var efter att studerat just en sådan (ruttnande)bastu som jag bestämde mig för att ha fuktspärr. Under bastubadande rann det kondenserat vatten bakom ytterpanelen! Som sagt, i en varm och fuktig bastu råder ganska extrema förhållanden.

Stoifen,
jag kan inte säga vad som är rätt i ditt fall, men jag skulle ha byggt upp golvet med en ordentlig luftspalt ovanför betongen och sedan ett isolertat golv med tätskikt (våtrumsmatta) ovanpå. Alternativt skulle jag bara lägga en trätrall direkt på betongen.
 
Ja, en stenbastu, det vore något det. Eldas en gång i veckan? :) ;) ;D

När man har en vedeldad bastu fick jag för mig att man måste ha en aluminiumbelagd fuktspärr. (Svårt med något aluminiumbelagt som inte stoppar för fukt...)

Kondensering "utifrån" blir det ju när det är kallare inne än ute. Går nog inte att komma ifrån. Jag hoppas att med fullt öppen och väl tilltagen ventilation kunna utjämna temeraturen lite i alla fall. Mest extremt blir det väl när solen ligger på på sydsidan, men då borde det bli bra drag i luftspalten bakom ytterpanelen.
 
Jahapp, det här blir en svår nöt att knäcka :p
Det löser sig nog, tack för hjälpen! ;D Jag meddelar vad det blev efter sommaren ;)
 
Allt detta snack om fuktspärr - det gäller väl alla hus. Själv har jag funderat mycket på det där. Om man har det varmt i stugan och det är kallt ute blir det fukt på plastens utsida, dvs mot isoleringen. Men då blir väl isoleringen blöt o kan ruttna?? Eller blir fukten på plastens insida? alltså mot innerväggen? Då blir väl väggskivan blöt o kan ruttna?

Själv upptäckte jag nyligen att min snickare inte alls lagt in fuktspärr i mitt ombyggda rum i sommarstugan. Ett fasansvärt brott enligt byggexpertis. Men jag fattar nog inte riktigt det där. Kan någon förklara. ???
 
Nybyggerska skrev:
Själv upptäckte jag nyligen att min snickare inte alls lagt in fuktspärr i mitt ombyggda rum i sommarstugan. Ett fasansvärt brott enligt byggexpertis. Men jag fattar nog inte riktigt det där. Kan någon förklara.  ???
I en sommarstuga som inte är permanent uppvärmd ska man inte ha någon fuktspärr. ;)
 
Men om man har tänkt sig använda sommarstugan lite mer permanent framöver?? Dvs stå uppvärmd året om. Vilket är "farligast". Ingen fuktspärr eller fuktspärr. :-/
 
"Lite isolering" ingen fuktspärr "Mycket isolering" fuktspärr.

Tänk på att det inte fanns plast när dom byggde hus förr, dom står oftast kvar även dom husen.
 
Erik_D skrev:
Tänk på att det inte fanns plast när dom byggde hus förr, dom står oftast kvar även dom husen.
Då fanns det inte så mycket isolering heller men gott om ved... så värmen gick rakt igenom och gav ingen fukt i väggarna...

Säger man A får man säga B
 
Om man nu skall bygga just en bastu så varför inte bygga den av "timrat" 45x95? Man eldar ändå på så bra så att den värms upp och om man inte har luftspalter i väggarna så kommer man ifrån alla dessa problem.
Golvet bör nog inte vara av spånskiva utan hellre råspont så det klarar vattenspillet som det alltid blir i en bastu.

/Kent

 
Jag har ett plintat bastuhus på landet med vedeldad bastuugn. Ingen isolering, bara inner- o ytterpanel.

Jag har inga problem med fukt, mögel etc. Det viktigaste är tycker jag att - efter avslutat bastubad - öppna luftventilen fullt ut och låta den vara öppen (i mitt fall skjutlucka).

Sedan "ska" man alltid lassa in ved i ugnen i slutet av badet så det finns tillräckligt med eftervärme för att torka ur bastun.

För egen del så bytte jag ut gråstenen i ugnen mot ca 50 kg täljsten så nu har jag eftervärme i närmare 6 timmar lite beroende på utetemp.

Jag är skeptisk mot diffspärr, förhydningspapp, isolering etc i ouppvärmda bastuhus. Det må gå åt lite extra ved, men vad spelar det för roll?
 
Har planer på att bygga en vedbastu i en "jordkällare" som inte används. Den står till hälften under backen. har betonggolv och tak och putsade väggar med okänt material i. Utrymmet kommer bara vara uppvärmt under bastubad.

Vad är bäst att göra för att inte få fuktproblem?

Väggpanel med luftspalt fast utan isolering och fuktspärr?

kan man ha lite isolering i väggarna om man inte har fuktspärr?

Impregnerat virke närmst väggarna med plastremsor mellan vägg-regel?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.