För att återgå till trådens ämne så fotade en kompis detta då dom var och körde skoter och bodde i en stuga!

Väldigt kreativt måste jag erkänna! ;)

elkoppling_norra_skogarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
popelollole och 7 till
  • Laddar…
Denna har jag till köksbelysningen under övrrskåpen. Föregående ägare gillade att skruva el men han hade inte riktig koll alla gånger...
 
Kom bilden med tro?
 
Joens skrev:
Kom bilden med tro?
Nix :cool:
 
20130320185812.jpg

pen är bra, dock inte perfekt!
 
Inte på långa vägar värst, men lite halvintressant.

Blev positivt överraskad då elen i vårt radhus var hyfsat fräsch; inga diazedsäkringar här inte. Enligt grannar bodde det en elektriker här i slutet av 80-talet, "men han hade några... speciella lösningar" (med tveksam konstpaus före "speciella"). Inget som känns akut farligt*, men visst kunde det varit snyggare.

I säkringssskåpet sitter även en dubbeltimer och två vanliga utanpåliggande strömbrytare markerae "bil man/auto" och "belys man/auto". Klurigt, tänkte jag; han styr motorvärmaren och utebelysning inifrån; det kan man ju använda, så sagt och gjort kopplade jag in det en tidig morgon när jag skulle göra lite ärenden på morgonen och sedan jobba hemifrån. Funkade utmärkt, bilen var varm på morgonen... men runt 10-tiden slocknade datorn jag satt och arbetade vid. Efter lite skruvande visade det sig att "belysning" var vartenda j-a eluttag i huset, förutom de i köket. :confused: På den tiden han byggde el var det väl inte så vanligt med annat än belysning och en eller annan TV-apparat inkopplade.

Rummet han använt som kontor/verkstad har för övrigt två st quad-uttag precis bredvid varandra. Praktiskt och bra, synd att de inte var jordade eller att vi har kontoret i det rummet.

När vi skulle göra om köket konstaterade vi att det där fanns 1 st 3fas a 10A, en st 3fas a 16A och 4 st enfas a 10A. Bra att ha. När vi sa till elektrikern att vi ville köra vattenkokare på samma fas som kyl+frys tyckte han det var lite vanskligt; kabeln var för tunn för att säkra upp till 16Aoch att byta den kabeln var lite bökigt. "Men jag kan sätta in en trög 13A-säkring, det borde funka så länge ni inte kör vattenkokaren alltför ofta". Sen när han kom upp hade han nåt bistert i blicken. "Du, det sitter redan en 16A där..." (vi kör för övrigt bara kyl/frys och ett par telefonladdare på den, vattenkokaren hamnade på annan plats).

Telefonlösningen är också fin, elektrikern ville inte röra den.

Utöver det har vi en trappkoppling som är helt åt helvete; står ena brytaren i "fel" läge går det inte att släcka med andra brytaren, men däremot kan man släcka med den andra brytaren i samma dosa (som går till belysningen i ett annat rum). Om han eller ägaren efter ska lastas för det vet jag inte; bägge var inblandade i ombyggnationen.

Sen är det lite "tager vad man haver"-lösningar, så vi har säkert ett tiotal olika modeller av uttag mm i huset.

*) ...men jag räknar med att det säkert finns en och annan här som tycker annorlunda :)
 
  • elcentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elcentral - timer o reläer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elcentral - timer o reläer 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elcentral - praktiskt utrymme att tappa saker i.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • telecentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kontor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentralen såg lite speciell ut. Är förövrigt olagligt att ha den så där som det ser ut nu. Skulle tippa på att denna är rätt så tidigt 90 tal. Väldigt bra säkringar förövrigt har jag för mig. FHG tror jag de heter?

Teleplinten är väl inget fel på?
Vet många Elektriker som sätter en plint för att enkelt kunna flytta första jack mm. Dock Verkar du sakna kåpan.
 
Nej, inte så "hemskt" man kan lätt plocka in reläna i någon kapsling och då blir det hyfsat och när det gäller teleplinten håller jag med fullmon.
 
Mikael_L
Mja.
Är det inte så att när det ser ut sådär som det direkt hojtas "hempul !" och att vissa borde hålla sig borta från det elektriska?


Dåligt, fult samt ej klamrad kabel. Oskyddad FK. Glipor och öppningar i centralens kåpa.
Jag skulle aldrig i livet lämnat något i det skicket !
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster och 2 till
  • Laddar…
Njaa
Jag tror knappast att hemmapulare märker upp kablar med sånna gula nummermarkeringar.
Jag har sett bra mycket värre lösningar hemma hos elektriker (med behörighet)
 
Mikael_L skrev:
Mja.

Dåligt, fult samt ej klamrad kabel. Oskyddad FK. Glipor och öppningar i centralens kåpa.
Jag skulle aldrig i livet lämnat något i det skicket !
Men du är ju inte elmontör ;)
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Vad är det för (ser ut som en el-mätare) apparat som sitter under gruppcentralen?
 
Mikael_L
nsiak skrev:
Njaa
Jag tror knappast att hemmapulare märker upp kablar med sånna gula nummermarkeringar.
Jag har sett bra mycket värre lösningar hemma hos elektriker (med behörighet)
Ja det är ju skrämmande.

Eller är det bara ett utslag av "skomakarens barn ... "?


Jag minns hur det såg ut hos min elektrikerkompis ett tag. I säkert minst ett års tid hängde hela hans gängsäkringscentral i bara trådarna och då givetvis utan skyddskåpa. Den var lossskruvad från väggen i samband med att han skulle fixa lite. :eek:
Nåja, den var placerad inne i en klädkammare, där inte speciellt många vare sig såg den eller riskerade att komma åt något, men men ...

Jag är dock rätt säker på att han inte skulle sålt huset utan att fixa till allt till någon halvdan nivå åtminstone. :)
 
LGG-01 skrev:
Vad är det för (ser ut som en el-mätare) apparat som sitter under gruppcentralen?
Jag tror bestämt att det är en el-mätare. Tror jag sett en likadan hos min mamma.
 
Realdoolar skrev:
Jag tror bestämt att det är en el-mätare. Tror jag sett en likadan hos min mamma.
Då skulle jag vilja se (eller nej jag vill inte) baksidan på den sk. mätartvlan. URK!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.