Vi har köpt hus och har tagit ut 4st olika lånedelar.

Jag ringde våran bank och bad om att slå ihop 3 av lånedelarna för att endast ha 2 delar.

Fick svaret att "nej så kan vi inte göra utan ni betalar av varje lån för sig"


Blev jäkligt provocerad av det svaret och fick ingen förklaring till varför det inte gick att slå ihop de olika delarna.

Är inte bunden så kan ju enkelt byta bank... Känns bara inte som att jag borde behöva hota med det.
Någon som kan tänkas veta anledningen till att banken inte godkänner detta?
 
Vad för typ av olika lån?
Varför vill ni slå ihop dom?
 
Det kan väl bero på vart lånen ligger för banken så att säga. Jag hade 3 lånedelar för flera år sedan och fick bara slå ihop 2 av dem. Det är nog den enkla förklaringen.
 
Vi har renoverat huset under två års tid och tagit ut renoveringspengarna i 3 delar. Det är alltså bolånedelar det handlar om.
Vill slå ihop dessa för att slippa ha tre separata lån på tre separata meddelanden om villkorsändringar, tre separata meddelanden om påminnelse för villkorsändringar.
Den främsta anledningen är bara för att få det så överskådligt som möjligt.
 
Fördelen med flera olika lån är ju att du kan köra lite olika riskspridning på dom map bindningstider.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Fördelen med flera olika lån är ju att du kan köra lite olika riskspridning på dom map bindningstider.
Nackdelen är att du riskerar att få dålig eller ingen rabatt på lånet då banken vet att de har dig kvar ändå då det kostar en del att lösa in lånen i förväg.
 
Vad har du för bindningstid?
Om du vid varje omskrivning väljer rörligt (3 mån) utan bindning borde väl inte banken protestera om du sedan vill slå samman dem till ett lån?
 
emde skrev:
Nackdelen är att du riskerar att få dålig eller ingen rabatt på lånet då banken vet att de har dig kvar ändå då det kostar en del att lösa in lånen i förväg.
Förstår inte alls varför man skall ha ett lån? Just nu kanske du inte vill binda men om tio år kan situationen vara helt annorlunda. No brainer att ha ett enda stort lån i ett sånt läge.
 
Vill inte ha ett lån, men vill inte ha 4st heller. Vill ha 2 lånedelar så att jag enkelt kan ha ett bundet samt styra amorteringar lättare osv.

Banken har säkert någon form av ekonomisk nackdel av att slå ihop lånedelar. Kan inte tolka anledningen att neka utan att förklara varför på något annat sätt.

Får administrera lite mer bara, ska nog gå det med
 
I princip vill de att du tecknar ett nytt lån, betalar de tre som du vill ha till ett. De kan inte bara utöka ett. Hänger säkert ihop med pantbrev och dylikt. Dessutom åker du ju på att betala administrationsavgiften för det nya lånet.
 
En fråga? Har du Ett lån uppdelat på 4 delar, eller 4 separata lån? Viss skillnad. Både för dig och banken.
 
Lånen är uttagna vid fyra olika tillfällen. Kanske innebär att de är separata lån då?
Visste inte exakt vad renoveringen skulle kosta och därför har vi tagit det eftersom.
 
Läs de fyra lånebreven och titta vad bakomvarande säkerhet är.
Om du har fyra lån med fyra separata säkerheter bör du utan problem kunna ersätta 3 lån med ett. Annars kan du alltid byta bank.
 
Är det fyra bundna lån med olika villkor/löptider/amorteringskrav?
 
Jag tycker verkligen man skall tänka sig för innan man binder olika delar av lånet olika länge. Vad man gör är helt enkelt att binda sig till banken för längden av den längsta tiden, och har under tiden noll förhandlingsläge. Det här med att "sprida" sin risk kan jag inte heller riktigt köpa. Det är ologiskt, mellanmjölk, och varken hackat eller bankat. Standardrekommendationen är att i stället agera sin egen bank - lägg undan all ränta upp till en lämplig snittränta (för lång sikt), säg 5-6%, och ta därifrån när den går över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.