Hej,

Jag är på jakt efter en bänkskiva i betong, mått ca 1240 mm x 3200 mm, hål för häll och vask, helst planlimmat men det är inget krav.

Vetitusan om jag vågar ge mig på detta själv så jag är därför på jakt efter någon eller någon firma som vill hjälpa till.

Så, känner du för att tjäna en peng på att gjuta mig en skiva, eller känner du till någon firma som gör detta för en vettig peng så hör av er.

All hjälp mottages tacksamt!

Pm, eller i tråden spelar ingen roll.
 
Eftersom jag inte fått några svar så börjar jag fundera på om man kanske skulle försöka ge sig på detta ändå.

Är det något ni rekommenderar en amatör att prova och vad tror ni materialet kan gå loss på på ett ungefär?
 
Precis, vissa firmor som gjuter bänkskivor vill inte ens p.g.a. storleken så då blir man ju lite orolig.

Ett par frågor till en början:

1. Finns det formplyfa i denna storlek? Om inte så får man sammanfoga ett par stycken, finns det risk att det blir en synlig skarv och kan man då slipa ner det i efterhand?

2. Jag skulle vilja ha en planlimmad diskho. Vågar man placera diskhon direkt i formen och sedan gjuta runt om?
 
Betongdesign ligger i Hög, ca tre mil norr om Malmö. Kontakta dem.
1240 är ett dumt mått. 1220 är standardbredd på melaminbelagd spån vilket är utmärkt att gjuta på.
 
AXS
Har gjutit en hel del skivor. Inte svårt att göra själv.
Men den storleken, glöm det säger jag!

Går det verkligen inte att dela?
Skarvar går att göra snygga med mellanlägg i stål och flexibel fog.
 
1220 borde fungera det med.

zeus_axel: Varför glömma det? Är det vikten du tänker på?

Vill helst inte ha delad.
 
AXS
Snabbt överslag säger mig att den kommer väga 200-300kg. När den är så lång kommer det bli väldigt svårt att vända ut från formen och se till att det håller.

Om det hade varit ett runt bord ute skulle jag nog sagt kör, men nu blir det helt enkelt för svårhanterligt.
 
Finns en tråd här med någon som platsgjöt skivan ovanpå bänkskåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.