Hejsan

Tittar lite efter ny kyl och frys.
Såg att siemens har en "coolbox" i sina kombinerade kyl/frys-slåp som är en extra kall låda i kylskåpet. De säger att kött och fisk håller sig dubbelt så länge i den lådan. Tempen ligger tydligen nära 0 i den.
Letade lite efter något liknande i fullstora kylskåp och hittade även där en siemens grej som de kallar vitafresh, det finns dock enbart i en av siemens inbyggnadsmodeller KI42FP60

Någon som vet om några andra tillverkare har en liknande funktion i några av sina kylskåp?
 
Grönsakslåda har de flesta kylskåp, där ska tydligen luftfuktigheten vara hög. Det jag är ute efter är en låda med lägre temp.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Varför inte köra hela kylen nära noll istället.
Alla kylvaror håller längre vid lägre temperatur.
Skillnaden på att ha 2 istället för 8 grader är stor.
 
sblixten skrev:
Varför inte köra hela kylen nära noll istället.
Alla kylvaror håller längre vid lägre temperatur.
Skillnaden på att ha 2 istället för 8 grader är stor.
Av åtminstone två anledningar, dels för att mjölk, öl och övrig dryck inte skall vara isande kall och dels för energiförbrukningen.Det räcker gott med en låda och då finns ju ingen anledning att köra hela skåpet så lågt. Siemens vitafresh låda ligger tydligen på 0,5 grader.
 
sblixten skrev:
Varför inte köra hela kylen nära noll istället.
Det blir ett helsike att bre mackorna.
 
  • Gilla
Blindnit och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det blir ett helsike att bre mackorna.
Tänkte inte på det:surprised:
Jag har själv två kylar och en är på 7 grader:cool:
 
Mät i skåpet och se vilken temp du har på olika hyllor. Bottenhyllan och lådorna brukar vara kallast pga enkla fysikaliska principer. Vår EH-kyl har en liten symbol som visar att nedersta hyllan är "kallhylla". Annars håller jag med vad som tidigare sagt, kör kylen på omkring 4 grader så riskerar du inte frysning i nedersta regionerna heller.
 
Vi har en Samsung kyl/frys och den har både grönsakslåda och "köttlåda"
 
lordi skrev:
Vi har en Samsung kyl/frys och den har både grönsakslåda och "köttlåda"
Aha, samsung har det också, är det en kombinerad kyl/frys?
Vilken modellbeteckning har du på kylen?
Vet du om samsung kallar köttlådan något speciellt?
 
thomasx skrev:
Aha, samsung har det också, är det en kombinerad kyl/frys?
Vilken modellbeteckning har du på kylen?
Vet du om samsung kallar köttlådan något speciellt?
Tror de kallar det Chilled room. Det står så på lådan iaf.
Det är en kombinerad kyl/frys och har beteckning RL44ECUS. En rostfri hög modell.
 
Redigerat:
Köttlåda, vilken bra funktion! Det skulle jag känt till för sju månader sen när köket blev ansiktslyft...
 
Husqvarna har åxå det, tyvärr kom den precis efter vi köpte våran ny utan :(
 
Va bra! Tack för tipsen. Liebherrs är bra lik siemens med de tre lådorna där nere men ser ut att vara en som inte är för inbyggnad och dessutom till ett vettigt pris, GÖTT!¨¨

Husqvarna har jag inte sett, det är också intressant, de gör också bra kylskåp med hela 5 års garanti, vet du vilken modell som har kall-låda?
Kollade på Husqvarnas hemsida men hittade ingen info om detta!?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.