På grund av av att vi bytt ett kontor till barnrum krävs det att jag flyttar vårt bredbandsmodem till ovanvåningen. Enklaste sättet, enligt mig, är att förlänga förstajacket in i en garderob, sen upp på vår inredda vind (där det ej finns telejack).

Vi har en liten dörr från ovanvångingen ut till den "oinredda vinden"där jag kan känna ovansidan av garderoben under isoleringen, troligen ligger där någon sorts vindpapp under ca 4 dm lös isolering.

Går det bra att helt enkelt borra ett hål för telekabeln genom gipset och vindpappen, och sen kanske tejpa lätt runt hålet eller är det dumt att ta hål på det?
 
Redigerat:
Och sedan ner till boyta igen? Elektronik gillar förvisso att vara avkyld, men sällan temperaturväxlingar, kondens och smuts som en vind kanske tillhandahåller. Men du tänkte inte sätta modemet uppe på kallvinden, bara använda vinden för kabeldragning?

Ser inga problem med det. Det är väl ingen "finlösning" att dra kabel utan slang, svårt att ändra i framtiden. Men det är klart det fungerar.
 
Precis! Kabeln upp genom vindpappen och isoleringen, genom ett pvc-rör och sen snabbt in igen på inredda vinden. Det jag tänkte mest var väl om det var dumt att göra hål i vindskyddspappen. Nu är det gjort iallafall :)
 
Tänk bara på kondensrisk när du går från varmt fuktigt till kallt. Täta röret.
 
Är det sant? Kan det verkligen bli kondens av en nätverkskabel+telekabel i ett 10mm rör?

Hur tätar man ett rör?
 
Jodå, varm fuktig luft rör sig från boytan upp genom röret och kondenserar på insidan och rinner sedan tillbaka ned längs med kabeln (i värsta fall till elektroniken). Men en klick silikon i rörmynningen torde stoppa luftflödet.
 
Hmmm. OK, ska tänka på detta, tack för svar!

Nu förklarade jag hur jag som amatör skulle gjort. Finns det något bättre och enklare sätt att göra detta på som jag inte tänker på?
 
Redigerat:
Trådlöst nätverk?
Nätverk via elledningen?
 
Redigerat:
Så länge röret ligger under isoleringen kommer det vara lika varmt som rummet under och då är det ingen risk för kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.