Ska bygga en liten walk in closet i hörnet av ett rum med flytande clickgolv.
Golvet ligger på skum och golvspån.
Har tänkt att såga ut golvet för de nedre bjälkarna som ständarna står på och få de dikt an mot golvspånet så att golvet kan flyta runt om.
Men jag önskade mig en tröskellös ingång och då blev jag lite i tvil.
Om ni ser på min ritning så förstår ni säkert inte hur jag menar, men chansen finns. =)
Klickar ni på den så ser ni även mått.
Golvet är lagt i den samma långden som på bilden,
Frågan är alltså om det är nödvändigt eller smart eller dumt att såga upp golvet där de nedre bjälkarna ska vara iom att golvet bara kommer sitta ihop med det yttre golvet under den smala dörren.
Golvkonstruktion flytande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, inget svar, då är frågan om jag har frågat en så pass bra fråga eller en så pass dum fråga så att ingen svarar.
Behövs det mera info eller är det för rörigt skrivet?
 
Det går bra att göra som du beskrivet. Antar att du skall sätta golvsockel runt, inne och ute, så golvet har möjlighet att röra sig lite. I dörröppningen skruvar du fast en 22 mm bräda i samma bredd som regeln på insidan av reglarna ner mot golvet. Då täcker du glipan i golvet, (som du sågat bort). Får säga som du, blev det rörigt eller är det begripligt? :eek:
 
Ja golvsockel blir det, på utsidan, men tror jag struntar i det inne och det blir lite rörelsefog oxå.
Men det där med 22mm brädan fattade jag inte.
Jag vill inte ha tröskel om det har nånting med saken att göra.
 
TÄnker alltså bara såga ut för bottensyllen och spara golv i dörröpningen
 
trekko skrev:
TÄnker alltså bara såga ut för bottensyllen och spara golv i dörröpningen
Ja, men du måste ju även ha rörelsefog i dörröppningen. Därför fäster du en bräda på insidan av regeln så golvet med rörelsefogen hamnar under brädan. Snyggt, om jag får säga det själv, och även proffsigt!
 
Du skall förmodligen ha någon dörr dit in så då skippar du brädan. Tänkte mer på då man öppnar upp och plockar bort dörrarna.
 
Trekko, jag antar att du är ute efter om huruvida golvplankorna kommer dela på sig där du inte vill ha en tröskel, utifall att den "golvö" som ligger i klk kommer röra sig på ett annat sätt än golvet utanför, är det korrekt uppfattat? Jag tror - utan att veta ett jota - att den risken är överhängande. Att golvet är flytande kommer ju göra att det kommer vilja flytta sig inåt i klk varje gång du går in där. Sen kanske ett klickgolv har tillräckligt starka skarvar för att hålla emot....?

Jag tror att JanneL menar att du sätter stående brädor på reglarna (dörrkarmarna) i dörröppningen och att han då menar de små glipor som blir under båda ändarna av din icke existerande tröskel. (Du har ju iofs inte skrivit om du skall ha en dörr eller inte men det spelar kanske inte så stor roll för den sakens skull...?) Längs väggarna på in- och utsidan så täcker ju golvlisterna motsvarande glipa. Ska du inte ha någon dörr kan du ju sätta golvlist även på dörröppningens väggändar, om du förstår hur jag menar. Ska du ha dörr så ställer du den så att karmen precis vilar på golvbrädorna. (Tror jag...)
 
jag hade inte sågat bort nått av golvet, utan bara limmat reglarna direkt på golvet. om nu golvet skulle vilja röra på sig så kan det ju röra sig åt andra hållet!
 
JanneL skrev:
Ja, men du måste ju även ha rörelsefog i dörröppningen. Därför fäster du en bräda på insidan av regeln så golvet med rörelsefogen hamnar under brädan. Snyggt, om jag får säga det själv, och även proffsigt!
Aha, nu fattar jag, (tror jag) du menar istället för en karm?
Men jag ska ha en dörr in där och då gör ju karmen samma jobbet.
Kapar av karmen ca 12-13mm i nederkant då jag inte har tröskel för att inte få så stor spalt under dörren.
 
Redigerat:
ToRy skrev:
Trekko, jag antar att du är ute efter om huruvida golvplankorna kommer dela på sig där du inte vill ha en tröskel, utifall att den "golvö" som ligger i klk kommer röra sig på ett annat sätt än golvet utanför, är det korrekt uppfattat? Jag tror - utan att veta ett jota - att den risken är överhängande. Att golvet är flytande kommer ju göra att det kommer vilja flytta sig inåt i klk varje gång du går in där. Sen kanske ett klickgolv har tillräckligt starka skarvar för att hålla emot....?
Ja precis, så lätt kunde det sägas, att jag ska krångla till det så när jag beskriver saker.
 
ToRy skrev:
Jag tror att JanneL menar att du sätter stående brädor på reglarna (dörrkarmarna) i dörröppningen och att han då menar de små glipor som blir under båda ändarna av din icke existerande tröskel. (Du har ju iofs inte skrivit om du skall ha en dörr eller inte men det spelar kanske inte så stor roll för den sakens skull...?) Längs väggarna på in- och utsidan så täcker ju golvlisterna motsvarande glipa. Ska du inte ha någon dörr kan du ju sätta golvlist även på dörröppningens väggändar, om du förstår hur jag menar. Ska du ha dörr så ställer du den så att karmen precis vilar på golvbrädorna. (Tror jag...)
Hmm jag ska ha dörr och karm men utan tröskel. Behöver jag alltså fortfarande den 22mm brädan.
Fattar inte:confused:
 
Njae, ska du ha dörr med karm så gör ju som du själv är inne på i inlägg #10 karmen samma jobb som brädan.
 
Hade inte sågat något, bara dumt om du vill ta bort allt sen... utan skruvat reglarna lite försiktigt mot klickgolvet.
Sen hade jag sågat till de vertikala väggreglarna så att de får slås in lite försiktigt. Så att de klämmer åt från taket ner mot golvet. Sen kommer väggarna göra sitt och du får allt stabilt.
Har gjort så på tre ställen i mitt hus och det är inga problem.
Du kan tom strunta i tröskeln eftersom du har ett helt golv.. om du känner för det.
 
Trekko, jag hade gjort som du föreslår i ditt första inlägg. Korrekt utförande är att ha en rörelsefog i dörröppningen skulle jag säga, men den går ju att montera i efterhand om det visar sig att det spricker i öppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.