Hej! Vi har hittat ett hus som verkar intressant. Ska på visning på torsdag.
Det är ett ganska nytt hus och jag har inga frågor kring huset i sig.
Det jag undrar över är vilka steg vi ta när vi ska gå vidare?
Lägga bud måste vi ju men sen är det ju det här med bankerna...
Idag har vi ett lånelöfte från vår bank, men har ju hört om att det är bra att kontakta andra banker och kunna få ner räntan. När ska man göra det? När ska man pruta på räntan? Lånelöftet fick vi i november och kommer inte ihåg så mycket av den processen men än att det gick igenom med råge. Huset kommer landa på ca 2,3 miljoner och vi kommer kunna sätta in ca 800 000 i det av lösa pengar.
Tacksam för råd.
/Lalle
 
Undersök huset noggrant. Du kommer att ångra dig annars. Se bara på detta forum hur mycket trådar det finns med husköpare som går på minor. Att det är nybyggt betyder inte att det är felfritt. Skaffa en egen besiktningsman och lita inte på några besiktningsprotokoll från mäklare eller säljare.
När man går på visning gäller det att se förbi allt pynt och styling. Man får försöka att kontrollera huset och dess skick istället.
När du skall till och skriva kontrakt behöver du ha ordnat med vilken bank som du skall låna ifrån. Du borde kunna pruta på räntan iom att du inte kommer att ha så hög belåningsgrad.
 
Ja huset har jag inga frågor om och självklart ska man ta dit egen b.man.
Nä det är den ekonomiska biten jag frågar om. Pruta på räntan, men när?
Just nu har vi ett lånelöfte upp till 3.0 miljoner med minst 15% egna pengar.
Men är det i detta skedet innan jag lagt bud som jag ska förhandla med banker eller det är bättre att bara ta min vanliga bank och ta hela lånet på rörligt och sedan efter en tid kontakta andra banker och få ner räntan på det viset?
 
Vi lade bud (med stöd av första lånelöftet), skrev kontrakt och betalade handpenningen med egna pengar, sen är det ju ofta 2-3 månader innan överlåtelse/inflytt och pengarna faktiskt behövs. Under den tiden började vi höra runt och förhandla och bytte till slut bank och tog lånet i nya banken.
 
Tack för svaret,
Det låter bra, så få det bli.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.