Hej.

Har letat efter info men ej riktigt hittat det jag söker.
Skall bygga ett garage bredd 7,20 längd 9,6 M.
Garaget skall ha förhöjt väggliv och inredd övervåning.

Har tänkt lägga en balk i längdriktningen, HEB 280mm som vilar på pelare innanför yttervägg fram och bak för att stötta upp mellanbjälklaget.
Taket på garaget skall ha råspont och betongpannor.

Är en HEB 280mm tillräcklig för detta?

Vad kan punktlasten på pelarna bli?

Har tänkt mig pelare av stål med ingjuten stålfot i plattan, vad bör jag ha för dimension på dessa pelare med tanke på knäckning o.s.v?

Hur dimensioner man plattan för denna punktlast? skall ha 200mm i plattan och tar man bort 1,5 kvm isolering runt punktlasten så återstår det 100mm S100 isolering i kantelementet, ska man skära ur även i kantelementen och lägga en kraftigare cellplast där för att få in det under punktlasten? eller finns det andra kantelement att använda?

Schaktning är gjord ner till berg och 30cm bärlager på det.

Väldigt tacksam för hjälp med detta.
 
Ställer du pelarna på kantbalken och armerar den på normalt vis så ser jag inga problem, kantelementen brukar vanligtvis vara i S200 eller S150.

Pelaren behöver inte vara några monster, i ett bygge jag gjorde tidigare använde jag VKR 100x100x4 vilket gav ca 10ggr säkerhet mot knäckning, blev godkänt av både kommun och brandmyndighet.
 
Tack för ditt svar.
Jag lurar ändå på om jag måste förstärka kantbalken underifrån.
Är det ingen som har någon kunskap i att räkna ut vad pelarlaster kan tänkas bli
Och om balkens dimension är tillräcklig?

Tacksam för hjälp.
 
Om det endast är mellanbjälklaget som ska bäras så brukar man räkna på 200kg/m2 + egenvikten.
I ditt fall skulle det bli knappt 70m2 varav halva lasten ligger på balken (andra halvan i ytterväggarna).
Om vi grovt räknar med 250kg/m2 i last på 70m2 golv blir lasten va 17 ton, hälften av det är 8.5 ton. Två pelare delar på det = 4.25 ton/pelare.
Drygt 4 ton tycker inte jag låter farligt att ställa på en väl armerad kantbalk.

Din HEB 280 kommer böja ner 2,4cm vid maxlast. det är ganska precis vad som är max nedböjning enligt normen längden/400.
 
Har byggt med nästan samma mått, 7.20x10,80m, förhöjt väggliv och övervåning som på sikt ska inredas/göras nåt med.
Dock utan längsgående balk/pelare.
Har takstolarna på cc60, samt förstärkning på stolarna underram.
Framräknat av takstolstillverkare.
 
Ja, det verkar ju smidigare.
Vad kostade dina takstolar?
 
33.5':- ink frakt Rättvik - Borlänge.
19st plus förstärkningar till varje takstol (spik ingick inte).

Kanske värt att kolla upp. :)
 
Ok. Då blir det samma kostnad som med balk.
Då kör jag på fler takstolar istället.
 
Mikael_L
Du kan åtminstone lägga några extra 12 eller 16mm armeringsjärn i botten på kantbalken där pelarlasten ska ner.

Jag kan inte räkna på sånt, men säg 2st 16mm eller 4st 12mm armering extra i botten borde ge en ordentlig förstärkning, tycker jag. Kanske 3 meter långa (halvera 6-meters) blir bra.
 
pcdara skrev:
Ok. Då blir det samma kostnad som med balk.
Då kör jag på fler takstolar istället.
Det var ca 4 år sen jag handlade, men förhoppningsvis har priset inte dragit iväg allt för mycket.
Du bör väl klara dig på 17st om du kör på 9,80m.
 
Jag gör en förfrågan på takstolsfabriken, så uppdaterar jag här sedan.
 
Har nu fått svar från takstolsfabriken, dom säger att det
måste vara något som bär upp bjälklaget, så det verkar bli balk iallafall.
 
pcdara skrev:
Har nu fått svar från takstolsfabriken, dom säger att det
måste vara något som bär upp bjälklaget, så det verkar bli balk iallafall.
Tja om det funkade i mitt fall bör det ju funka för dig också.
Men dom kanske räknade på annan nerböjning än vad min leverantör gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.