Vi ska bygga hus och funderar på att använda träullit i ytterväggarna, det lär andas, ha bra värmelagring och bra U-värde, brinner inte och kan inte mögla. Finns det någon byggnadsteknisk hake? Kan inte hitta något negativt när jag söker på nätet!
Några som har några erfarenheter?
 
Har ej erfarenhet av materialet men har haft funderingar på att bygga med det. Träullit är ett lätt material vilket ger bra isoleringsförmåga men dålig hållfasthet. När jag kollat på träullit tidigare verkar det vara mest enplanshus i deras broschyrer, går väl att göra flerplans men då krävs något mer än bara träullit för bärigheten och ska man göra en källare är det nog inte att fundera på.

Materialet verkar vara rätt billigt vad jag förstått från andra trådar om det här på forumet, men det krävs putsning invändigt och utvändigt vilket är rätt arbetskrävande och höjer totalkostnaden.

Att de armerar sina småblock med trästavar känns lite konstigt men det kanske funkar(?)

Känns väldigt ihåligt och inte helt förtroendeingivande om man knackar på en putsad träullitvägg men det har många av stenhusets fördelar.

Är iaf ett intressant mellanting mellan trähus och stenhus, speciellt för enplanshus.
 
jag känner till att träullit användes som ljudisoleringskvor i fex vägg och tak , som värmeisolering i fuktriskzon typ källarvägg och även som putsbärarskiva inomhus men aldrig som bärande del av en byggnad. Det ringer varningsklockor i mina öron när den ska användas som bärande element. En ny experiment som husbyggaren ska betala för ???
gaia
 
Träulit är ju inte direkt en ny produkt.
Det som kan vara negativt är arbetet somkrävs för släta innerväggar, men annars så är träulit snyggt som innerväggar också, går att fästa saker i direkt.
Har du funderingar, slå dem en signal, de är mycket trevliga och hjälpsamma, och även ärliga.
Ställ upp dina farhågor och fråga dem om dessa.
 
de som erbjudit enstegsputsfasader hade också mycket gott att berätta om sin nya idee och ......?
Jag skulle akta mej att investera mina egna pengar (huslån) i ett experimenthus.
Hade man fått ordentlig rabatt för att ställa upp som försökskanin för byggsektor så är det en annan femma :).
gaia
 
Varför inte bygga med befintliga material, helst någon sorts murblock? När någon kommer med ett nytt fantastiskt (natur)material, får det mig att tänka på kosttillskottsbranschen. ;)
 
Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av träullit, men jag vet att man byggt några hus i det materialet. Tror att det var ett hyfsat antal år sedan, (mitt minne är gott men kort). Vet dock inte resultatet/utvärdering. Men de som säljer/arbetar med materialet bör ha info som du kan ta del av. Det bästa är ju om du kan få kontaktuppgifter till någon som har byggt och bor i ett sådant hus.

Personligen tycker jag det är en utmärkt idé att bygga i träullit.
Det är ju ett gammalt och väl beprövat material, med goda egenskaper. Som vanligt är det naturligtvis viktigt att anpassa konstruktionen efter ingående material, och att utförandet är omsorgsfullt ner i minsta detalj.
Hur är kostnadsläget jämfört med andra alternativ?
 
gaia skrev:
jag känner till att träullit användes som ljudisoleringskvor i fex vägg och tak , som värmeisolering i fuktriskzon typ källarvägg och även som putsbärarskiva inomhus men aldrig som bärande del av en byggnad. Det ringer varningsklockor i mina öron när den ska användas som bärande element. En ny experiment som husbyggaren ska betala för ???
gaia
Är betong tillräckligt beprövat?

Det är inte träullit som bär upp konstruktionen, utan man gjuter ihop elementen med betongpelare i skarvarna, som sammanbinds med en gjuten, armerad, ringbalk i ovankant av elementen. Takstolarna fästs i balken.
 
betongskelett kan ju bli en onödig köldbrygga .... men ska det vara billigt så kanske får man finna sej i det
gaia
 
Nej, det blir inga onödiga köldbryggor heller.

Lite tråkigt, att du som brukar ha koll, sitter och gissar vilt i den här tråden.

För undvika ytterligare spekulationer, så lägger jag in en länk till en broschyr med träullithus. På sidan 6, finns det en bild av en vägg i genomskärning:
http://www.traullit.se/files/2012/12/Husbyggnation_med_Traullit.pdf
 
Man kan ju undra varför det i princip försvann ur marknaden någon gång i slutet av 70 talet, knappast för att det var så bra i alla fall :confused:
 
elmont skrev:
Man kan ju undra varför det i princip försvann ur marknaden någon gång i slutet av 70 talet, knappast för att det var så bra i alla fall :confused:
Det där får du gärna utveckla lite!

Är det småhusbyggnation du avser, eller är det de andra produkterna?

Jag har läst någonstans att man "i början" när man försökte bygga rena träullithus, använde murblock av träullit. Som när man bygger med lättbetong eller lättklinker (leca). Det var tydligen inte så lyckat, så man slutade med det

Nu är det min tur att gissa lite:
Vad gäller träullit som tilläggsisolering/putsunderlag, så borde det inte vara så konstigt om det blev utkonkurrerat under energikrisen på 70-talet. Till förmån för mineralull/cellplast, som har bättre u-värde vid samma tjocklek.
 
Det finns dock ett par nackdelar med träullit, som inte har nämts har i tråden:
Vid infästning av tyngre saker så måste man vara väldigt noga med vilka fästdon man använder, och att man monterar dem rätt. Stora belastningar, som t ex en markis, är det bra om man kan planera in redan när huset ritas.

Måste putsas invändigt. Även om man sedan kan tapetsera, eller t o m sätta skivor om man vill det.

Maxhöjd på väggelementen är 2600mm. Vilket innebär extra kostnader om man vill ha lite extra takhöjd.


Däremot vad som många uppfattar som ett problem trots att det inte är det. Är att man har blandat organiskt material med oorganiskt. För då "vet alla" att då kommer det att mögla och ruttna. Hade träullit haft problem med fukt, så hade det knappast använts som innertak i simhallar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.