Hej..

Har en oinredd källare som ej är (om)dränerad eller isolerad... I källaren har vi föråd, tvätt, avfuktare och frysbox..

Nu har jag stängt alla ventiler i källaren men kommer inte över 10 grader ändå... Installerade ett 800watts element igår men det verkar inte orka dra upp tempen alls.. Det är 58 kvm, byggt 1940.

Ska jag sätta in fler element eller låta det vara kallt? Källartrappen ger ju en massa kyla i huset tyvärr..
 
En enkel tumregel är att 70-75 W per m² eller 30 W per m³ behövs. Troligen mer för en källare.
 
Källaren får du nog räkna med mer än 100W/kvm. Dyrt blir det med värmen om det är helt oisolerat. Och du kan få andra problem om du stänger all ventilation.
 
Dr._SiC skrev:
Har du ingen möjlighet att dra luft uppifrån ner i källaren? avfuktaren borde ta hand om det.
Avfuktaren förflyttar inte luften och skappar ingen undertryck så den kan inte ta hand om mer än avfuktning ;)
gaia
 
gaia skrev:
Avfuktaren förflyttar inte luften och skappar ingen undertryck så den kan inte ta hand om mer än avfuktning ;)
gaia
Jag är lika fundersam till denna folkrörelse som stänger tilluften i källaren och trycker in en avfuktare. Är detta verkligen rätt väg att gå? ???
 
Jag har ventilation i källaren på vår,sommar och höst.. ej på vintern.. Dock är det ganska otätt runt fönster och dörrar i källaren så..

Kul med massor av svar iaf..

Jag har testat idag med att ha källartrappsdörren öppen.. men får så klart inte ner värmen där för kylan sjunker ju..

Känns lagomt kul att brassa på 5800watt nere i källaren för att få det varmare..


Hade varit skönt med 15grader där iaf... Vi får se hur kallt det blir i vinter... ???
 
wertok skrev:
Jag är lika fundersam till denna folkrörelse som stänger tilluften i källaren och trycker in en avfuktare. Är detta verkligen rätt väg att gå?  ???
Nää det är hjärt/lung räddning.. en drännering kostar ju från 20 tusen till flera hundra tusen..

en luft avfuktare kostar ju runt 1tusen lappen.. o du klarar dig några år till..
 
Står huset högt... .dvs har du mycket källarvägg ovan mark?

Om det är NÅGONSTANS som huset läcker värme, så är det oisolerad grundmur ovan mark. En liten bit under mark har du ju konstant plusgrader, men ovan mark drar det ner till många minusgrader (beroende på var du bor).

Så... om du någon gång tänkt dränera om (och ev tilläggsisolera kåken) så ta en rejäl funderare på att även isolera grundmuren ovan mark.
 
Min källare är 47 kvadrat och värms upp av en radiator i f.d. garage och en 38 år gammal värmepanna som läcker MASSOR av värme. Jag har oftast cirka 15 grader i hela källaren om jag låter dörrarna stå öppna men det sjunker till cirka 10 grader om det är riktigt kallt ute, (-20). (Jag har inte garagedörren kvar därför att den var alltför för otät och det blev nästan nollgradigt vid garagegolvet vid -20. Byte av dörr höjde temperaturen med 10 grader vintertid!)
 
Fasting65 skrev:
Står huset högt... .dvs har du mycket källarvägg ovan mark?

Om det är NÅGONSTANS som huset läcker värme, så är det oisolerad grundmur ovan mark. En liten bit under mark har du ju konstant plusgrader, men ovan mark drar det ner till många minusgrader (beroende på var du bor).

Så... om du någon gång tänkt dränera om (och ev tilläggsisolera kåken) så ta en rejäl funderare på att även isolera grundmuren ovan mark.
Jo vi ska dränera om så fort vi har pengar och tid..

Så här ser det ut text i källar trappen (dörrarna är igenbommade och jag har tryckt in isolering imellan) :

dag3%20006.jpg

små fönster finns det en massa :
dag3%20007.jpg

Som ni ser så är det stort renoveringsbehov av detta hus.
 
Har du brunn i källartrappan - i vilket fall borde kanske ett tak över den vara intressant att titta på.

//Anders
 
Jo det finns en brunn där..

Har byggt ett provisoriskt tak där nu.. Funderar på att mura igen dörren och fylla igen trappen när vi dränerar om kåken..
 
jag tycker att du ska fundera om lite angående att ta bort källardörren.
har du panna eller andra större tunga saker i källaren ?
nån gång går sådana sönder å hur ska du då kunna byta ut det ?
 
ingemar_o skrev:
jag tycker att du ska fundera om lite angående att ta bort källardörren.
har du panna eller andra större tunga saker i källaren ?
nån gång går sådana sönder å hur ska du då kunna byta ut det ?
Jo man har ju funderat en massa men det är så trångt i källartrappen så vi fick ta frysboxen via huset istället.. Så nja den utgör ingen nytta ändå..

Finns inga pannor eller liknande i källaren.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.