Målade väggen i barnrummet och fann misstänkt mögel bakom golvlisten.

- luktar misstänkt jordlukt, gammal källare
- när jag målat över med vit grundfärg (vattenbaserat) så kommer missfärgningen tillbaka efter bara några minuter?
- men ingen fukt enligt fuktmätaren och tejpade över plast 24h och ingen fukt bakom plasten
- sitter under fönstret på yttervägg 2:a våningen så misstänker köldbrygga mellan våningarna (Modulenthus '74)

Kan det vara något annat än mögel?
... otroligt tråkigt när vi tänkte flytta in 3-åringen nu innan lillasyster snart föds :(

Mogel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att väggskivan i brunt är asfaboard.
 
Jag skulle riva bort boarden så man ser hur trä?väggen ser ut. Därefter avgöra hur man går vidare. Ser det ok ut, återställ med gips och färg på vanligt vis.
 
Om man ska skadeanmäla till försäkringsbolaget så bör man väl låta det vara tills dom fått titta på väggen?

Jo det är trä ... misstänker det inte är så lätt att ta sig in i konstruktionen nere i golvet. Frågan är sen om det är köldbrygga eller vattenläcka eller annat. Man vill ju få bort ev mögel till 100% i ett barnrum ...
 
Förstår inte att det går igenom färgen på ngr minuter trots att det är torrt?

Problemet är att det luktar mögel nere vid golvet på samma ställe i rummet bredvid också. Skickar iväg en skadeanmälan.
 
Tycker det ser ut som en gammal fuktskada. Då blöder det bruna igenom plastfärg. Måste spärrgrundas med riktig oljefärg först. Sedan på med väggfärgen.

Du skrev 2:a vån om jag inte missminner mig? Annars hade jag gissat på bjälklaget/grunden, men knappast markfukt på 2:a vån.

Kan det vara läckage vid fönstret, utifrån, som sipprar ner i väggen och bjälklaget? Fönsterbleck som inte sluter ordentligt tätt är ju ett klassiskt ställe för fuktskador. Var det under fönster i rummet jämte också?
 
Ok, tack för bra info!

Jo det är på 2:a våningen. Visst kan det vara läckage från fönstret också. Men har en hel del köldbryggor runt golvet på hela 2:a våningen så misstänkte det först. Förstår att det inte är helt ovanligt med sådana problem mellan modulerna i 70-talsbyggen. Eller att ångspärr inte finns mellan våningarna. Sen finns det ftx på kallvinden ovanför som ju också kan läcka ibland.

Jo det luktar mögel under fönstret bredvid också .. men ser ingen fuktskada där.
 
Ingen chans att få det på försäkringen (Folksam) eftersom det är en skada som inte uppkommit pga vattenläcka inne i huset ...
 
Jag håller med MattiaS, Öppna väggen och eventuellt golvet för att se hur det ser ut. När du har gjort det vet du lite bättre hur du ska gå vidare för att lösa problemet.
 
Jovisst ska göra det.

Hittade husritningar, se bild ... ser lite lovande ut för det borde inte kunna vara annat än en läcka från fönstret ovanför vilket förhoppningsvis gör att det är ett mindre område som är skadat. Eller skulle en köldbrydda rakt ut horisontellt kunna ge sådan skada som syns på bild i första inlägget?

Gavelvägg Zoomat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om 20 cm träreglar som köldbrygga ger fuktskador inomhus så skulle vartenda gammalt hus (timmerhus mfl) vara invändigt fuktskadade. Nej, invändig fuktskada pga köldbrygga av 20 cm träreglar får rimligtvis anses som uteslutet. Hade det varit 20 cm metall så möjligtvis...

Nej, det måste rimligtvis härröra från läckage fönster, el läckage element, el överdriven vattning av blomkrukor. Det skulle iofs också kunna vara pga att slagregn/blåst trycker in vatten i glipor i fasaden, dvs under fönstret i el strax ovanför golvnivå.
 
Här är lite bilder. Oldboy hade helt rätt!
- Det är mest missfärgat på väggskivans yttre del. Insidan har bara lite smått missfärgat. Lite svart påväxt finns .. mest på undersida av väggskivan men även lite på spånskivegolvet nedanför väggskivan. Det luktar dock tydligt ... som "gammal kyrka".
- Allt är torrt, inget som helst utslag med fuktmätaren.
- Vattenskadan finns bara nedanför fönstret så mtp att det inte finns någon missfärgning innanför skyddsfolien så kan det ju inte vara något annat än att vatten runnit ner pga öppet fönster eller övervattnade blommor.

Då återstår frågan hur man ska gå vidare?

IMG_5429_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5425_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5435_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lyfta ut isoleringen också.....
 
Varför föreslår du det?
 
För att man vill se hur det ser ut bakom, helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.