Hej,

Jag ska placera ett hörnbadkar i källaren mot två betonginnerväggar och tänker bygga upp två kaklade 12cm djupa ca 75cm höga nischer mot väggarna som inramning. Finns det några synpunkter på vilken byggmetod/materialval som är lämpligast/billigast/smidigast? Slutligt ytskikt på nischerna ska (förstås) vara kakel.

Själv har jag spånat fram dessa varianter. Var och en av varianterna ger upphov till olika nötter att knäcka.

  • Mura upp nisch med lecablock mot betongväggarna och limma på någon form av våtrumsskiva (humidboard?) med mha gipsbruk(?)
  • Samma som ovan fast putsa lecablocken (med vadå?) och kakla direkt på istället för våtrumsskivan.
  • Regla upp en nisch mot väggen med träreglar och klä med våtrumsskiva
  • Limma cellplastblock mot väggen och limma på våtrumsskivor på dessa. Hur limma cellplast mot betong? Hur limma gipsskivor mot cellplast?
  • Placera isblock mot väggen och kakla direkt på dessa och sedan få ett ihåligt kakelskal när vattnet smält bort..... Okej... vi skippar den:p

Så... är valet självklart för den normalbegåvade hemmapularen? Jag har iaf ingen aning.

Mvh
Jonas
 
Jag hade nog valt alt. 1 (mura med lekablock + våtrumsskiva).

Det går säkert att göra lösa med någon typ av regelkonstruktion också? Men jag känner inte till övriga förutsättningar i denna källare? Är det en äldre källare med en viss fuktvandring i plattan är det kanske inte så lämpligt att stänga in träreglar enligt alternativ 3.

Sedan gillar jag personligen att hålla ihop materialen. I ett trähus hade jag valt en konstruktion av trä (så långt det är möjligt). I ett utrymme som i grunden är byggt av sten hade jag enligt samma princip valt att hålla mig till sten (så långt det nu är möjligt).
 
Bygg det i stålprofiler LP50 och våtrumsgips.
 
Utan att tänka så mycket så känns ju murning som en "no-brainer". Enkelt och beprövat, (iaf om man tycker om att mura och har möjlighet att blanda bruk).

Att använda LP50 hade jag inte kommit på själv och ju mer jag tänker på det desto bättre blir det. Det blir ju skitenkelt, billigt, och jag får exakt den dimension jag vill på nischen utan att vara beroende av tjockleken på murblocken. Tack för tipsen (både eviljava och Matti_75)
 
Vad gjorde du till slut?

Ska göra något liknande nämligen.
 
scim skrev:
Vad gjorde du till slut?

Ska göra något liknande nämligen.
Hej!

Bauhaus har våtrumsskivor som de kallar Do-it. Det är ett väldigt mångsidigt kompositmaterial som finns i olika tjocklekar och inte jättedyrt. Fantastisk enkelt att jobba med och kan användas för att bygga allehanda mer eller mindre konventionella lösningar som man kan sätta kakel direkt på.

Skär igenom armeringen med rakblad. Knäck! Limma ihop delarna med sättlim. Fäst konstruktionen mot väggen. Kakla. Klart.

Materialet i sig tål fukt men om man använder dessa skivor i blötaste zonen i ett våtrum så ska de tätas med folie på traditionellt sätt. Men om du redan har en kaklad vägg som du ska bygga ut en nisch på så finns nog ingen anledning. Kakla på skivan kan göras direkt men ska du fuktspärra med film så måste skivan primas. Det glömde jag och fuktspärrfolien kunde dras av jättelätt. (Tips).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.