Hej

Jag funderar på att sätta upp skjutdörrar framför min garderob, golv till tak.
Problemet jag har, är att mötet mellan vägg och tak är lätt rundat. Nu undrar jag hur jag ska hantera detta när jag sätter upp skjutdörrar från golv till tak.
(Det är inte taket som är rundat utan mötet vägg - tak)

Tror ni att man skulle kunna mejsla/stämma bort rundningen just där takskenan ska in? (vill gärna inte försöka om jag inte är säker på att lyckas då det inte blir så vackert då.)

Bör man bygga ner? (vill helst undivka detta då det för varje cm nerbyggning blir svårare att komma åt översta hyllan i garderoben.)

Andra förslag?


Jag undrar även om det är svårt eller relativt enkelt att montera skjutdörrar (golv till tak) bra. Är det svårt att få mätningarna precisa så att golv- och takskena är i linje? är det svårt att undgå skrapljud och gnissel? Behövs det några särkilda verktyg för montering? Bör man anlita snickare? Andra problem jag kommer möta?

Tack på förhand för alllt!

MVH
Erik
 
Hej ...
vad är det för dörrar du skall ha ...
eller skall du bygga dessa också..
lägg upp en bild så man ser hur det ser ut..och var problemet är..
Eti..
 
skjutd.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I nuläget ser rummet, i lodrätt tvärsnitt, ut som skissen.

Jag hade inte tänkt att bygga dörrarna själv utan köpa från elfa, barebilligst eller liknande.
 
Hur högt är det från golv till tak ..
och hur höga är dörrarna som skall in.
och hur högt kommer skenan på väggen..
Eti..
 
Takhöjd 2,7 m, bredd 2,9 m. Skjutdörrarna eller skenor är inte köpta än då jag är osäker på höjden om jag måste bygga ner tak (vill helst inte). Skjutdörrarna ska kunna stänga/täcka vägg till vägg utan glipa och då måste takskenan gå hela vägen till väggen, som om där vore ett rät hörn, och inte bara dit rundningen börjar. Dörrarna, som inte är köpta än, ska vara så höga som möjligt - luckor eller annan liknande lösning ovanför skjutdörrarna är inget alternativ.

Tacksam för alla råd och idéer / Erik
 
Hej igen ..
Nu vet ju inte jag hur din vägg ser ut
men jag förmodar att du har dörrar nertill och luckor uppe..
270 cm så höga dörrar finns nog inte att få tag i som standard..
Så jag tycker du kan ha kvar dina luckor upptill och sätt skjutdörrar där nere
så skulle jag nog haft gjort..kommer ändå att bli jättefint...
Eti..
 
Hej igen

Just nu har jag ingenting - tänke ett tomt rum i tvärsnitt. Jag precis byggt en öppen garderob bakom som jag nu vill sätta en skjutdörr framför. Jag har inga luckor eller liknande där och vill heller inte ha.

Jag kan på flera ställen få tag i 270 cm höga skjutdörrar (även om det inte är standard överallt), det har jag förhört mig om. Takskenan är ca. 8 cm bred (varierar lite boroende på val av dörrleverantör). Problemet är inte dörrarna i sig, utan rundningen där vägg möter tak.

/ Erik
 
Om du inte vill bygga neråt (från taket alltså), går det inte att göra någon form av distanser eller dylikt som skenorna går emot?

Du gör en distans av lämpligt material med en rundning på, sedan får du 90-gradiga hörn att sätta skenan emot. Om du målar distanserna i lämplig färg (t ex väggens färg) så behöver det inte synas så mycket. Kluddade lite röda streck på din ritning (y)

skjutd.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej LillaMini
Faktiskt en riktigt bra idé med tanke på de förutsättningar jag har angivet. Där är dock ett problem som tyvärr omöjligör denna lösning. I de bakomstående garderoberna är där lådor intill väggen. Om jag bygger ut på sidorna (röda streck) kan jag inte dra ut lådorna (som jag inte kan flytta på). Inte helt optimalt.

Det lutar mycket mot att ta fram vinkelslipen och såga en "kanal" i rundningen precis där takskenan kan ligga. Lite orolig dock för att betydligt mer än min tänkta kanal lossnar när jag gör detta.
 
Korta skenan och runda hörnen på skjutdörren?
 
Låter komplicerat att runda hörnen på dörrarna. Speciellt då jag överväger frostat glas. Tvivlar på att jag kan få det snyggt.
Rundningen är av puts. Ngn som vet om det är lätt att "finsåga" i puts utan att det spricker upp?
 
Jag tror det är enklare att sätta små distanser i hörnen, med rundningen, och sen skära dörrarna med 45graders vinkel så att hörnen på dörrarna blir raka, brutna hörn istället för avrundade.

Annars är det nog bara att ta fram någon form av såg/slip. Börja i mitten så ser du hur mycket skit som lossnar vid sidan av sågspåret när du sågar. Sen går det väl alltid att spackla/måla/latexfoga i det som inte blir så snyggt intill skenan. Puts släppa nog ganska lätt, men det beror lite på hur och vad som har använts när man putsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.