Ska ge mig på en klarlackerad furutrapp och pigmentlackera denna.
Läser man i diverse trådar eller andra arbetsbeskrivningar så är arbetsordningen helt olika för underarbetet.

Det som skall göras är:

Tvättas med målartvätt
Slipning av nuvarande lack (mest ruggning)
Spackling av små ojämnheter
Grundmålning en eller 2ggr
Slipning efter spackling.

Jag hittar arbetsföljder av ovanstående i nästan alla tänkbara varianter...

Vilken ordning föreslår ni och varför????
 
pigmentlackera? är det någon slags lasering som du har tänkt dig eller en helt vanlig lackfärg?

Slipa ner lacken helt, spackla ojämnheter och slipa, grundmåla (för säkerhets skull så använd dig av en panelgrund som stoppar genomblödningar, om du tänker måla vitt eller ljus kulör), täckmåla 2 ggr med lackfärg.

Du kan kan chansa på att måla direkt på lacken, men det kan vara en mjukare fernissa som krackelerar målningen och så kommer du ändå att behöva slipa hela ytan bara för att rugga upp den.

Det finns både akrylat och alkydfärger att välja på. Den senare blir något mer slitstark men tar å andra sidan 2 veckor på sig att genomhärda gentemot akrylat som tar ca 1 vecka. Ett tips är att lägga mjölkpapp eller liknande på trappstegen under den första veckan efter tork så att färgen får sätta sig ordentligt innan man brukar trappen.
 
mm visst handlar det om lackfärg i en mörkgrå ton. (mao inte en klarlackerad trapp)
Jag vill helst undvika att renslipa trappen även om jag har alla verktyg som behövs för detta.
Får antagligen måla med varannanstegs principen då det inte går att undvika trafik i trappan.
Du skriver i övrigt spackla och sedan grundmåla.... vissa tycker man ska grundmåla o sedan spackla... rätt eller fel vet jag inte.
 
Jag ser fortfarande renslipning som det bästa valet när du ändå startar upp ett projekt som detta. Om klarlacken inte skulle vara kompatibel med färgen så blir hela jobbet ogjort. Och som sagt så måste du ändå besöka varje trappsteg och rugga upp det åtminstone.

Varannat steg är helt rätt, annars blir det jobbigt :D.

Jag skrev ju helt fel - grundmålning sedan spackling är det som gäller. Då drar inte träet vatten ur spacklet. När du dammar efter slipning så kan du dra med en våt trasa så kommer du åt att slipa eventuell fiberresning.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.