Har nu tänkte att skaffa ett flis förråd som räcker för årsbehovet.

Tänkte höra om någon har några tipps på detta.

finns ju fjäderomrörare och även skrapförråd och även toppmatade skrapförråd.

Men med tanke på vad d kostar så är funderar jag på att bygga ett. Men frågan är om det är värt mödan, mot att köpa ett. Har försökt att hitta reda på information om vilket förråd som kan vara bäst för mitt ändamål å lutar nu mot fjäderomrörar förråd. verkar bli enklaste installtionen och vissa fördelar. Någon som byggt ett eller hittat en billig lösning?
 
Jag har lagt på hög en årsförbrukning och sedan kört in med lastare till en ficka som rymmer ca 14 dagars förbrukning med lastare. Har aldrig haft problem med hög värme eller mögel DSC00098.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ett 40kbm stort förråd som skall täcka mitt årsbehov. Jag har fjäderomrörare i botten. Enda nackdelen vad jag kan se är att det inte skrapar ur hörnen på mitt kvadratiska förråd. Men det kan ju vara bra och ha lite reserver ute i hörnen :D. Fungerar annars klockrent, har dock bara 3-veckors drifterfarenhet.
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
@lillie:

Hur stor omrörare har du och vad har du för mått på förrådet?
 
Omröraren tar diam. 4m och förrådet är ca 4,5x4,5x2m.
 
precis dom måtten som jag behöver, vilken fjäderomrörare använder ni och vad kostade den?

kollade med energiteknik veto fjäderomrörare utan brännarhuvud och styrning så skulle den kosta 128tusen. för den pengen så kan jag bygga en mycket billigare.
 
Redigerat:
Ta kontakt med Biovärme Sverige som är återförsäljare för ETA, det kommer du garantarat inte ångra om du tidigare pris på över 100k..........
 
Jag har ett flisfförråd på ca 15-18m3 som täcker halva årsbehovet, bygde det av ett gammalt skrovflak som suttit på en järnvägsvagn, 6x2,5m, fungrar utmärkt att lasta ur med skopa då bredden passar skopan på 2m perfekt :)
 
Jag byggde egen fjäderomrörare. Vinkelväxlar/motorer hade jag sen innan. Skruven på 5m kostade 5000kr om jag minns rätt. Den är byggd på samma sätt som veto's men mina utväxlingar stämmer inte riktigt eftersom jag tog vad jag hittade.

Förrådet är på 4x4m och murat ca 3m högt med tippbart tak.

Men jag vågar inte fylla upp fullt än eftersom växeln under fjäderomröraren är lite underdimensionerad. Som det är nu så fyller jag förrådet halvfullt varje gång.

Skicka PM om du vill veta mer.
 
  • Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
Har nu hittat på kotly. Där säljer d fjäderomrörare med koplett förugn och sluss med styrning för 70 000:- då hemma på gården.
 
Är det någon som sett ett förråd med övermatare? Verkar vara en smidig lösning.
 
davvethepirate skrev:
Är det någon som sett ett förråd med övermatare? Verkar vara en smidig lösning.
Hittade en bild på nätet. Men annars inte sett någon i verkligheten. Tycker att den lösningen verkar problematisk mot att ha en skrapa på botten me jag vet inte.
 
Fördelar är ju isåfall att man slipper skotta väck flisen om vinkelväxeln skulle haverera.
 
Tror mekano har den lösningen, ser rackligt ut om du frågar mig...
 
Det är nog lite mera för större anläggningar och där tycker jag den är ganska genial. ingen utrustning under flisen samt att du kan köra på hela flisgolvet med hjullastare eller likn. för att skrapa rent eller fylla.
 
  • Gilla
pellas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.