Tjena!
ngn som har erfarenhet av denna maskin. Ska påbörja renovering av större uthus. Dvs allt från klädselbräder till panel... Har hittat ngra beg. på nätet som ligger runt 4000kr....
 
pjac skrev:
Tjena!
ngn som har erfarenhet av denna maskin. Ska påbörja renovering av större uthus. Dvs allt från klädselbräder till panel... Har hittat ngra beg. på nätet som ligger runt 4000kr....

Har aldrig använt en 173, men har en ELU 172 från 1986, som jag köpte för några månader sedan, och är mycket nöjd med. 173 har större motor (1600W eller så, mot 172 ans 1100W). Däremot vet jag inte vad mer som skiljer. Precisionen i 172an är mycket bra, kvalitet och detaljer känns på topp. Abslout inte sämre än en Dewalt 742 som jag har kört ganska mycket med. Däremot är motorn klen gentemot DW742. Likaså är säkerheten på min gamla ELU inte på nivå med nyare sågar, ingen stor "nöd-slå-av-knapp", ingen knapp i handtaget, utan bara på sidan av maskinen. Nu vet jag inte hur ny maskinen du har tittat på är, men 4000 kr låter som alldeles för mycket pengar i mina öron.

Behövde byta lite delar, samt bygga en fungerande funktion för att lyfta klingskyddet, och då hade jag stor hjälpa av denna sida:

http://www.toolshopdirect.co.uk/parts/list/Elu_Wood_Working/Mitre_Saws/

som innehåller sprängskisser.

//Daniel
 
Letat mkt på nätet ang. nypriser på ELU...dock svårt att hitta något. Förslag?//Peter

 
pjac skrev:
Letat mkt på nätet ang. nypriser på ELU...dock svårt att hitta något. Förslag?//Peter

Här finns en annons som känns mer rätt i pris:

http://www.blocket.se/vi/7555726.htm?ca=23_10_s

Kolla noga på den, är du inte inne på att "rusta upp" en såg som inte är i toppskick, så kanske du måste lägga lite mer pengar på en nyare såg. Den jag köpte var delvis rostig, saknade funktion för att få upp klingskyddet, hade fastrostade "sprintar" som används för att vända sågen, och för att gera. Dessutom var klinga kass. Men efter att försiktgt ha delat den i molekyler, slipat rost, dammsugat noga, oljat upp "sprintar" (är egentligen inte sprintar, men jag kommer inte på vad de kallas), bytt klinga, och lagt lite tid på att kalibrera den, så är jag extremt nöjd.

//Daniel
 
Jag har föregångaren och det enda jag formligen hatar är höjdjusteringen i bordssågsläget. Sågen håller, det finns reservdelar om det nu skulle behövas så ja, bättre kan du nog inte få. Är den inte för rostig så är mitt tips att köpa den och slå ut kostnaden på cirka 20 år eller så länge du vill behålla den. Min är mer än 20 år *ler*
Sen måste den nog stå ute mycket för att rosta men den är lätt att fixa till om så sker.
Klingskyddet kan förresten vara problem med men tja, mitt är alltid uppe... bara jag som skall använda den ändå så.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Jag har föregångaren och det enda jag formligen hatar är höjdjusteringen i bordssågsläget. Sågen håller, det finns reservdelar om det nu skulle behövas så ja, bättre kan du nog inte få. Är den inte för rostig så är mitt tips att köpa den och slå ut kostnaden på cirka 20 år eller så länge du vill behålla den. Min är mer än 20 år *ler*
Sen måste den nog stå ute mycket för att rosta men den är lätt att fixa till om så sker.
Klingskyddet kan förresten vara problem med men tja, mitt är alltid uppe... bara jag som skall använda den ändå så.

/Kent
Jag byggde en egen lösning på klingskyddet med en bromswire till en cykel+skruvnippel, en vanlig dragfjäder och ett 3 mm hål genom klingskyddet, har hittills funkat hur bra som helst.

Vad är det du tycker är dåligt med höjdjusteringen?
 
Jämfört med min DW744'a så är TGS'n mer än tråkig att justera i höjdled. Tror att det säger allt? TGS'n är liksom ingen såg för finsnickeri där man skall höja sänka mycket även om det går men man blir trött i handen efter ett tag.

/Kent
 
Det blev en TGS 173a....Aldrig varit ute, bara används vid lättare fönsterrenovering, så gott som nyskick m. spån-sugstillsatser...

Nu ska här sågas och spika i sommar!!!

Håller med att höjdjusteringen på klyvsidan inte är så användarvänlig om man ska ändra höjden ofta och mkt...mkt skruvande men man kan verkligen få det exakt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.