Jag har ett hörn på min tomt där det saknas gränsmarkering, jag vet inte varför, för det finns i övriga hörn. Det är inga konstigheter med själva gränsen, det är tydligt dokumenterat i fastighetsregistret med RT90-koordinater (eller möjligen nåt annat koordinatsystem).

Jag skulle vilja mäta upp och markera den sista gränspunkten. Jag vet att Lantmäteriet kan erbjuda den tjänsten, men de tar ganska saftigt betalt. Men det måste väl finnas andra som kan göra det? Vad ska man leta efter?

Eller kanske ännu hellre, kan man hyra en proffs-GPS av det slag som Lantmäteriet och liknande använder?
 
Begär att få ut koordinaten för gränspunkten från lantmäteriets förrättning.
Sedan kan du kontakta en privat mätfirma för att de ska visa dig var denna koordinat är belägen.
Men observera att varken du eller de kan få etablera en ny juridiskt bindande gränsmarkering, det kan bara lantmäteriet göra.

Hyra en "proffs-GPS" kan nog bli lite svårt, Lantmäteriet m.fl. använder sig ju inte bara av dyra mottagare, utan framförallt av en tjänst som heter nätverks-RTK, där de kopplar upp sig mot SWEPOS-referensstationerna för att få så bra korrektionsdata som möjligt. Då krävs alltså förutom en mottagare också ett SWEPOS-abonnemang, och det är jag tveksam till om en uthyrningsfirma kan erbjuda. Men jag kan ha fel.
 
Logga in på https://minfastighet.lantmateriet.se/
Hämta hem avstyckningen
På kartan där koordinaterna står så finns även avstånden angivna
Mät upp två snören med de längder som stämmer överens med två intilliggande gränsmarkeringar.
Fäst snörena i de intilliggande markeringarna och där de sedan möts skall den "försvunna" finnas.

I avstyckningen framgår också vad det är för typ av markering, kanske finns den undangömd eller övertäckt...

Vill du få dit en ny markering får du betala en lantmätare som sätter ut en ny. En onödig kostnad om du inte absolut måste...
 
Du kan begära ut en kopia på din tomtkarta från ditt lokala lantmäteri-kontor. På kartan skall det finnas angivet avstånd mellan gränspunkterna. Eftersom du har tre stolpar så borde du kunna mäta ut den 4:e med hjälp av ett långt måttband.
Beteckningar på kartan: RG=rör i gjutning RM=rör i mark




Lantmäterikarta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten varning för den metoden, kartan visar horisontella längder men om din tomt inte är helt plan så får du lutande längder när du mäter med måttband.
 
peternicklas
jtl skrev:
Logga in på [länk]
Hämta hem avstyckningen
På kartan där koordinaterna står så finns även avstånden angivna
Mät upp två snören med de längder som stämmer överens med två intilliggande gränsmarkeringar.
Fäst snörena i de intilliggande markeringarna och där de sedan möts skall den "försvunna" finnas.

I avstyckningen framgår också vad det är för typ av markering, kanske finns den undangömd eller övertäckt...

Vill du få dit en ny markering får du betala en lantmätare som sätter ut en ny. En onödig kostnad om du inte absolut måste...
Vad är det för typ av fil, den saknar ändelse?
 
peternicklas skrev:
Vad är det för typ av fil, den saknar ändelse?
Kan det vara Djvu du menar?
Har haft jätteproblem med lantmäteriets hemsida pga att jag kör osx.
Var tvungen att lägga in windows och internet explorer för att få tillgång till allt på deras hemsida
 
peternicklas skrev:
Vad är det för typ av fil, den saknar ändelse?
Det är DjVu, du hittar gratis läsare här:
http://www.djvuviewer.com/
 
peternicklas
jtl skrev:
Det är DjVu, du hittar gratis läsare här:
[länk]
Jo den hittade jag, tack.
 
jtl skrev:
Logga in på [länk]
Hämta hem avstyckningen
På kartan där koordinaterna står så finns även avstånden angivna
Mät upp två snören med de längder som stämmer överens med två intilliggande gränsmarkeringar.
Fäst snörena i de intilliggande markeringarna och där de sedan möts skall den "försvunna" finnas.

I avstyckningen framgår också vad det är för typ av markering, kanske finns den undangömd eller övertäckt...

Vill du få dit en ny markering får du betala en lantmätare som sätter ut en ny. En onödig kostnad om du inte absolut måste...
Jag har funderat över den metoden, nackdelen är att den "försvunna" punkten ligger på en kulle, några meter över en av de kända punkterna. Men det kan kanske lösas med en regel på några m, om jag kan få den att stå rakt förstås.
 
Vet du bara ungefär hur stor höjdskillnaden är från den kända punkten, och det horisontella avståndet, så kan du ju alltid ta hjälp av Pythagoras för att räkna ut hur lång den lutande längden skulle bli. Exempel, om det är en horisontell sträcka på 20 m och en höjdskillnad på 3 m, så ska du mäta upp 20,22 m lutande längd.

Men är det noga så hade jag nog tagit dit en professionell mätningsingenjör. Det kan vara värt en tusenlapp eller två att slippa gränsbråk med grannarna. Vissa tjafsar ju om centimetrar.
 
Det är ingen gränsfejd eller så som ligger bakom, den delen av tomten är bara sly/ängsmark och inget som någon av oss nyttjar direkt. Det är mest att det vore intressant och bra att veta ungefär hur tomten sträcker sig, utifall jag vill göra något där, t.ex. anlägga trädgårdsland eller liknande.
 
Jag har använt metoden jag föreslog på en minst sagt kuperad tomt, höjdskillnad på flera meter.
Trots att jag inte tog till något extra när jag mätte mina snören så kom jag så nära att jag hittade den försvunna gränsmarkeringen. Var helt övertygad om att den var borta men så var det inte :)

Som exempel, om man räknar på vad 2 meters höjdskillnad gör på 25 meter:
√(25,00²+2,00²)=25,08m kanske inte så mycket att bråka om...
 
fgo skrev:
Kan det vara Djvu du menar?
Har haft jätteproblem med lantmäteriets hemsida pga att jag kör osx.
Var tvungen att lägga in windows och internet explorer för att få tillgång till allt på deras hemsida
Ursäkta för att jag lånar tråden, men jag kan inte heller titta på "akter" under "min fastighet" och det beror alltså på mitt operativsystem? Jag har en mac. Däremot kan jag titta på filer som finns under historiska kartor och vissa av dessa som finns där är ju identiska med de som ligger under "min fastighet". Är det inte samma filtyp? Kommer jag aldrig kunna titta på kartorna som finns under "min fastighet"?

För att säga nåt "on topic" så är inte alla gränser satta i sten med koordinater tyvärr. På min tomt lades det ut gränsmarkeringar /gränsstenar med hjälp av lantmäteriet i början av 1900-talet men min granne har byggt garage över ena gränsmarkeringen och det är inget jag kan göra åt utan måste be lantmäteriet göra en fastighetsbestämning vilket är dyrt. Jag trodde gränslinjerna på förrättningskartan var det man gick efter.
 
Redigerat:
Jag fick prisuppskattning från Lantmäteriet idag, på vad det skulle kosta för dem att mäta upp och sätta dit en ny gränsmarkering: 10-16 000 kr. :(

Man förundras emellanåt över vilka timpenningar våra kära myndigheter kan ta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.