Bo.Siltberg skrev:
Om du använder samma formel som tidigare så ser du att strömmen kommer att öka. Du behöver ett motstånd med högre resistans för 24 V.
Ja absolut, men det jag ville komma fram till som jag inte riktigt fick fram tydligt var hur man vet var gränser för dioder går!

Alltså hur små motstånd kan man ha utan att förstöra dioderna! Därför jag tog ett 24v batteri som exempel då det blir åt helsike för många volt över.

Det är såklart olika för alla dioder, men som denna har:
Ström (Forward current): 20mA

Är det alltså strömmen som den max ska ha? 20mA = 100% ljusstyrka, allt över det är bortkastat och tillslut rent skadligt!?

Hoppas jag gjorde mig förstådd! ;)
 
ullberg
Det brukar väl stå I_F max (Forward Current Max) men om det inte står max explicit skulle jag tolka det som att det är ett maxvärde (100% ljusstyrka med god livslängd). Lägger du dig över din forward current kommer du korta livslängden på dioden, och utan motstånd (hög ström) troligen omedelbart bränna dioden.

Det går bra att öka matningens spänning, givet att man ökar motståndets resistans enligt vad du och Bo säger ovan, det som kommer hända med ökande spänning är en ökad effekt som bränns bort som värme i resistorn, så din lösning blir relativt sätt mindre energieffektiv. Med din setup av dioder@20mA som exempel blir det vid 9v: (9-6,8)*0,02 = 0,044w och vid 24v (24-6,8)*0,02=0,344w, ingetdera någon speciellt stor effekt, men det är nästan en faktor 10 mellan de båda

/U
 
Ja, strömmen genom dioden ska inte gå över rekommenderad nivå enligt databladet, men för ljusstarka dioder så behöver man också tänka på att de även tar skada av värme, med små 10-20mA dioder är det kanske oftast inga problem, men när man kommer upp i arrangemang som används för belysningsändamål, blir även kylningen ett problem man måste hantera....
 
Är det alltså strömmen som den max ska ha? 20mA = 100% ljusstyrka, allt över det är bortkastat och tillslut rent skadligt!?
Helt riktigt

Med din setup av dioder@20mA som exempel blir det vid 9v: (9-6,8)*0,02 = 0,044w och vid 24v (24-6,8)*0,02=0,344w, ingetdera någon speciellt stor effekt, men det är nästan en faktor 10 mellan de båda
Tiläggas kan, lorens, att ett vanligt hålmonterat motstånd klarar 1/4W, d.v.s 0.25W. I detta fallet som PST har ovan kommer du alltså inte bränna dioderna utan resistorn.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Riktigt snyggt.. Det här med lysdioder kan man använda till hur mkt som helst.. Det här med att fräsa egna toppar var ju hur häftigt som helst. Jag är helt novis på fräsar, men jag har bestämt att jag ska köpa en sådan. När jag sen kapar spaljen i nya huset för att bygga ett räcke istället kommer jag prova liknande ditt!
 
Avemo skrev:
Vill du ha en utmaning så är det ofta möjligt att bygga om en gammal mobilladdare till en konstantströmdrivare.
Utveckla gärna :)
Eller om du har en länk till mer info
 
Fredrik R skrev:
Utveckla gärna :)
Eller om du har en länk till mer info
Jag har ingen länk, men för info om switchande spänningsomvandlare kan du läsa om "simple switcher" som National semiconductor tillverkar. Jag skall göra ett försök att förklara, men det finns en risk att det blir svårbegripligt utan schema att relatera till.

Mobilladdare kan vara uppbyggda på flera sätt. Ett sätt är switchande spänningsomvandlare och återkoppling med optokopplare. Då är switchkretsen av typen hysteresregulator. Är utgående spänning hög aktiveras optokopplaren och switchkretsen slutar att jobba. Efter en stund har spänningen sjunkit varvid switchandet återupptas. Till spänningsreferens på lågspänningssidan används antingen en shuntregulator eller en zenerdiod.

Det går att ändra och komplettera kretsen som aktiverar optokopplaren. Är det en shuntregulator styrs utspänningen av värdet på två motstånd. Genom att ändra ett motstånd kan man ändra utspänningen. Är det zenerdiod så kan man byta till en annan zenerdiod. Man skall lämna kvar någon form av spänningsbegränsning även om det är en strömreglering man är intresserad av.

Strömregleringen kan till exempel utgöras av ett seriemotstånd och en bipolär transistor. Strömmen genom seriemotståndet orsakar ett spänningsfall. Transistorn kopplas med emittern på motståndets ena sida och basen på den andra. När spänningsfallet i seriemotståndet överstiger transistorns framspänningsfall börjar transistorn leda. Kollektorströmmen används för att aktivera optokopplaren.

IMG_9385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal mobilladdare.

IMG_9388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shuntregulatorn TL431. Från mittenpinnen går ett motstånd till jord och ett motstånd till utspänningen. Spänningsdelaren som detta skapar skall ge 2,5 volt i mitten vid önskad utspänning.

IMG_9389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Optokopplaren

IMG_9390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mönsterkortets undersida. Det hålmonterade motståndet till vänster i bild har jag satt dit för att ändra utspänningen. På denna har jag inte gjort någon strömreglering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.