Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att få en golvbrunn utbytt samt ingjuten igen i ett badrum med betonggolv, 5-6 kvm stort.

Krävs det att man bilar upp hela golvet för att göra omgjutningen eller brukar man bila upp så lite som möjligt och bara gjuta runt den nya brunnen?
 
Jag betalade 5000 innan rot för byte
 
skulle tro mellan 2500-5000:-
Man brukar bila upp så lite som möjligt, sen beror det lite på om det är gjutjärn eller plaströr, med gjutjärn så kanske man får bila lite mer och kopplingen är dyrare.
Sen är det såklart trixigare om det är i ett mellanbjälklag i en lgh än om det är i en källare. Finns det ingjuten golvvärme är det inte heller kul...
 
Beroende på anledning av golvbrunnsbyte och vad det är för rör och om det är eget hus/bostadsrättshus eller bostadsrättslägenhet, så skulle jag i vissa lägen även byta så mycket av avloppsröret som möjligt.

När jag ska byta golvbrunnen (gjutjärn) i källarduschen så kommer jag att bila upp hela golvet och byta all rör och kommer även att lägga dit lite frigilitisolering.
 
Grymt, tack för alla era svar, fantastiskt forum detta.

Det är i en villa där golvbunnen är av gjutjärn, under badrummet är en källare. Hela badrummet ska renoveras.
 
Stämpla upp taket i källaren (med t.ex. plyfaskivor och reglar) innan du börjar att bila golvet i badrummet, så att inte hela golvet/taket rasar ner. Beroende på hur tjockt valvt är och hur djupt ner rören ligger är det olika stor risk att det rasar ner vid bilning. Om huset är byggt mellan ca 68-75 så kan det vara både plaströr och gjutjärnsrör.

Beroende på vad som är i källarrummen så kan man låta avloppsrören vara synliga i källaren och sätta en golvbrun med anslutning nedåt.
 
Runt 3000-3500kr brukar vi ta för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.