om du sätter dämpmattan på en plyfa i samma storlek , så kan du flytta den som du vill
och det blir alltid lite luft bakom som håller den från väggen och ev fukt.
Eti..
 
Tänk på att dessa plattor inte är för ljudisolering utan för att dämpa reflexer i rummet.
 
etiol: Hmm.. men kan man sätta en plyfa direkt mot en betongyttervägg? Det är ju organiskt material? Annars är du inne på rätt spår. Någon form av platta får jag sätta upp dem på, bör inte klistras direkt på betongväggen både sett till fuktspärr samt att det skall vara starkt klister så risk finns att man river loss massa när man skall plocka ner dem.

TeroM: Du har rätt, jag har dock formulerat mig lite fel. Det är just reflexerna jag önskar reducera.
 
Hej .. jag menar inte att du skall klistra upp plattan på väggen utan hänga den som en tavla
då kan du flytta tavlorna som du vill och behöver.
Har själv haft en inspelnings studio så jag vet vilket jox det är innan allt har kommit på rätt plats.
Du kan sätta ett par tunna lister på baksidan av plyfan så kommer det luft emellan.
 
Jag gjorde egna dämpplattor av fasad skiva, klädd med väv och på så vis
fick jag lite färg på väggen också..
 
Eti: Tackar för svar. Jag kommer att precis som du säger klistra upp dem på typ plyfa, sen tror jag det blir någon form av väggskena till hyllor bakom. Då får jag en distans på typ 2-3cm som är av metall, och beroende på hur jag utformar dessa och upphängningen så kan jag ju då även lämna plats för justeringar i höjd eller sidledd. Funderar även kring någon hängskena som man i då fall kan dra längs med väggen och därmed kunna förflytta objekten.

Gott. tackar för tips.
 
Mycket bra , det gillar jag
Ha det så bra
Eti..
 
Sätt något mjukt även på baksidan på plattan, så du inte får resonans ljud
nu när du sätter dom en bit från väggen
annars kan det spöka för dig...
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.