Till sommaren hade jag tänkt försöka mig på att bygga en egen badtunna, finns en hel del ritningar på nätet så det bör väl fungera... en fundering dock. Varför kan tunnan inte vara fyrkantig? Kan det vara så att vattenmängden inte håller trä på plats i fall det inte är runt? Någon tanke kring detta ?
 
Jo det blir lite svårare att få tunnan tät och det kräver att man stagar lite annorlunda mot en rund tunna.
 
Tätheten tror jag inte blir något problem, trä sväller lika mycket även om det är runt eller fyrkantigt =).. Dock är jag som sagt orolig i fall trycket blir förstor på en fyrkantig låda, jämfört med runt där trycket sprids ut... nåja, får väl testbygga och hoppas på det bästa.. återkommer med resultat =D
 
Det jag menar är att det är svårare att få tätt då det sväller och den är just som sagt "fyrkantig"
man får göra en ganska så bastant förstärkning så att den inte böjer sig konstigt.
 
har också haft funderingar på att göra en badtunna fyrkantig! Men!
Tänkte timmra en stomme, sen ta och börja bygga sittplatser och sist men inte minst ta och plasta så det blir vatten tätt, det tycker jag låter som en vettig idé! några invändingar? eller tips? (förlåt om jag tar över tråden trådskaparen)
 
Jag plastade min runda trätunna när jag ledsnade på att den blev torrare o torrare och tog längre o längre tid att få tät mellan badandet, det bara forsade ut vatten på slutet! Gammalt vatten var inget jag ville ha den stående med å odla mygglarver i!
 
var det svårt att plasta? och hur gick du till väga?
 
Attans svårt att sitta bekvämt i 90-gradiga hörn! :)
 
Himmapularen skrev:
Bor du i närheten av jordbrukslandskap med mjölkproduktion är ett bra tips att kontakt den lokala kylfirman och fråga om de vet om någon begagnad mjölktank. Då får du en tät och rostfri badtunna.
Det går ju att klä den både in & utvändigt med trä om du vill.

[länk]

:)
är bara det att dom är Väldigt eftertraktade ;) jobbar på bondgård hehe
 
Har en rostfri badtunna kommer att hålla i evigheter och tänker inte klä den med trä har dock träbänkar i den.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Det var inte så svårt om man är normalhändig, min gissning är att klarar du att bygga trätunnan så klarar du också att plasta den, lite bökigt å klättra ut å in i den dock..
Jag höll på några eftermiddagar! Jag la en pressenning över den å hängde en aerotemper i en träregel över för att den skulle bli varm/torka bättre! Men jag missade att man måste blanda härdare i färgen också när jag målade första varvet så det blev mera härdare med nästa varv..
Jag kanske hade sluppit värmaren om jag kollat det före! :)
Följ instruktionerna på för plasten o härdare o färg bara! Jag tätade skruvar o avlopp med SIKAFLEX när jag satte tillbaka bänkar, kamin, skyddsräcke o avlopp!
 
Himmapularen skrev:
Det finns runda tankar upp till 1200L oxå.

[länk]
Den där bilden får mig att tänka på kanibaler... :confused:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.