Varför skulle man inte ha det?? Det finns två skolor om var frånluften skall tas, kolla litet i detta forum.
 
Många bastutillverkare vill att man INTE har frånluft i bastun, kan bero på att dom är rädda att aggregatet inte skall orka värma bastun.
Bastutillverkarna vill att man har en ventil in bakom aggregat och en ventil ut igen (vid tak), båda dessa ventiler skall mynna i samma utrymme/rum.
Alltså en variant på cirkulationsluft som drivs av värmen från aggregatet.
Och sedan vanlig frånluft i badrum (om du drar ventilerna dit) med överluft från huset in i badrummet.
 
Jag kan inte förstå rädslan för att en mekanisk ventilation skulle ventilera bastun för mycket. Det går ju att ställa donen så att man får ett lämpligt flöde. Det är svårare att ställa in en självdragsventilation, eftersom draget i den beror på temperatur inne i bastun och utanför. Dessutom tycker jag att det är bättre att få ut den fuktiga luften från bastun ur huset direkt istället för att först skicka ut den i ett annat rum.

Det har skrivits en hel del om ventilation i detta forum, men mitt tips är att titta lite på skolan som säger att tilluften skall tas in ovanför bastuaggregatet, antingen i taket eller högt på väggen, och frånluften tas ut vid golvet. Detta ger enligt min mening ett skönare klimat i bastun.
 
Vi har mekanisk frånluftsventilation i vårt hus, med utsugsventiler i kök, tvättstuga osv. I bastun sitter ett utsug, med en lucka som man stänger då man ska basta.

En gång glömde jag stänga luckan och då blev bastun knappt varm, trots att aggregatet värmde för fullt under lång tid. Snacka om att elda får kråkorna...
 
qwerty123 skrev:
Jarl,

men nog vill du väl ha viss cirkulation (Luftbyte) i bastun när du bastar?
Jo, det kan man ju tycka... Har dock aldrig upplevt några problem.

Självdrag med luftintag vid dörrens underkant verkar räcka. (Sedan är väl inte luckan vid luftutsuget helt tät. Kanske 10% slipper igenom.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.