20k i månaden?....ni får kanske flytta till en annat omr.....
 
Nja det är ganska dyrt att hyra hus i Gbg-området men det går ju att hitta billigare. Problemet är nog att standarden i de fallen är för dålig för TS.

Men hur som helst. Vi vet att ett nytt hus är initialt mindre underhåll och troligen lägre driftkostnader än ett gammalt.
Och vi vet att moderna hus som byggs nu kommer våra barn tycka är lika heta som vissa idag tycker att 70-talshusen är ...
"Vi köper vad som helst bara inte ett sånt där sunkigt hus med öppen planlösning och öppet upp till nocken".
Om inte många av vår tids barn inte tycker så är det nog någon form av unik generation ...

Jag har numera en ganska bestämd uppfattning. TS skall spara i ladan och köpa ett nytt hus för det är det ni vill. Dock rekommenderar jag alla människor att köpa ett gammalt hus någon gång för man upptäcker saker om sig själv.
 
Med era inkomster kommer ni inte att få köpa ett särskilt dyrt hus, skulle säga definitivt under tre millar oavsett hur mycket ni lägger in. Banken vill helt enkelt inte låna ut mer till personer med er inkomst. Fråga er bank så ni får fakta. Kolla sedan på Hemnet så ni får en uppfattning om prisbilden så har ni fakta. Men de få områden i Västra Götaland (där du bor enligt signaturen) där man betalar 15-20k i kallhyra har nog huspriser på 5-6 millar och bara en tomt kostar ett par millar.

Gå till banken och prata med dom för i slutänden är det dom som bestämmer.

/Ander
 
Kommer aldrig någonsin lägga mer än 3 miljoner på ett hus och det är heller inget vi kommer behöva göra OM vi bygger är vi tänkt bygga.

Och visst kan vi hyra hus i ett annat område men vi skulle fortfarande få betala åtskilliga tusenlappar mer än vi gör idag. På "ingenting". Och det är inte aktuellt, vi ska spara pengar - inte spendera mer. Om det i slutändan blir nytt eller begagnat hus får tiden utvisa. Vi behöver spara flera år innan vi ens kan börja tänka på att köpa något och då kommer säkerligen både behov, jobb och familjekonstellation har ändrats från idag, eller inte - det är ju omöjligt att veta. Så den dörren låter vi vara öppen men vi SKA köpa hus, någon gång.
 
luscious skrev:
Att hyra hus där vi bor just nu är en fråga om 15-20k varje månad. För det mesta i kallhyra. Och det är jag inte villig att lägga på något jag inte äger.
Oj det var billig hyra
Våra grannar kollade efter hus att hyra i vårt område innan de köpte. Kallhyran låg på 30-35tkr. Då pratar vi halvattraktivt villaförort söder om Stockholm med villapriser på 4-4,5 mkr

Något att tänka på när man hyr så är det ägaren som får ta alla kostnader och jobb om något brakar sönder.
Kan vara rätt skön att bara lyfta på luren, ringa ägare och bara säga "fixa" :)
 
luscious skrev:
Men hur menar ni att ett nytt hus kräver mer underhåll än ett gammalt? Har vänner som har byggt nytt och köpt gammalt och de med nytt "bara bor", skurar altanen då och då, klipper gräsmattan osv medan de som köpt gammalt byter ut kylskåp, får läckor i taket som då behöver fixas, trappräcket måste bytas ut för det var visst ruttet, dräneringen måste göras om för att förra ägaren försökte på egen hand osv.
Det sa jag inte, jag sa bara att det oftast är svårare att underhålla ett nyare hus. Förr byggdes det för att man ska kunna underhålla det. Nu är tanken att det ska vara underhållsfritt etc. Vilket brukar innebära att det inte går att underhålla.
Taket och dräneringen vet du ju redan, det har en beräknad livslängd. Chansar man på det så kan det börja läcka.
Hur svårt är det att byta ett kylskåp?
Om trappräcket ruttnar har de nog andra problem som är viktigare att ta tag i.
Låt säga att du köper ett nytt hus och har det i tio år. Då har ju det faktiska "värdet" sjunkit eftersom huset inte är nytt längre.
Samtliga vitvaror behöver bytas. Du behöver måla om etc.
Vidare tycks det som att de fina energikalkylerna för nya hus inte alltid stämmer då det blir klart dyrare med uppvärmning etc.
 
TS: Alla hus, nya som gamla, kräver insatser både i form av pengar, tid och svett. Fråga banken, och lägg undan allt vad ni kan från och med nu. Jag tvivlar inte det minsta på din beslutsamhet, men ni är ju två vuxna som ska driva husprojektet så prata ihop er ordentligt i förväg och försök se nyktert på saken dvs blir ni så mycket lyckligare av en nybyggd kåk att det går att försaka annan frihet? Vill sambon "bara ha ett nytt hus att åka hem och mysa i som om det vore en hyresrätt? Eller kan han bli projektledare och sitta med huspärmen på söndagarna och se fram emot sina kommande renoveringar/förbättringar. Jag är säker på att de allra flesta råden är välmenade. Lycka till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.