Golvet på vår övervåning knarrar så man blir bindgalen. Huset är ett modulhus i trä från MoDo och byggdes -73, och enligt ritning är golvet gjort av tunna spontade brädor spikade på reglarna och ovanpå bräderna är ett lager masonit fastspikat. Hur får man bort knarrandet? Jag gissar att det finns två alternativ:

1) Bryta upp masoniten (och kasta bort den), lossa brädorna försiktigt och limma dit dem igen med lim i noten och mot reglarna plus spik eller skruv. Sist eventuellt lägga dit ny masonit ovanpå, eller golvgips eller vad som är smartast.

2) Bryta upp golvet och kassera allt (ett jobb för cirkelsågen), limma och skruva dit nya golvspånskivor. Gissar att det är lättare att få golvet helt plant på detta viset, vilket kanske behövs för ev. laminatgolv mm...?

By the way: övervåningen är inte direkt inredd (det har den aldrig varit), så vi planerar att riva ut de usla få väggar som finns. Det är inget direkt problem att bryta upp hela golvet alltså.

Någon därute som vet vad som funkar?
 
Prova skruva rakt genom alltihop in i golvåsarna på de ställen som knarrar. Använd rejäl försänkt träskruv ca 80mm lång som ej förborras/försänks. Man drar ned skallen en bit så att det spänner ordentligt.

Lägg sen valfritt golv ovanpå.

Har själv gjort likadant på golvspont som knarrat.
 
Okej! Det låter som rätt mycket mindre jobb än att riva upp hela golvet...! Du behövde alltså inte limma alls?

/ Jörgen
 
Jag gjorde också så som Mr_XXX beskriver på mitt golv med spontade brädor. Skruv utan lim. Jag fick bort en hel del av knarret, men inte allt. Dock hade jag ganska stora ojämnheter i golvet också som kan ha bidragit till det.

Om du kör på detta alternativ, tänk på att använda skruv som inte är gängade ända upp till skruvskallen. Gängorna skall dra i golvregeln, inte i golvbrädan.
 
Har också spontade golvbräder med knarr i. Funderar på att hellimma golvgips ovan på. Någon som tror att det kommer att ta bort ljudet?
 
Knarret kommer ju av att brädor gnider mot varandra pga att dom har rekat löst genom åren så det borde ju även funka att limma golvgips för att få det stumt, rejäl skruv har jag fixat knarr med tidigare så det vet jag att det funkar.

Bara det inte är i bjälklaget det knarrar..då måste du djupare.
 
JPW skrev:
2) Bryta upp golvet och kassera allt (ett jobb för cirkelsågen), limma och skruva dit nya golvspånskivor. Gissar att det är lättare att få golvet helt plant på detta viset, vilket kanske behövs för ev. laminatgolv mm...?

Skulle nog satsa på den där varianten. Även om man kommer tillrätta med problemen lokalt, dvs. över bjälklaget där man drar i skruvarna så är ju risken uppenbar att det fortsätter knarra på andra ställen...

Kostnaden och arbetsinsatsen är ju rätt så rimlig och ett stort bonus är ju att man får ett stadigt, jämnt undergolv som ger stor valfrihet vad gäller golvval.

/jbr
 
Vitt specialpulver? Menar du potatismjöl? Funkar även mot svettiga lår.

Vi hade knarr i vöervåningen förut på vår 70-talsvilla, men det försvann när vi tog bort en bit av den bärande balken och ersatte med en både längre och kraftigare limträbalk istället. Uppenbarligen var den gamla bärande "kvisten" för klen...
 
Jag har själv ett undergolv som är uppbyggt av slätspont med masonit ovanpå. När jag har renoverat har jag försökt att åtgärda det golvknarr som har funnits och det har hittills funnits två källor till knarret.
- Det ena är att masoniten glappar lite och skapar ett knarr när den gnider mot spikarna som den är fäst med.
- Det andra är att själva golvbrädorna glappar lite och knarrar när de glider mot spikarna som de är fästa med.

Min lösning har alltså varit att slita bort all masonit vilket har fixat ungefär hälften av allt knarr och sedan skruva fast de enskilda brädorna som knarrar. Än så länge så har jag på det här viset fått bort allt knarr som jag har hittat.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.