Hur blir man av med strukturtapeter? De sitter bra och de går inte att dela och dra bort det yttre skiktet. Har fått lite olika förslag. Bredspackla, tapetsera med återställare eller sätta upp gipsskivor. Har provat återställaren i ett annat rum och det blev inte helt bra eftersom man ser lite av strukturen ändå. Vad ska jag göra??
 
IMHO:

Om de verkligen sitter bra så skulle jag bredspackla, ger bästa resultatet. Återställaren ger inte ett perfekt resultat och att riva ner tapeterna kan ge en massa extraarbete om det sitter flera lager under.
Något som jag råkat ut för när jag bredspacklat är att spacklet löst upp limmet så att tapet och spackel rasar ner, du knaske ska prova på en begränsad yta så att du får en uppfattning om hur bra tapeten sitter.

/Fredrik
 
Ja, jag är också inne på att bredspackla. Det är ett väldigt litet rum så det blir ju inte hur mycket jobb som helst. Det är ett lager färg utanpå tapeten, då borde väl inte limmet lösas upp så lätt va? Jag har bredspacklat förut och varit med om att spacklet löst upp limmet och att tapeten lossnat men då var det inte den här typen av tapet.

Men hur är det med gips då? Blir det bra? Är det lätt att få dit?

Vad är den vanligaste lösningen på detta?
 
Bredspacklade ett rum med målade tapeter utan problem, färgen fungerade som ett spärrskickt. Har sett ett proffs göra en bredspackling, den målaren målade först över strukturtapeten med någon genomskinlig färg för att få ett tätskikt.

Vad gäller gips så har jag ingen erfarenhet. Jag skulle definitivt bredspackla om tapeten är målad. Jag tror att jag skulle lyckas bättre med en bredspackling jämfört med att få snygga (osynliga!) skarvar mellan gipsskivorna.

/Fredrik
 
Hej
Prova om det är en flossbar strukturtapet. Det gör du genom att dra i översta lagret på tapeten och se om det lossnar lätt. Går det att lätt att riva loss översta lagret gör du det. För att undvika blåsor när du spacklar kan du grunda med en vanlig väggfärg. Och sen spacklar du minst 2 ggr på det. Går det inte att riva loss lätt spacklar du direkt på tapeten.

Lycka till
 
Översta tapetlagret går inte att dra bort och tapeten är redan målad. Du skrev att man ska spackla två ggr, finns det risk att man lägger på för tjockt lager? Ska man slipa mellan de två omgångarna?
 
Hej
Inhandla ett par rullar coverup det döljer, sätt i vanligt vävlim, blir lite dyrare än spackling men du har ett jämnt underlag!!
Anders
 
  • Gilla
leffeman
  • Laddar…
Hej
Du lägger på tunt med spackel, annars spricker det. Du behöver inte slipa emellan. Coverup är säkert bra, har aldrig provat, men akta så det inte blir massor med blåsor överallt. Jag skulle nog föredra spackling. Om det är en strukturtapet du har så kanske strukturen syns egenom.
 
Jag antar att Coverup är ungefär samma som den återställaren jag köpte till ett annat rum. Det blev inte så värst bra. Strukturen syns, inte mycket men ändå. Dessutom var det bökigt att få upp därför är jag lite tveksam... Är det ingen som har erfarenhet av att sätta dit gips?
 
Hej,
Vi satte upp gipsplattor (skruvade) i vårt vardagsrum och efter det spacklade vi där skruvarna sitter + emellan plattorna. Innan vi målade satte vi upp armeringsväv för att få en slätare yta, kanske man inte behöver om man ska tapetsera?! Jag vet inte men att bredspackla har iallafall jag hört ska vara skitsvårt om man inte gjort det förut..+ jobbigt med allt slipande efteråt..
I det stora hela blev det bra tycker vi.. Sen om en målare tycker det är bra vet jag inte.. :p Lycka till!!
 
Det kan vara lite klurigt att få gammal strukturtapet att bli slät. Jag har testat "återställare" men tycker inte resultatet blir tillräckligt bra.

Ett enkelt och billigt sätt är att sätt 6 mm gipsskivor. Glöm inte en skarvremsa mellan fogarna innan du spacklar så väggen får lite rörelsemån. Annars är det vanligt att ytskiktet spricker.

Ska väggen målas är det en god idé att mätta spacklingarna innan, så slipper man färgdiffar.

Beträffande bredspackling så är en 500 watts lampa ett bra hjälpmedel. Lägg ljuset direkt på väggen så missar du inga gropar och annat tråkigt som annars kommer fram då man målar.
 
Nackdelen med gips, även 6 mm är att det påverkar utseendet på foder och lister, om man inte tar bort dem såklart. Annars tycker borde det väll vara lättere att gipsa och spakla skarvarna än att bredspackla ett helt rum?
 
Skulle det inte funka att hjälpligt bredspackla bort den värsta strukturen och sedan gå på med t ex Återställare?
 
Jag funderar starkt på slipmaskinen med korn 40 eller dylikt. Borde göra slarvslylta av tapeter rätt snabbt
 
Målade tapeter är inte roliga, överaskningen kan komma surt efteråt...

Har börjat bredspackla ett rum 12m2 med målade tapeter. Provade innan på olika ställen och tyckte tapeten satt stenhårt. Gick knappt att skrapa bort den.

Har spacklat en gång och resultatet såg lovande ut efter ett dygns torkande, började därför med spackling nr 2 idag. Upptäcker då att plötsligt att bubblor börjar uppträda där det nya spacklet börjat torka. Med kniv skär jag upp bubblan och får in spackelspaden. Den förr så stenhårda tapeten är nu som gummi och kan enkelt dras bort med blott handkraft. >:(

Kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.