Jag har lite funderingar kring vad som krävs för att få slutbevis enligt nya PBL. Konrollplanen ska ju vara ifylld, men jag antar att precis alla detaljer inte behöver vara klara.
T.ex. så ska jag söka bygglov för att hus med kopplad carport. För att flytta in tidigare vill jag gärna flytta in utan att carporten är byggd och sedan bygga denna något halvår senare. Kan jag få slutbevis utan att carporten är byggd?

P.g.a. begränsad byggarea och begränsat max antal byggnader på tomten i detaljplanen måste jag söka rivningslov för en befintlig byggnad för att det nya huset ska vara planenligt. Kan jag få slutbevis innan jag har rivit den befintliga byggnaden? Enligt kommunens bygglovsarkitekt kan jag ej få slutbevis, men jag har i andra frågor märkt att hon inte alltid har kolla på vad lagen säger.

Var går gränsen ang. invändiga detaljer. Måste t.ex. målning och lister vara färdigt?
 
Ojojoj!

Sorry Glada torparen, jag lider med dig!

Hur kan lagstiftarna ha hittat på så fyrkantiga regler?
Det är ju så korkat så man gråter!

Vad händer om det fattas en signatur på kontrollplanen?
Skall huset stå och ruttna ner då tills dödsboet är skiftat?

Vad tänker de med, våra kära byråkrater och politiker?
 
Om folk följde reglerna blev det bra för alla. Nu är det så att regler följs alltför sällan och då måste tex hus rivas innan slutbesked kan ges.
(Det borde vara möjligt med ett interimistiskt slutbesked för huset och sen det slutlihga slutbevise när carporten är klar.)
 
Intermeristiskt kan man få i de flesta fall.
I övrigt skall alla punkter på kontrollplanen vara avklarade. Tapeter och lister brukar inte ingå i kontrollplanen... :) Det räknar jag kallt med för egen del.
 
Hur är det med golv, innerdörrar och annat "tjafs"? Man vill ju kunna flytta in så fort som möjligt och färdigställa rummen när de behövs.
 
I vår kontrollplan så finns det inget som golv, tapeter, innerdörrar osv..

Men, vi måste göra OVK (pga FTX) och då antar jag att väggar och dörrar skall vara monterade.
Sen skall vi ha skorsten och kaminen skall stå på golvet (detsamma gäller köket) så golv måste vi ha på bottenvåningen.

Sen skall värme kontrolleras. Då måste golvet i teknikrummet finnas på plats. Vatten skall vara provtryckt. Vet inte om allt vatten måste vara draget eller om man kan plugga vissa delar?
Elintyg skall vara skrivet och vi har en separat punkt som heter El-installation. I princip skulle all el på bottenvåningen vara klar och åtminstonde en lampa på övervåningen(?)
Om värmen skall vara klar så måste vi förmodligen ha dragit golvvärmen på övervåningen.

Jag har inte full och eftersom vi är i samma sits så måste jag nog kontrollera detta i detalj nu. Jag tror jag skall slå en signal till vår kontrollansvarig och se om jag kan få en uppfattning om vad som måste vara klart.
 
mariatherese skrev:
I vår kontrollplan så finns det inget som golv, tapeter, innerdörrar osv..

Men, vi måste göra OVK (pga FTX) och då antar jag att väggar och dörrar skall vara monterade.
Sen skall vi ha skorsten och kaminen skall stå på golvet (detsamma gäller köket) så golv måste vi ha på bottenvåningen...
Jag har fått OVK utförd när många innerväggar saknades mellan rummen.
Öppen planlösning :)

Och innertaket var ej monterat, endast en panelbit vid varje ventil så det gick att få tillräckligt tätt mot instrumentet för att mäta flödena..
Och de innerdörrar som fanns fick vara öppna, inga problem.

Men "kontrollanten" var ju en privat konsult, ingen kommunal tjänsteman.
 
Om det bara är baserat på kontrollplanens punkter så skulle man ju kunna försöka få ingenom en anpassad kontrollplan där man har "glömt" de punkter som ställer till det för sina planer. Jag inser dock att detta inte är en toppenidé eftersom kontrollplanen även är till för byggherrens egen säkerhet.

I mitt fall handlar det främst om att jag söker bygglov för ett hus med sammanbyggd carport med förrådsdel. Denna vill jag bygga själv i lugn och ro efter att ha flyttat in. Just själva carporten och förrådet borde inte vara så svårt att utelämna i kontrollplanen. Men får jag slutbevis utan dem? De har ju stor påverkan på husets exteriör.

Jag ska också riva ett äldre garage för att detaljplanen inte tillåter så stor area att jag kan låta det stå kvar och samtidigt bygga nytt så som jag vill.

Om jag bara hade sökt rivningslov så hade jag ju haft fem år på mig att riva, men kommunens bygglovsarkitekt säger att jag inte kan få slutbevis för det nya huset innan garaget är rivet eftersom jag då skulle ha en överarea på tomten. Jag har dock hört andra säga att det "brukar gå" att riva i efterhand.

Jag har försökt läsa mig till någon lag/praxis ang. det hela, men inte hittat något tydligt.

Jag emottar gärna mer information eller tips på vart jag kan finna ett svar.
 
Redigerat:
Behöver inte vara spacklat och målat. Inte heller parkett/klinker behöver ligga. Men om det är golvvärme så måste denna vara provtryckt.
 
Visst kan du tänka på detta i kontrollplanen redan från början utan att för den sakens skull kompromissa med kontrollpunkterna. Du borde kunna separera kontrollpunkterna för bodel och garage? Mitt tips är att prata med kommunens byggnadsinspektör. Vi har fått bra svar från vår när vi haft liknande frågor.

Jag tror nog att vi inte tjänar så mycket på att få ett intermeristiskt slutbevis utan vi försöker få hela byggnaden klar så att vi kan flytta in och färdigställa i lugn och ro. Jag tror ingen tar skada av att bo utan tapeter.

Tackar för tipset KnockOnWood, jag skall se om jag inte kan höra med närmsta vvs-konsult (på jobbet) vad minimikraven är. I OVK protokollet så står det egentligen inget om byggnadens förutsättningar för kontrollen. Jag tyckte bara det var logiskt eftersom min ventilationsbeskrivning t ex säger att det skall vara en viss storlek på ventilationsspalten under vissa dörrar osv... (y) Rent praktiskt så skulle det ju vara trevligt att kunna utföra ovk innan lösullen ligger på plats. Då är det ju mycket lättare att åtgärda eventuella problem.
 
Hallo!

Innebär detta att man skulle kunna flytta in i sitt nybygge så fort man har alla väggar samt tak gipsade och att det endast ligger skivmaterial på golvet??? ( med förutsättningen att kök, Wc, värme och ventilation är klart ).
 
Det beror nog på vad du mer har i kontrollplanen, men t.ex. parkettläggning brukar man ju sällan ha i kontrollplanen, så det bör gå att flytta in med spånskivor på golvet.
Jag har dock fått höra av en småhustillverkare att kommunerna ännu inte riktigt har landat i en praxis om hur slutbevis ska hanteras i alla olika fall, så i många frågor kan det nog skilja mellan olika kommuner.

Det ska också gå at få ett interimistiskt slutbevis så att man får flytta in trots att alla kontrollpunker inte är uppfyllda.

Finns här någon som har koll på i vilka fall detta brukar beviljas?
 
Får kolla upp det med kommunen, kan ju vara skönt att kunna flytta in lite tidigare och slippa dubbla hyror, samt ett jäkla spring mellan bostaden och bygget....samt mysa med tanten samtidigt som man lägger golv och ungarna sover:p
 
Sitter i samma sits och har lämnat in bygglov. Jag kommer inreda övervåning samt resa garage senare. Pratade med min kommun och min KA om detta och båda höll med om att "läget var något oklart", dvs reglerna är såpasss nya att kommunen inte riktigt vet själva hur dom ska hantera det. Men ansvarig på min kommun tyckte att jag skulle söka bygglov för allt eftersom det gav dom en bättre bild av helheten och därmed lättare att bedömma. Han sa sedan att vi "löser det på ett eller annat sätt när det närmar sig", antingen direkt eller interimsbesked. (Känns ju lite sisådär..) Min KA hade just behövt strula lite med en annan kund just för oinredd övervåning, men det verkade lösa sig på slutet. Så nu håller jag bara tummarna för att det kommer gå bra, har inte budget för mer än nedervåningen i dagsläget.
Pratade även om vilka delar som måste vara klara och enl kommunen så är det de tekniska funktionerna samt säkerhet som måste vara på plats. Dom bryr sig alltså inte om listverk och tapeter.
 
  • Gilla
Byggmarodören och 1 till
  • Laddar…
Vår kommun kräver tre saker som inte står i kontrollplanen:
1. Man skall kunna laga mat i huset på ett säkert sätt.
2. Trappan skall vara slutmonterad (det hör ju med säkerhet att göra så det kan man förstå)
3. Taket och panelen på garaget måste vara komplett samt att garageporten måste vara monterad. Detta för att det skall stämma överrens med bygglovet.

Nr 1 och nr 3 tycker jag är lite oroväckande för de är ju inte punkter på kontrollplanen så jag tycker inte det är helt givet.

Sen är ju frågan vad som är funktionellt? Man kan ju hävda att råa golv och väggar inte är "funktionellt" eftersom det är svårt att städa? ...men man får väl hoppas att det löser sig. Vi har nedräkning nu - före sista maj skall vi ha slutbesked, annars hamnar familjen på gatan. Har tyvärr inte lyckats få besked från kommunen vilken framförhållning som krävs. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.