Go kväll. Sitter på blocket och funderar kring mitt motorsågsköp. Jag kommer väl inte vara någon stor skogshuggare men jag tänker mig ta an en utmaning om att fixa min egna ved. Skulle vilja ha omkring 40 kubik 30cm blandved så det blir ett par träd. Nu är då frågan vad man ska ha för motorsåg? Jag tänker väl mig en lite mindre modell då dessa är smidigare vid kvistsågning?
 
Sök på Stihl här på forumet så hittar du en hel del bra info om att välja rätt såg samt info om bra sågar...
 
Fem tips:

1: Köp skyddsutrustning och använd den, utrustningen är billig jämfört med söndersågat knä
2: Köp inte för stor såg
3: Välj känt fabrikat
4: Lär dig fila kedjan och fila varje gång du tankar
5: Gå en utbildning i motorsågskörning, det är lätt det farligaste verktyget som kan uppbringas av personer utan speciella tillstånd.
 
  • Gilla
Kurtson och 3 till
  • Laddar…
Ja stihl har jag nog varit inne på själv. Verkar som en bra dåg, skyddsutrustningen är redan inköpt. Det är en självklarhet för mig att ha det! Har sett för mycket av vad som kan hända i skogen för att tänka att det inte händer mig. Tack för bra o snabba svar! Något annat man bör tänka på?
 
Klart man vill såga med Stihl...
 
Med såpass mycket ved vill man nog ha 3hk eller mer och alltså lämna kvar hobbysågarna i affären, en MS251/261 är nog en lagom såg för uppgiften
 
En annan är ju Husqvarna frälst.

Hur stora träd tänker du ta ner?
 
Jag kör en Husqvarna 353 e-tech och är grymt nöjd med den. Har et 15' svärd på och har tagit ner ganska grova granar utan problem. Man får såga fällsnittet med instickssågning om stammarna är grova men det funkar bra. Köpte beg för 3500 på blocket av en maskinhandlare.
Mitt tips: köp beg märkessåg istället för ny skitsåg
 
Man ska nog inte börja med 15 tums svärd.

Jag har två Husqvarna 346 xpg med 13 tums svärd. Funkar suveränt! Inte många gånger jag behöver ta fram gamla långsvärdaren.
 
antnor skrev:
Jag kör en Husqvarna 353 e-tech och är grymt nöjd med den. Har et 15' svärd på och har tagit ner ganska grova granar utan problem. Man får såga fällsnittet med instickssågning om stammarna är grova men det funkar bra. Köpte beg för 3500 på blocket av en maskinhandlare.
Mitt tips: köp beg märkessåg istället för ny skitsåg
Jag har en 353 G Etech men med 13" svärd. Mycket trevlig kombination, men för hobbybruk hade jag nog valt en mindre såg som är lättare. Det är dock gött med vridet i den. Jag valde den för att den har bra effekt och värme i handtagen.

Jag har dock skogsbruk så det höga priset kunde motiveras, har kört den sedan 2005 utan problem.

Kanske en stihl 211 eller möjligen 251 skulle fungera bra för hobbybruk?

Beg märkessåg framför ny skräpsåg håller jag med om!
 
Jag har en Husqvarna 55, som är riktigt stark. Men lite tung att kvista med.
 
Köp en HVA 242 XP/XPG på Traders för att kvista med och såga mindre träd. Köp sedan en HVA 254 eller ännu hellre 262 på Tradera för lite grövre träd. Sätt 13 tum på 242an och 15 eller 18 tum på den stora sågen.

Bygg sedan ett rejält stativ för att såga i, helst med stöttor på jämna avstånd så du kan sticka av i jämna 30cm längder. 40 kbm är en J-VLA massa ved att såga. Bygg också en vedbod, 4x5x2 meter (BxLxH) är 40 kubik bara så du vet vad du ger dig in på. Utan vedbod ligger veden i vägen och du retar ihjäl dig, dessutom ruttnar veden bort.

Skyddsutrustning har du redan fattat att du behöver. Jag lärde mig såga utan kurs men det är nog en bra grej. Grundregel är att stå stabilt (typ utgångsställning i kampsport) och gärna hålla sågen stabilt vid sidan av kroppen (tycker HVA handtag gör detta ganska automatiskt) så när sågen kastar slår svärdet förhoppningsvis förbi huvudet på dig (det är därför man har hjälm). Stå aldrig lutad framlänges över sågen och pressa, slår sågen får du den rätt i pannan och ramlar du ramlar du rätt på svärdet. Se till att ställer där du sågar är plant och torrt.

Sedan hade jag kvistat på fällplatsen och dragit stockarna med ATV till sågbocken, alt kapat ner dom i 2-3 meterrslängder (blöt ved är tung som f-n).

Och under inga omständigheter en skitsåg!

/Anders
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Hej...
För mig är det Husqvarna som gäller , idag har jag en 55a som jag är mycket nöjd med
fast motorn skall visst vara en Partner , men det gör inget för den startar alltid..
och är stark ... Sen har jag köpt en helt ny Jonsered för " färgens skull " och som knappt
är använd och den har en bensinslang som inte tål bensin , så den fungerar inte nu..
Eldar med ved så det sågas mycket ,, allt det grova sågar jag på backen och sen det som
går att lyfta där har jag då gjort en specialare att fästa sågen i och där tar jag resten av veden..
Sen har jag en gengasturbo " Skabersjö " kopplad till pannan
så det går inte åt så mycket ved längre.
och ingen vedbod behöver jag, det räcker med en pressening att lägga över och pall under..
och dessutom är det väldigt lite som behöver klyvas . Allt under 25 cm dia. lägger jag i pannan ..
vebo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är här Jonsereden skall sitta , när den fungerar
och sen har jag då Hva,n på backen..
Jag tycker det är livet att få hålla på med ved..
Eti..
 
majoriteten tycker som jag ser det att man ska ha 13" svärd, vilket jag tycker låter vettigt då jag inte vill ha någon jätte tung såg. Lite mer info hur detta är tänkt ska funka, en del av er reagerade på 40 kubik ved kan tyckas vara extremt mycket och visst är det de om man gör hela jobbet själv men jag och den förra ägaren av huset vi köpt ska göra detta tillsammans ( fälla träd samt stapla dom på en vettig plats ) sedan leja bort kapning av längd och klyv. Så det låter mer än vad verkligheten är kanske :rolleyes: Men jag kan nog själv vara inne på att det är bättre och köpa bättre grejer begagnat än och köpa skit nytt.... Jag har nu införskaffat mig sågbyxor och hjälm. Stövlar har jag sedan innan samt lite klor m.m. Tycker ni man ska satsa på en jacka? Finns det något sådant till en vettig peng eller är det overkill?
 
Stihls minsta proffsåg som jag inte minns vad den heter köpte jag i fjol. Helt underbar att jobba med för en kontorsarbetare med skog. Och förvånansvärt stark. Jag köpte den efter tips från bekant som sa att den var hans nästa bästa verktyg efter tigersågen.
Det är världens lättaste proffsåg, dyr 6-7kkr men jag ångrar inte köpet en sekund. Den tyngre HVA 345 blir kvar hemma för det mesta.
Det finns billigare i lilla klassen tror jag då en granne pratade om 3000 nånting för sin lillstihl.
Och jag gör runt 30kbm björkved och inte är sågen begränsningen. Jag saknar mest transportband då kastandet sliter på handskar, händer och armar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.