Vår mur med infälld trappa har börjat förfalla innan den ens hunnit bli helt klar. Vintern har gått hårt åt den då snön pressat mot muren så att stora bitar av färg och puts gått av nere vid marken. Utöver det så har avsaknaden av toppbeklädnad gjort att mindre bitar av färg och puts gått av vid toppen på muren.

Vad ska vi göra med denna mur som inte håller? Vi kan ju inte hålla på att laga och måla om med svindyr färg varje år. Jag själv funderar på någon typ av murbeklädnad av sten eller liknande. Det finns andra i familjen som vill riva hela muren och bygga en bred trappa i trall istället...

Förslag?

mur-vänster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-höger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det putsad leca? Oavsett så utsätts horisontella stenytor utan avrinning för stort slitage och det blir värre om det är putsat pga frostsprängning. Ta dit en plåtslagare som får klä in toppen så blir det bättre. Om det målat med en plastfärg så ta bort den och måla med silikatfärg istället så flagnar färgen inte på samma sätt. Salta inte på denna konstruktion eller på trädäcket.
 
Jag har liknande problem med flera av mina murar. Jag har målat med silikatfärg från Weber. Jag har lagt skifferplattor ovanpå med lutning så vatten skall rinna av. Jag har platonmatta på insidan. Ändå har jag fått problem pga väta som kommit in bakom färgskiktet så blåsor, fägsläpp o lite putssläpp uppstått.

kanske skulle kalkfärg eller kcfärg funkat bättre. Vad vad vet jag?

Kan nog bara konstatera att putsade lecamurar är rätt kass i vårt klimat... Men är givetvis också mottaglig för åtgärdsförslag.

annars får jag ladda om, och resa murar av granit.
 
Redigerat:
Fasting65 skrev:
Jag har liknande problem med flera av mina murar. Jag har målat med silikatfärg från Weber. Jag har lagt skifferplattor ovanpå med lutning så vatten skall rinna av. Jag har platonmatta på insidan. Ändå har jag fått problem pga väta som kommit in bakom färgskiktet så blåsor, fägsläpp o lite putssläpp uppstått.

kanske skulle kalkfärg eller kcfärg funkat bättre. Vad vad vet jag?

Kan nog bara konstatera att putsade lecamurar är rätt kass i vårt klimat... Men är givetvis också mottaglig för åtgärdsförslag.

annars får jag ladda om, och resa murar av granit.
Kalkfärg är enligt min erfarenhet ännu känsligare än silikatfärg för dessa typer av marknära applicering. Maximalt skydd uppnås genom att putsa med ett a-bruk och måla med silikonemulsionsfärg eller sockelfärg. Muren skall också först rödgrundas och sedan nätas innan putsningen. Täckningen ovanpå måste gå ut 5-10 cm på varje sida för att skydda ordentligt.
 
Leca funkar inte i längden.....
 
S
Enk Projektet skrev:
Leca funkar inte i längden.....
så min fina 15 åriga leca mur håller egentligen ej?
 
Nej, den är borta sen länge det är bara en synvilla kvar.:D
 
S
man blir ju nyfiken.
man jag tycker det ser ut som att det finns pool "i" altan.
då hade jag skippat allt murat i närheten av den.
billigast blir nog att göra en trappa hela vägen.
 
Som plåtslagare har man varit på en hel del av dessa murar och Gjort en "skydd" =) en duktig plåtnisse gör det snyggt också =)
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Det känns som att problemet med webers silikatfärg är att den är för tät. fukt kommer in i lecan, sugs upp av fogar, och puts, som sedan lyfter färgen bakifrån. Jag hade muren omålad ett par år, och de enda problemet som då uppstod var vissa vita utfällningar som pekar på att fukt kommer in i muren. Dum som jag var struntade jag i dessa tecken och målade muren ändå...

Det spelar nog ingen roll om man rödgrundar och nätar. Kommer fukt in så är dessa färger fel val - IMHO.

Ett alternativ skulle säkert vara att fräsa ner putsen och sätta exvis tunna skifferplattor i klinkerfix. Sten och fix kan ta fukt och kyla.
 
Sätt frostbeständig klinker på muren.
 
SBH skrev:
så min fina 15 åriga leca mur håller egentligen ej?
Grattis...men fukten brukar förstöra dom flesta murar i leca.....
 
Tack för alla svar!

Det är alltså en lecamur och just nu är jag inne på att knacka ner putsen och sätta någon form av plattor på nät i fix eller liknande, typ enligt nedanstående bild:

Hero-Kakel-Marble---Light-Grey_911.jpg

Vad tror ni om en sådan lösning? Kommer den att hålla?
 
Eftersom det är en lecamur borde det gå lätt att slå in "stödpinnar" i rostritt stål, klippspik eller härdad spik här och där i fogarna mellan plattorna för att "stötta upp" konstruktionen.

Största risken är väl frostsprängningar, så någon slags fogning kanske är viktigt.

Tror att det kan bli mycket snyggt.
Var kommer bilden ifrån förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.