Jag har gjort om köket och flyttat spisen från murstocken (där utsuget var innan) till placering mot yttervägg. Det är för långt att dra till murstocken.
Hur gör jag om jag vill gå ut med köksfläkten genom ytterväggen? Vad behövs för prylar och vilka krav måste uppfylla (sotare m.m.)?

:-? :-? :-?


 
Tror inte att det är några särskilda krav från sotaren. Det enda du ska göra är ju att såga upp ett hål i väggen och sättai ett rör som du kan fästa slangen till fläkten i. Var noga med att täta mellan hålet och röret så inte fuktig luft kan tränga in i väggen med fuktskador som följd.

Jag tror det är så man ska göra.. Det har vi gjort efter instruktioner från hantverkare!
 
Det finns en del brandskyddskrav som skall uppfyllas.

Om väggen är av brännbart material så skall röret gå ut en viss sträcka (kolla med lokala sotaren), dessutom måste dte vara fritt uppåt en viss sträcka, alltås inte för nära ev. takutsprång eller liknande. Genomföringen i väggen skall (tror jag) vara brandisolerad.

Tanken är att det skall kunna brinna inne i röret i 15minuter utan att branden sprider sig via röret.
 
Fasen oxå! Aldrig kan man göra nåt rätt.. Man ska visst inte lita på nån >:(
 
Finns färdiga externa fläktmotorer från Miele för montering på vägg, tror det löser en del att köpa ett färdigt paket.
 
Tack för svaren. Jag har bytt linje och beställt en brandisolerad frånluftshuv genom tak
(ser ut som en liten skorsten) från Vittinge. Insåg att "ut genom vägg"-lösningen var ett
dåligt alternativ då vi har utedäcket just åt det hållet plus att den nog skulle vara svårt att få en snygg lösning. Huven går på 1800:- och då ingår allt som behövs på taket.
Trodde faktiskt att det skulle vara dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.