Gus5 skrev:
Bäst att brickan lutar ner mot väggen isåfall så att kondens på väggen inte rinner in mot väggen. Kanske kan vara värt att lyfta innergolvet och därefter ha en tjärpapp, ovanpå lägger man bärande reglar och golv.

Kan mögel växa mellan t.ex tjärpapp och betong/cement?

Trä i fuktig miljö med värme lär bli mögliga oavsett avstånd. Alltså måste fukten bort kontinuerligt.
Golven ska vara OK. De är utrivna från början och ersatta med klinker. Men lite svårt att byta under väggarna. Antar att det är därför fukten enbart finns där..
 
Jag använde klinker även som golvlist i en källare med samma problem som du.
 
Mycket märkligt resonemang, varför skulle fukten endast vara under väggarna? Om det skulle vara så så är det fel på dräneringen, det är sällan så att själva dräneringsrören är igensatta utan det är oftast strax ovanför som det tätnar med åren av det finaste partiklarna i marken. Då får man fuktgenomslag en bit ovanför golvet på väggen och det vandrar både uppåt och neråt.Du säger att det är inget fel på dräneringen, men vet du när den gjordes för visst man kan spola rören och dom är OK men som sagt det är ovanför det brukar bli tätt. Men för att säkerställa att golvet kan ventileras så kan man använda någon typ av "Platonmatta" finns flertal varianter på dessa och man låter den vikas upp på väggen så att luftting kan ske obehindrat under hela golvet och bakom golvsockeln. Men som tidigare nämnts kolla hur det ser ut i marken ovanför dräneringen.
 
Dräneringen är 15 år gammal. Fukten är på alla väggar, även innerväggar mitt under huset, kan en taskig dränering vara orsak till det?
 
mecese83 skrev:
Dräneringen är 15 år gammal. Fukten är på alla väggar, även innerväggar mitt under huset, kan en taskig dränering vara orsak till det?
Kan ju var en kombination av tidvis hög vattennivå och kanske en inte riktigt lagd dränering. I vissa hus har man fått göra en pumpgrop med automatik som håller vattennivån så att den inte fuktar sula/golv och väggar.
 
cecar33 skrev:
Mycket märkligt resonemang, varför skulle fukten endast vara under väggarna? Om det skulle vara så så är det fel på dräneringen, det är sällan så att själva dräneringsrören är igensatta utan det är oftast strax ovanför som det tätnar med åren av det finaste partiklarna i marken. Då får man fuktgenomslag en bit ovanför golvet på väggen och det vandrar både uppåt och neråt.Du säger att det är inget fel på dräneringen, men vet du när den gjordes för visst man kan spola rören och dom är OK men som sagt det är ovanför det brukar bli tätt. Men för att säkerställa att golvet kan ventileras så kan man använda någon typ av "Platonmatta" finns flertal varianter på dessa och man låter den vikas upp på väggen så att luftting kan ske obehindrat under hela golvet och bakom golvsockeln. Men som tidigare nämnts kolla hur det ser ut i marken ovanför dräneringen.
Nej det är inte alls ett märkligt resonemang ! Det behöver inte alls vara fel på dräneringen för att det finns fukt i vägg och platta.

En dränering kan bara ta hand om fritt vatten i vätskefas. En dränering tar inte hand om kapillärt transporterat vatten och inte heller vatten i ångfas. Dräneringen tar han om vatten som faller neråt pga tyngdkraften eller vatten som redan finns fritt i vätskefas typ grundvatten. Men märk att transport av grundvatten (sänkning av nivån) sker lokalt kring rören och sträcker sig inte in under en platta tex. Om man har sådana problem måste flera ledningar läggas under konstruktionen och konstruktionen i sig själv isoleras genom ett kapillärbrytande skikt.

Det är ju mycket vanligt att grundsulan, framaför allt på lite äldre hus, står direkt på leran utan något kapillärbrytande skikt emellan. Lika så kan golvet ligga på mycket begränsade mängder kapillärbrytande material. Och mer ovanligt är det att man har dränerat mitt under huset.

Därför är det mycket troligt och inte ovanligt att man får fukt som transporteras kapillärt i jorden upp mot grundsula och väggar samt golv. Trots att man har en ny och fungerande dränering.
 
mecese83 skrev:
Dräneringen är 15 år gammal. Fukten är på alla väggar, även innerväggar mitt under huset, kan en taskig dränering vara orsak till det?
Se mitt svar till "cecar33"

Jag tror att det helt enkelt är fukt som transporteras kapillärt och möjligen i en kombination av hög grundvattennivå. Detta löser du inte genom att fixa mer med dräneringen uten detta är i såfall något du troligen får leva med men istället anpassa dina materialval och ditt användande av källaren till förutsättningarna.

Kom ihåg att källare i grunden knappast var avsett för att bo i utan att förvara saker i. Därför gjordes inte källarna för att vara helt fuktfria.

Putsade väggar med tex silikatfärg är ju en bra kombination (obs all gammal plastfärg ska bort först)
Inget trä eller papper på väggarna samt värme och ventilation (alt. avfuktning)

Jag skulle aldrig satt den trälist i hörnan mellan vägg och golv i en källare eftersom det är den punkt med störst risk för fukt. Varför inte använda tex 10 cm av samma klinker som på golvet istället för trälist alternativt putsa ner till klinkern och hoppa över golvlist.
 
Tack Oceanis!
På väggarna satt vävtapet+tapet.. slipade ner till betongen (dammigt!) och har nu målat med silikatfärg överallt.

En annan tanke.. när det gäller dörrkarm och foder så går ju det hela vägen ner, kan det bli problem i framtiden? Alternativt så kanske det redan är ett problem? Hur löser man det? Plastfoder? Men karmen då?

Hade tänkt "täcka" de fula hål från de gamla trälisterna med en ny list men inser nu kanske att det är bara att sätta igen hålen och måla lite till.... :)
 
Det finns ju naturligtvis risk för att dessa karmar är ruttna närmast vägg och golv om dom står direkt ner på golvet.

Jag hade liknande problem för en tid sedan och löste det genom att snedsåga av ca 300 mm längst ner på karmträet. Tog biten till snickaren som fräste upp samma profil som jag behövde sen lagade jag i och fäste med skruv i väggen. Satte lite papp bakom och under. Efter målning var det osynligt i princip.
Det finns någonstans där man måste dra gränsen och om karmen inte ser helt rutten ut så lämna den tills det är ett bekymmer för dig. Troligast är det ett mellanrum mellan karm och vägg med lite drev emellan. Så då kan du hoppas på att det inte har dragit upp så mycket från golvet utan att karmen har klarat sig.

Slutsats: Lämna den tills det är ett reelt bekymmer och renovera något annat under tiden :)
 
Men hallå Oceanis då blir plattan lika våt som väggarna eller hur, och nu var tydligen inte det problemet om jag inte läst fel i TS inlägg. Det är nog allmänt känt att trycket underifrån är lika med husets vikt och det är väl lika över hela ytan.Har man inte ett kapitaliserande underlag vilket inte fanns förr pga. okunskap, så även då stora byggboomen med småhus på 1970-talet Hus byggda med platta på mark var på modet då uppstod dessa problem med mögelhus över hela landet, problemen blev störst då man limmade plastmattor med lim som innehöll animaliska ämnen.
 
cecar33 skrev:
Men hallå Oceanis då blir plattan lika våt som väggarna eller hur, och nu var tydligen inte det problemet om jag inte läst fel i TS inlägg. Det är nog allmänt känt att trycket underifrån är lika med husets vikt och det är väl lika över hela ytan.Har man inte ett kapitaliserande underlag vilket inte fanns förr pga. okunskap, så även då stora byggboomen med småhus på 1970-talet Hus byggda med platta på mark var på modet då uppstod dessa problem med mögelhus över hela landet, problemen blev störst då man limmade plastmattor med lim som innehöll animaliska ämnen.
Cecar33, jag vet inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg för du blandar ihop en massa saker till ett svar.

1. I TS inlägg var det tydligt att fukten inte var betingad av dålig dränering vilket även fuktutredningsmannen hade kommit fram till.
2. När du skriver trycket underifrån är lika med husets vikt och lika över ytan så är det riktigt att ett hydrostatiskt tryck blir lika på en kropp vid ett visst djup när den är nedsänkt i vatten.
Att hydrostatiska trycket på golvet skulle motsvara husets vikt är inte sant utan beror på på hur djupt ner i vätskan från nollnivån man placerar kroppen. Och jag tror inte att huset är nedsänkt i vatten så jag tror inte ett dugg att detta har med tråden att göra.
3. Den uppåtriktade kraften på huset är lika med husets vikt. Om vi då antar att huset inte flyter omkring i fritt vatten så behöver vi inte förklara arkimedes princip utan konstaterar helt rått att vikten av huset kommer att fördelas ut på själva grundsulan som är den huset vilar på. Då kan du få trycket på marken i förhållande till vikten på huset men den säger inte så mycket om ett eventuellt vattentryck på golvet i källaren.
4. Vad du menar med ett kapitaliserande underlag vet jag inte det får du nog fråga en ekonom om för det måste ha med ekonomi att göra :). Du menar nog kapillärbrytande underlag skulle jag tro.
5. Kapillärkrafter har mindre med både dränering och hydrostatiskt tryck från grundvatten att göra. utan är beroende på förhållandet mellan adhesion och kohesion vilket påverkar markens kapillaritet dvs markporernas sugförmåga på vatten. Kapillärkrafter kan lyfta vatten ganska högt men har sina begränsningar så därför blir också skador på en vägg beroende på kapillärt transporterat vatten begränsad till nedersta delen på väggen i en källarmur
6. Lim med animaliska ämnen har inget direkt med trådens resonemang att göra utan är möjligen mer ett resultat av dåligt valt material i kombination med fel byggande.
7. Jag kan ge dig lite rätt i ditt tidigare svar om det är så att man har fritt flödande vatten uppifrån, pga av ett felaktig fall av marken in mot huset, så kan man få skador på väggen. Men detta var ju konstaterat att så inte var fallet från utredaren som varit i huset så detta kan vi lämna utanför tråden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.