Hej

Jag vet att man borde uppgradera till 3-fas för att få ut det mesta ut en tvätt men det finns tyvärr inte den möjlighheten.

Vilken skulle ni valt av dessa 2 tvättar?

Användningsområdet är tvätt av bilar, kanske 1-2 om dagen samt övrig tvätt av marksten, altan, tak och fasad och annat småkraffs man vill rengöra.

.
http://www.karcher.se/se/Produkter/..._utan_uppvarmning/Kompaktklassen/15141380.htm

http://www.karcher.se/se/Produkter/...entvattar/Upprattstaende_klassen/10640300.htm


Den ena är hetvatten (80 grader) den andra är inte hetvatten men har högre tryck samt flöde.

Priset är egentligen strunt samma, dom kostar ungefär detsamma.

Tacksam för all input, förslag, ideer, synpunkter eller gissningar.
 
Om det funkar med hetvattentvätten med tanke på avgaser så skulle jag ta den. Oerhört effektiv med hetvatten vid biltvätt.

Utan hetvatten är en 7/18 perfekt, men det är en trefasare.
 
Varmvattentvätten alla dagar. Bilar och maskiner blir renare med mindre ansträgning.
 
Avgaserna är inga problem, den kommer stå utomhus eller precis vid garageporten.
Såg att avgasröret går rakt upp, blir det problem om det regnar/kommer vatten/skit där i tro? Vet inte riktigt hur konstruktionen är.

Antog att hetvatten är att föredra framför 50 liter/timme och 40 bar.
 
MathiasS skrev:
Om det funkar med hetvattentvätten med tanke på avgaser så skulle jag ta den. Oerhört effektiv med hetvatten vid biltvätt.

Utan hetvatten är en 7/18 perfekt, men det är en trefasare.
Hur mycket bättre är en 7/18 tro? Är det värt att skaffa ett trefas elverk?
 
Det är inte bra om det regnar upprepat i avgashålet.
Men du kan kanske smida till en liten bod med tak om den inte kan stå inomhus?

Man kan vara lite kreativ med spirorör och bygga en rörböj som vinklar avgaserna mot sidan istället.
 
hantverkare1 skrev:
Hur mycket bättre är en 7/18 tro? Är det värt att skaffa ett trefas elverk?
Trefas elverk låter som en krånglig väg till tvättnirvana. Då kan du ju lika gärna ha en bensindriven tvätt direkt. Jobbigt för stationärt bruk.

Hur mycket bättre är svårt att kvantifiera men det är ett jädra ös i en 7/18 helt enkelt. "Tvätthallskänsla" eller hur man nu ska uttrycka det. På 7 serien får du ju också lansen med inbyggd tryckreglering, bra att ha även om man oftast kör på fullt ös och reglerar avståndet istället.
 
Jo. Den vore inte fel. Men den är ju som sagt 3fas. Dessutom kallvatten. Men den kanske slår kärchern med hetvatten ändå?

Tänkte på en annan sak. Ni som verkar ha koll. Lansar, slang och munstycken. Kan man köra på vad som helst eller ska det anpassas efter maskinen.

Förutsätter att man kan köpa för "dåliga" grejer. Men kan man köpa för "bra"?

Man vill ju inte tappa tryck eller så för att grejerna är för "stora"
 
Har nu fått ernjudande om att köpa en bensindriven kallvattentvätt som ger 200 bar och 20 liter/minut dvs 1200 liter/timme.
Har 2 frågor:

Är denna bättre än hetvattentvätten, dvs överväger högt tryck och flöde varmvattnets effekt?

Finns det tillräckligt med vatten, hur mycket flöde brukar finnas i en vanlig utkastare, man vill ju inte stå med för lite vatten?

Tacksam för snabba svar:)
 
För biltvätt, hetvatten alla dagar.
Men eftersom du tänkt tvätta fasader och marksten med, så är inte den med flödet helt fel.
Har du tänkt turnera runt med tvätten?


Vattenflödet kan du mäta med en spann vid din utkastare, 10l på 30sek är 20l/min osv.
Man brukar rekomendera 20-25l/min för en vattenspridare av den modellen som roterar och kastar ut vattnet i en lång båge.

Ska du tvätta en bit bort från utkastet så måste du ha en bra slang, gäller oavsett vilken tvätt du väljer. 3/4" (20mm) och bra kvalite. Hozlock, Gardena, Tricoflex är några. Generellt sett så finns det inte bra slangar under 300:- för 20m.
 
Hej

Tack för snabbt svar.

Vi kommer ibland ha den ute hos olika kunder när det skall tvättas lite fasader och tak och så, därför blir jag osäker på om man ska ha den med högt flöde, man vet ju aldrig hur mycket vatten kunderna har.

Antar att högre flöde är viktigare än hetvatten om man ska tex blåsa bort mossklumpar från ett tak?

Har kikat runt lite efter slang, hittar 19 mm tricoflex, kan det duga?
 
Slangen är rätt på!


Du borde kunna ställa ned flödet mha att sänka trycket på bensinaren.
200bar är way over om du ska tvätta fasadet och tak. Då skjuter du hål istället ;)
 
Hm, han som ska sälja den sa att man kunde ställa trycket steglöst på pumpen, och då sjunker alltså flödet...

Då kan man med andra ord ställa in den hamnar precis under gränsen där vattnet inte räcker. Eller är jag ute och cyklar?
Vad händer om man har för lite vattenflöde till maskinen? Märker man att det inte funkar eller går nånting sönder i "hemlighet"?
 
Du borde märka det på slangen sugs ihop och att det kommer vatten stötvis eller inblandat med luft i lansen.
Pumpen borde hålla, men slits säkert lite mer.

20L/min är inte så farligt mycke, så är det tveksamt är det ju bara att göra ett flödestest innan.

Du får väl ladda upp med BE och en boggiesläp annars ;)
2m3 vatten i IBC tank :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.