Vi bor på 2 plan m källare och har gjort så sedan dottern var lite över ett år. Tycker inte det är så farligt med spring faktiskt. Sovrummen uppe och vardagsytorna nere. Man får en skön avskildhet. Skulle jag bygga nytt så skulle jag nog kunna tänka mig två plan igen.
 
Jag gillar ju lite "mindre" hus och att ha lätt tillgång till allt. Nu med barn känns det som att två våningar blir både svårstädat och (bökigt att släpa dammsugaren eller har alla husägare centraldammsugare?) och lite "osocialt"? Sen gillar ju jag att det är lätt att trolla fram rymd i nybyggda enplansvillor med öppet upp till nocken osv.
 
Tycker personligen inte att det är mer svårstädat, bortsett från trappan då, den är såklart tråkig...

Vi har så klart en dammsugare på varje våning (fast den vi har där nere har så lång sladd så man kan dammsuga nästan hela ovanvåningen när den är inkopplad där nere.)
 
Nja jag tycker inte att det är osocialt. Jag gillar verkligen två våningar. Vi har en del som är helt privat mer eller mindre och sedan en nedervåning med vardagsrum etc. Barnen har ju lekrum både där uppe och nere så det spelar ju inte så så stor roll var man är.
 
Bor idag på 1,5plan och är så urbota less på att allting alltid är på "fel" våning; Dammsugaren (vi har i princip noll förvaring i detta hus så att förvara en dammsugare är jobbigt nog, att ha två finns inte på kartan), sonens kläder, leksaker, våra kläder, telefonen mm mm. Vi bor iofs i ett sekelskiftshus där den som renoverade huset inte planerade in förvaringsmöjligheter och som förstagångsköpare tänkte vi inte heller på det!
Sonen har bara tillgång till halva huset i taget för trappan är stängd med grind. Blir iofs bättre om några år när han kan gå själv i trappan, men då kanske han har ett småsyskon och vi ska vara oroliga för att han glömmer att stänga grinden.

Vi är helt avskräckta när det gäller hus i mer än ett plan. Den enda fördelen jag kan se med 2 plan är att man kan ha sovrummen på övervåningen och allmänytorna på botten. Praktiskt när man har gäster, men det är då den enda fördelen som vi ser det.

Nej, för oss finns bara enplanshus. Vi kommer dessutom att bygga utanför detaljplanerat område så jag gissar att bara tomten är stor nog, är vi inte så begränsade.
 
Med 2 plan nallar man inte på tomten i onödan, samt övervåningen värms upp delvis "gratis". Man kan också dra sig undan på ett annat sätt.
 
Nu är vi inne på lyxåsikter. Handlar det om att skaffa ett hus i första hand eller har
ni en massa önskemål? Jag råder er att fråga er vad ni egentligen vill ha.
"gillar ju jag att det är lätt att trolla fram rymd i nybyggda enplansvillor med öppet upp till nocken osv"
är knappast nödvändigt för att kunna njuta av ett hus. De flesta jag känner har vuxit
upp under mindre omständigheter än så och blivit normala människor. Vill ni
har hus så skaffa ett i rimligt skick och ta det därifrån. Köp ett 1.5 plans från
70-talet i så bra skick som möjligt och gilla läget.

/Anders
 
En väldigt stor fördel med enplansvillan är att det är lämpligare för äldre som kan ha svårt med trappor. Det innebär att man kan bo kvar i huset längre då man blir gammal, och att målgruppen är större när huset någon gång ska säljas.
 
Med tanke på vad ämnet handlade om från början så är ju förmodligen 1.5 plans det mest ekonomiska om man ser till m2/kr
 
bjolo360 skrev:
Med tanke på vad ämnet handlade om från början så är ju förmodligen 1.5 plans det mest ekonomiska om man ser till m2/kr
Plus att man ju inte måste inreda övervåningen innan behovet finns... Om man bygger nytt alltså.
 
Man kan väl bygga 1-plans med ett jättestort garage också. Risken är väl då att man aldrig inreder det :)
 
Låt mig se om jag förstått det hela rätt; om man inte har en mille på banken har man inte rätt att ha drömmar eller åsikter om ett hus utseende? Jag vill absolut bo i hus och överväger alla möjligheter beroende på hur mycket vi hinner spara. Men nej, jag skulle aldrig köpa en sunkig villa i 70-talstegel. Kanske ett bra val av hus men de tilltalar mig inte estetiskt. Och jag anser mig ha rätt att ha sådana åsikter. Jag väntar hellre några år längre för att ha råd med något vi verkligen vill ha.
 
Alla har drömmar.....frågan är väl vad man vill offra för att nå dom.....
Att köpa ett nyckelfärdigt hus är inte ett sätt att få mest för pengarna men självklart en lösning om man vill hålla ner sin egen arbetsinsats...
Ang 1 eller 2-plans hus så bör ni vara överens om en massa saker redan innan....börja med en behovsanalys...tex var ni ska bo....hur stort behöver ni egentligen.....standard.....
Att bygga hus med utgångsläge att inte vilja göra något kan bli en chock....kanske bäst att trots allt hyra ett hus för att på det viset känna på...dels om huslivet är någon som känns okej och dels för att känna efter vad man vill ha och inte.....
 
Att hyra hus där vi bor just nu är en fråga om 15-20k varje månad. För det mesta i kallhyra. Och det är jag inte villig att lägga på något jag inte äger.
 
Hm... var kan det vara? Vet att det finns flera områden runt och i Göteborg där du kan hitta hus att hyra för rimligare pengar. Men visst, i Örgryte och i Askim är det ganska dyrt att hyra hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.