Hej! Sitter på jobbet och skriver.

För ungefär en månad sen bytte jag skrivbord, och sitter nu nästan rakt under en inluftsventil i taket. I det nya rummet är ventilationen lite lustigt installerad, och en utsugsventil sitter ca 1,5m från inluften.

Sedan dess har jag börjat få stötar väldigt ofta, så fort jag nuddat någonting jordat. Trodde först det berodde på mina varmfodrade skor, men även med tygskor upplever jag samma sak. Ungefär hälften av gångerna jag ska koppla in/ur någon sladd till min dator så får jag dessutom stötar som verkar hålla i sig i någon kvartssekund (rycker bort handen, men det är längre/kraftigare än en vanlig "fleecetröjestöt".

Min kollega berättade att killen som haft mitt skrivbord före mig hade upplevt samma sak, och vi funderade på om det kan bero på luftströmmen? En dammsugarslang blir ju statiskt laddad när man använt den. Kan någon sprida lite ljus över detta? Andra teorier? :x
 
Jag gissar att det har med din torra luften som är just nu. Jag skulle inte göra något innan slutet på april, när luftfuktigheten går upp. Möjligtvis prova en annan kontorsstol och se om man blir mindre statiskt uppladdad av den.
 
Luftströmmar över ytor skapar elektricitet/uppladdning, och ju mindre luftfuktighet desto sämre leds denna statiska elektricitet/uppladdning bort.
Alla ytor som rör sig mot varandra skapar uppladdning. Mest genereras av oss själva i och med att vi rör oss. Extra uppenbart när det är vinter och låg luftfuktighet, samt att vi har tröjor på oss. Det blir inte ett dugg bättre av att alla skrivbord idag är plastade, (även de som ser ut som trä är i princip alltid lackade med plastlack).

Vill du slippa detta så kan du köpa en ESD-matta för golv (jordas) och en ESD-stol, i kombination med ESD-skor. Vill du vara helt säker så toppar du med en ESD-matta för bord (jordas).
En snikvariant är ett handledsband som ansluts till jordstiftet i väggkontakten. Det är dock störigt jobbigt med "fångarmband".
 
Hej Davidanton1d, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag har väl inte direkt någon dunderkur mot ditt problem.
Men du verkar ju vara ganska klar över vad det handlar om.
Luftfuktighet, golvmaterial och statisk elektricitet.

I ditt fall kanske man skulle titta på luftfuktigheten.
Kanske den borde ökas under vinterhalvåret.
Och den extremt torra luftströmmen borde kunna länkas bort så den inte blåser direkt på dig.
Om man kan påverka tilluftens jonisering för att minska problemen vet jag dock inte.


Som kuriosa kan jag berätta om när jag häckade på Hotell Bodensia i Boden,
november till februari för många många år sedan (det hade med värnplikten att göra, men jag var civil).
Det var svinkallt ute, luftfuktigheten var extremt låg och alla korridorer och rum hade heltäckningsmattor, troligen i nylon, akryl eller något liknande.

Vart man skulle hade man alltid rumsnyckeln i handen.
Den var försedd med en stor metallbricka, och vad man än tog i, som dörrhandtag, handledare eller för den delen andra människor, så berörde man det/dem alltid med nyckelbrickan först. Man såg hur gnistorna hoppade.

Om man tog direkt i t.ex. hissdörren med handen fick man nästan hjärtstillestånd av gnistan.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Koppla bordsytan via ett "blödningsresistans" till ett konduktivt galler över ventilationsöppningarna. Ev även med en resistans till jord. Så att ingen ellektricitet kan byggas upp övh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.