tjo..

ska bli innertak i köket och hallen, av pärlspont... min fråga är om det kommer se konstigt ut om man har sponten åt olika håll i köket och hallen?
dvs om den går i rummets riktining, men rummen ligger åt olika håll så det blir kors..
äh, är dålig på att förklara så här är en bild! :)
de svarta strecken på de blå fälten respresenterar pärlspontens riktning... tycker ni jag ska hgöra så eller byta håll på sponten i något av rummen?

hall.jpg
 
ah, ingen som har något imot det, ingen som tror det kommer se konstigt ut?
 
tja...

Tycker du ska sätta taket på det sätt som blir mest praktiskt. Men i hallen hade jag nog satt det längs med.


Har liknande problem när det gäller pärlspont.
Ska ha i ett fullhöjdstak 3,60 i nock. Ska den läggas längs med rummet eller från nocken och ner emot vägglivet.???
Vad blir snyggast? Rummet är 6X8 meter 8 på längden med 3 stora fönster på "kortsidan". Visst skulle det väl bli att se längre ut om man lade det längs med?
 
kenka skrev:
Visst skulle det väl bli att se längre ut om man lade det längs med?
Visst är det så, tror att det blir snyggast också. ;)
 
Hej,

Jag tror att man brukar sätta taket i "ljusriktningen" tex. från ett fönster.
Sedan kan man ju trixa lite med "hur rummet upplevs" genom att sätta taket i olika riktningar och då spec. när man har snetak som "Kenka" skriver.
 
Hej!

En sak till du ska tänka på när du sätter upp taket, är hur golvet ser ut. om du t.ex. har trägolv och åt vilken riktning det är lagt.

För det är inte snyggt om taket går åt ett håll och golvet åt det andra hållet.

Våra kompisar har lagt golvet åt "fel" håll med tanke på hur taket är uppsatt och det ser konstigt ut.
 
tack så hemskt mycket för hjälpen, det här forumet är helt enkelt bäst! :)
 
Vi har satt allt innertak åt "samma" håll och golvet likaså. Det ger ett mer behagligt uttryck. I vårt förra hus var det lite blandat och det ser ganska stökigt ut då...
 
När det gäller panel i ryggåstak så tycker jag att det absolut är snyggast att sätta panelen från väglivet upp till nock.
 
Ingen som har bilder eller länkar så man kan bli inspirerad?
 
get_bank_image.asp

get_bank_image.asp

Så kommer vårt tak att se ut....tvärgående med andra ord! :)
 
På övervåningen (snetak) kommer vårat tak oxå gå från nock till fot, men frågan e ju på bottenvån. om det inte blir bäst att lägga det längs med ljuset från alla fönstren på kortsidan? alltså åt samma håll man lägger golvet.
 
Hmm...om man nu skulle sätta taket från vägglivet och uppåt. Hur reglar man upp det mot takstolarna? Avstånd och dimensioner? Jag hade hela tiden tänkt att sätta mitt tak längsgående...har ett stort vardagsrum 48 kvm med tre stora fönster i ena gaveln... och då sätta panelen direkt i takstolarna längsgående för att samtidigt hålla isoleringen (ekofiber) på plats. 3.70m till nock.
Men... hur ska man göra? Snyggast?? Praktisk??
Golvet hade jag tänkt lägga i linje med fönstren givetvis.
 
Intressant diskussion.
Jag har faktiskt inte tänk på det där med att takpanelen ska följa golvriktningen, och följaktligen har det inte blivit så.

Vi har ju en planlösning med ett halvt plan öppet. Där följer panelen i det halvöppna rummet det som är i nock, sen byter vi håll att följa husets längdriktning - samma håll som golvet är lagt.
Att det skulle bli oroligt har vi inte tänkt på eller märkt..
Så här ser det ut iallafall:

Öppet till nock:
tak.jpg
Mot det öppna, lägg märke till skiftet av håll på rummet som går in till höger:
tak2.jpg
 
Jag har hört att man skall lägga dem tvärs emot varandra...

Som vanligt; gör som NI tycker är snyggt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.