Finns det några här som kan dela med sig ang om energideklarationen på huset i förhållande till energiåtgången?

Själv loggar jag energin på huset för att se hur bra/dåligt det är....55kw/m per år känns inte möjligt......
 
Jag bor i ett BR-parhus. Strax innan jag flyttade in så gjorde man en energideklaration på alla lägenheter i föreningen. Just mitt hus har ett värde på 137kW/m, i förhållande till övriga husen (även av samma typ som mitt) som ligger mellan 85-110 (oftast runt 90). Om jag tar min yta (63) och multiplicerar med det antagna värdet enligt deklarationen landar jag på 8631. Energibolaget som levererar min el anser dock att jag har en årsförbrukning på ungefär 10400kW.

I ärlighetens namn skall erkännas att det bodde en ung flicka som hyrde i 2hand i lägenheten innan jag tog över och som den student hon var då, hade hon inte råd att värma som hon ville - lägenheten var SVINKALL. Att 2 av 3 ytterväggar mest består av stora fönster med u-värde på 2, plus att husen är dåligt isolerade ihop med underdimensionerade element gjorde inte saken bättre. Hon måste verkligen frusit... Ingen dator och ingen diskmaskin hade hon heller, och eftersom brytaren till tvättmaskinen var sönder så kan hon inte använt den heller... Anyway - det är hennes värden som deklarationen bygger på, så det är möjligt att värdet kanske höjs om den görs om idag?

Har dock stämt av med grannen (2 vån radhus mitt i längan) som enligt deklarationen ligger på ungefär 100kW/m (104 kvm) men som har en årsförbrukning på 14000kWh och han har bott här sen husen byggdes, så jag är mest övertygad om att den där deklarationen är gjord av en klåpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.