Jag har testat några utomhus strålkastare och LED strips från Kina men de har inte varit bra när jag jämför med halogen.

Men jag tänkte på mer konkreta tips på fabrikat och kanske inköpsställen och kanske då främst i Europa (men inte tvunget)?
 
L.e.d branschen är rena vilda västern, och fortfarande långt ifrån färdigutvecklad. Som teknik i sig har led en del fördelar jämfört med andra tekniker, tex hyfsat mycket lm/W, tål att tändas och släckas utan att gå sönder, fungerar bra i kyla.

Sen finns det nackdelar som behovet av dyra drivdon ( Som förstås också finns i alla kvaliteter och priser) , och att de alltså inte bara är att koppla in till 230V... l.e.d kräver likström och kylning, samt att de ljusstarka vita/blå degenererar med tiden, många har en färgtemperatur som kan upplevas kall etc...

Billiga led drivdon (typ julbelysning) består bara av en diodbrygga och ett motstånd, vilket gör att l.e.d-arna defakto blinkar med 100Hz hela tiden.

I dagsläget är led bäst för armaturer med låg effekt (dekorationsbelysning) samt där man behöver tända och släcka ofta eller det behöver lysa kontinuerligt med en inte alltför stark ljusstyrka.

I fråga om utomhusbelysning som ska lysa kontinuerligt med hyfsad styrka är högtrycksnatrium bäst:
Billig ljuskälla som kan bytas utan att byta hela armaturen ( som oftast är fallet med l.e.d)
Väldigt lång livslängd
Mycket lumen/W (Det gäller 70W och mer)
Trevligt rosa-orange nattljus (Till skillnad mot metallhalogenens ilskna vita ljus, metallhalogen är för övrigt en
skönskriving av vad dessa egentligen är dvs uppiffade kvicksilverlampor)
 
Jag har inte hittat någon bra utomhus LED dekorbelysning ännu så ev. blir det halogen så får man kanske byta senare när LED blivit bättre?
Det är speciellt bra färgåtergivning när det gäller rött (Falurödfärg) och vitt jag är ute efter.
 
Är det kvicksilver i metallhalogen?, eller var det högtrycksnatrium? (vart köper man dessa till lågt pris?)
 
Tack för tipset:
M-Spot Trio 700mA vinklingsbar 599.00 inkl. moms
Lysdiod: CREE XP-G Varmvit 2700K
Lins: Spot = 10 grader, Medium = 40 grader och Wide = 60 grader.
Ljusutbyte: c:a 540 Lumen / 6 Watt

Men är inte färgtmperaturen lite låg jämfört med halogen?
Det är också en fördel om det bara finns en reflektor som i halogen. Men kul att den var monterad i Sverige. :)
 
Elektrikern rekommenderade a–collection LED som säljs av grossisten ahlsell. Någon som känner till dem?

1,2 W har LED Osram Oslon 1,2W, 350mA. 2700K eller 3000K
Ljusutbyte chip/armatur 90/90 lm/W 90/44 lm/W

5 W har LED COB Sharp 5W, 350mA
Ljusutbyte chip/armatur 88/52 lm/W

7 W har LED COB Sharp 7W, 500mA
Ljusutbyte chip/armatur 88/46 lm/W

Såg detta företag säljer dom också
http://www.elbutik.se/product.html/a-collection-led-downlight-7walu

De har snygg reflektor och ser rätt mycket ut som halogen men hur är ljuset? a–collection LED 7W.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Har köpt mycket led downlights från ns effektivare energi och är mycket nöjd med ljuset på dom.
Dom jag köpt från Kina gnäller frugan på :(
 
ns?
 
a–collection är Ahlsells eget märke, oftast ett antal procent billigare än de stora märkena. Hur kvalitén är på deras LED-grejer kan jag inte uttala mig om.
 
NS verkar tyvärr fortfarande sälja LED-armaturer med flera linser. Tycker inte det är så snyggt.
 
  • IMG_1547 (Large).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.