Jag ska byta ut vårt badkar mot en duschkabin. Detta kommer att innebära lite ny rördragning då rören i dagsläget kommer upp ur golvet och går högt upp på väggen bakom badkaret och sedan vidare efter en vinkel upp till badkarsblandaren. Jag tänker dra rören ca 160mm över golv, vilket jag läst skall vara minimimått.

Kabinen tänkte jag ansluta med slang. Jag funderar över vad man ska sätta som avslutning på rören, innan man kopplar på slangarna?

Kan man gå på direkt med slangar på rörändarna, eller hur gör man på bästa och snyggaste sätt?
Kulventiler finns redan på rören där de idag kommer upp ur golvet.
 
Krilleman
Vad är det för dimension på kopparrören efter kulventilerna?
 
10mm
 
10mm matning till duschen? Lite klent isf. Jag hade isf satt vatette 10xR15 utv gg (om jag förstår din beskrivning rätt)
 
  • Gilla
Berr_a
  • Laddar…
Ja, det är klena dimensioner överlag i kåken tyvärr, vet inte hur det ser ut under golvet (krypgrund) men det som kommer upp är 10 eller 12 mm överallt utom i köket där det kommer upp 22mm rör till fördelare. :)
 
Krilleman
Sätt två RSK 1947084 10xR15. Välj 10xR15 i listan

Glöm inte stödhylsan! 10x1,0 (10x0,8 i blandare) som tydligen inte evbutiken säljer???

Slangen ska du absolut absolut ha en i pex! Inget annat. Stålomspunnen gummislang duger inte! Tex Neoperl:s softpex-variant.
 
Varför duger inte stålomspunnen gummislang?
Det har jag till och från mitt vattenfilter, mellan hydrofor och pump. Där vill man inte riskera någon läcka, därav min undran. Ja, samt att vad jag sett så är det just stålomspunna gummislangar till duschkabiner, i vart fall just vid byte från badkar till kabin?
 
Stödhylsa i röret är jag med på, men vad menar du med stödhylsa i blandaren? Blandaren kommer ju att anslutas på två st duschkabinskopplingar enligt nedan:

https://www.evbutiken.se/anslutningskoppling-p-1128-c-858.aspx



krilleman_215 skrev:
Sätt två RSK 1947084 10xR15. Välj 10xR15 i listan

Glöm inte stödhylsan! 10x1,0 (10x0,8 i blandare) som tydligen inte evbutiken säljer???

Slangen ska du absolut absolut ha en i pex! Inget annat. Stålomspunnen gummislang duger inte! Tex Neoperl:s softpex-variant.
 
Krilleman
Tottomannen skrev:
Stödhylsa i röret är jag med på, men vad menar du med stödhylsa i blandaren? Blandaren kommer ju att anslutas på två st duschkabinskopplingar enligt nedan:

[länk]
Stödhylsa för blandare var lite systemkunskap. För blandarrören i tex köks/tvättställs-blandare är 0,8mm i godset medans vanliga 10mm rör är 1,0 i godset. viktigt att hålla koll på i sammanhanget så det blir rätt!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ok då är jag med!
Ja, detta med stödhylsors vara eller inte vara har jag läst mycket olika bud om. Jag kommer att använda halvhårda rör till installationen. En del säger att det INTE behövs hylsor i dessa medan andra säger att det SKALL vara hylsor, känner mig lite lätt förvirrad...

Alla hylsor till 10 mm rör jag hittar verkar dessutom vara 10x0,8 dessutom...
 
Krilleman
Pexen är mycket säkrare, och var den första varianten stålomspunnen slang som blev godkänd för permanent installation. (y)

Och jo, nu finns det godkända slangar med tex nylon och silikon som blivit OK att installera, men jag tycker fortfarande att det känns säkrare med PEX!
 
Krilleman
Tottomannen skrev:
Ok då är jag med!
Ja, detta med stödhylsors vara eller inte vara har jag läst mycket olika bud om. Jag kommer att använda halvhårda rör till installationen. En del säger att det INTE behövs hylsor i dessa medan andra säger att det SKALL vara hylsor, känner mig lite lätt förvirrad...
Halvhårda kopparrör SKA du ha stödhylsa till! Kolla i instruktionen för rören, där står det!
 
  • Gilla
Snickan
  • Laddar…
japp man ska ha stödhylsor till halvhårda men e det ofta det sätts näää.... och enu har inget hänt .. men det står att det bör inte skall så man får väll... ta det om man vill eller rEKOMENDERAS .. MEN INGET TVÅNG..
 
Krilleman
systemfel skrev:
japp man ska ha stödhylsor till halvhårda men e det ofta det sätts näää.... och enu har inget hänt .. men det står att det bör inte skall så man får väll... ta det om man vill eller rEKOMENDERAS .. MEN INGET TVÅNG..
Om det är något säkervatten trycker på är det att man ska läsa monteringsanvisningarna:
Montering av rör och VVS-produkter ska alltid utföras enligt
leverantörens dokumenterade monteringsanvisning.


Det finns ingen tillverkare av kromade rör som inte skriver ut det i sin monteringsanvisning.

Purus skriver:
Stödhylsa skall användas på glödgade och halvhårda kopparrör.

Trio skriver:
Stödhylsa ska användas

Så vad du gör spelar ingen roll. Vill man göra det korrekt så använder man stödhylsa i krom! Och ett tips till dig kan ju faktiskt vara att läsa dessa instruktioner...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Synd ju att när jag köper rören att där inte är en bipacksedel med på rören då ju. typ trio perfekt .. får väll snacka med säljaren när han är inne och visa sina blandar brickor igen då... Prövade söka på deras hemsida och kan ju säga att jag blev ju inte klokare där står halvhårt 10 mm rör som är 0,8 i gods skall använda stöd hylsa hitta inget för 12mm 1.0 eller 15 mm 1.0 eller 18 mm 1.0 osv... borde jag j´ju hitta direkt om jag söker på det..... Klart säkert vatten vill att du ska läsa monterings anvisningarna till allt . Det står är inte bruksanvisningen på svenska skall man icke installera dessa.. osv..... Men frågan är tror du kunden vill betala för att du ska läsa bruksanvisingen du redan kan i huvudet::) Jag tycker säkert vatten är jättebra och att det finns en bransch ordning i det men jag tycker det går oxå till överdrift ibland med alla regler... Men vist jag har kanske fel jag med gör om gör rätt är budskapet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.