Alfredo skrev:
Om vi pratar om frågor kring elinstallation i hemmiljö så tror jag faktiskt att sannolikheten att få ett korrekt svar på sin fråga är större om den ställs här på BH elforum än om den ställs till godtycklig yrkesman.

De få gånger någon ger ett olämpligt eller rent av felaktig råd brukar reaktionerna här vara både omedelbara och brutala. Har svårt att tro att speciellt många är så hårdhudade att de gör om det misstaget... Och för att undvika missförstånd. I detta sammanhang är brutalt samma sak som bra.
Ja då kan vi byta ut alla regler mot byggahus forum....

Nä men skämt åsido. Hur säkerställer man ett svar från en lekman på ett forum som kanske inte ens har alla förutsättningar klara för sig.
 
  • Gilla
nibex67
  • Laddar…
w1shmast3r skrev:
Nä men skämt åsido. Hur säkerställer man ett svar från en lekman på ett forum som kanske inte ens har alla förutsättningar klara för sig.
Först skulle jag vilja byta ut "en lekman" mot "ett flertal". Sen tycker jag mig ha förstått att det finns både yrkesmän och de med egen behörighet som cirklar över forumet, ivriga att likt en hungrig duvhök raskt hugga ner på felaktigheter.

Sen är det väl inget som säger att den godtyckliga yrkesman som får frågan istället, har alla förutsättningar klara han heller.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mau skrev:
Utan att ha läst igenom 150+ sidor backlog så tänkte jag lägga in en alternativ vinkel på det hela: KULO. Sambon och jag funderar på att uppgradera hus så vi tittar runt lite och jag slås av att precis som för 10+ år sen när vi tittade runt på hus (på landet, vi gillar inte att bo i stan) så är det fortfarande många hus som har kvar gammal KULO-ledning, eller tom värre. DET skrämmer mig mycket mer än (vettigt utfört) hempulande.

Jag ser mycket hellre att folk donar själva och får den där j-a KULOn utslängd och ersatt med EKLK eller annat relevant för gammal KULO som suttit på plats sen farfar var ung är fan inte att leka med om vi nu ska prata potentiella villabränder eller personskador. Jag har tom sett fall där folk dragit om gammal KULO i och med ombyggnationer med rätt otäcka knäckar på höljet som följd, något som förstås är komplett j-a livsfarligt!

Samtidigt blir det en noterbar slant om man har en gammal kåk av lite större slag och ska få all KULO uppdaterad till nåt modernare av en elektriker så många drar sig säkert för det av rent ekonomiska skäl och så sitter de där gamla tickande brandbomberna kvar några år till. Å andra sidan, även om det inte är rocket science att dona med vanlig enfasel i hushåll så håller jag med de som hävdar att hobbyister inte alltid har full koll på situationen och att fler nog kopplar hellre än bra.

I det nuvarande huset har förra ägaren (Artbenämning: Klantus Rövus med tre mittplacerade tummar) byggt om carporten till ett garage och har gjort det efter eget förstånd. Det innebär såna där kul saker som containerdykning efter byggmaterial (inklusive kablar, armaturer etc) för att hålla nere kostnaden och sen har han kopplat med omväxlande röd och gul/grön skyddsjord, sockerbitar i väggdosor och andra ingredienser för att skapa en elektrikers mardröm. Bästa humorn är dock matarledningen till friggeboden som består av tre svarta ledare för fas, nolla och skyddsjord, sen körde han genomgående blå för fas och brun för nolla. Sen har vi total rötskada i garagets södra fasad med för att han satt fönsterblecket OVANFÖR fönstret med, men det är i alla fall inte brandfarligt. Snarare motsatsen...

Enligt min Holländska polare har de tydligen ett undantag i lagen för just elektricitet som härstammar från att det var akut brist på elektriker efter andra världskriget. Där finns det möjlighet att som privatperson gå en kvällskurs på ett antal tillfällen som avslutas med ett prov och om du passerar det är du därefter certifierad att koppla på egen hand i upp till 3x63A i egen anläggning. Du blir alltså inte certifierad för att arbeta som elektriker, men du får just pula för egna behov i det egna hemmet eftersom du trots allt genomgått en utbildning som ger dig nödvändig kunskap.

En sån kurs hade jag gått direkt om det infördes i Sverige, i alla fall om det åtminstone gjorde det lagligt för mig att knåpa med upp till 10 (eller ännu hellre 16) Ampere enkelfas så man i alla fall kan dra lite sladd i hemmet utan att bryta mot lagen. Då kanske all gammal KULO i alla dessa kåkar äntligen hade blivit utrotad med, kunde man ju hoppas i alla fall.

Fast att se en sån lag införas i dagens Sverige kan man väl se i månen efter...
Förstår inte riktigt vad du har emot KULO ledning, sådan finns än idag, och skiljer sig mycket lite från en EKLK, båda har heltäckande metallmantel och biledare, enda skillnaden är att EKLK har lite tjockare material i manteln, ledarisoleringen är lika.

KULO används i torra utrymmen utan risk för nån större mekanisk påkänning, EKLK i våta utrymmen, utomhus, garage och liknande. EKLK är lite klumpigare att göra en snygg installation med, KULO, eller som den heter EKRK, är inte heller helt enkel att fixa en sygg installation med om man vill börja dela lite belastningar och så, det blir breda stråk med kabel på väggarna när man närmar sig elcentralen.

Båda typerna är av modell "engångs", man kan alltså böja ledningen och sätta den på plats, men att försöka räta ut en 90 graders bock efter några år är omöjligt utan att skada ledningen, det ligger i hur den är uppbyggd, när man böjer kabeln så sträcks aluminiummanteln och när man försöker räta ut ledningen så skrynklar den sig och spricker

Skall man renovera ett hus så är det bästa att satsa på infällt, man har då helt andra möjligheter till en snygg installation och uppdelning av belastningar och funktioner som trapp/kors tändning av lampor, med KULO så är man begränsad till som mest 5 ledare i samma kabel, så vill man ha en trapp/kors tändning på en belysning och samtidigt ett vägguttag så blir det att dra två kablar.

/Mats
 
  • Gilla
nibex67
  • Laddar…
Bokarin skrev:
MAU tycker också att det skulle vara tillåtet för alla att jobba med anläggningar med upp till 10A avsäkring. Det spelar ingen roll om det är 10A eller 100A , man dör lika fort om oturen är framme efter att nån s.k. kunnig har klantat till det. Nej överlåt detta till fackfolk!
Du valde att helt ignorera det faktum att jag gav exempel på Holland där amatörer tillåts göra det först EFTER att man genomgått relevant utbildning och alltså är certifierad för upp till 3x63A, så länge man gör det för husbehov och inte som proffs? Problemet i Sverige, som jag ser det, är att folk sysslar med el i alla fall även om de inte begriper att de inte har kompetensen. Att då ge dessa möjligheten att faktiskt skaffa sig relevant kompetens minskar förhoppningsvis mängden farliga klåparinstallationer. Och ja, jag vet att EKRK är helt ok ersättare till KULO, men jag tycker EKLKn hänger snyggare...
 
Mats_Andersson skrev:
KULO, eller som den heter EKRK
Precis så. KULO är ersatt av EKRK och finns mao inte längre, men jag kunde iofs varit tydligare och verkligen specificera att jag menar den där gamla klassiska, blymantlade KULO-ledningen som inte tillverkats sen gudvetnär men som man fortfarande hittar i många äldre hus, speciellt på landet. Min erfarenhet är att börjar man riva i sån gammal hedenhösinstallation så faller isolationen inte helt sällan sönder i smulor. Våran kåk är sen sent 80 så här är det bara infällda dosor och rör med plastkabel, men vänner som har äldre kåkar har råkat ut för att den gamla veterankabeln börjat bli ljummen, har börjat ge stötar eller får andra spännande (heh, förlåt) problem med eldragningen. Därför avskyr jag KULO. Dvs den där gamla traditionella blymantlade varianten som det vore en välgärning om den kunde rensas ut ur svenska hem en gång för alla...
 
GK100 skrev:
Det skulle vara intressant att göra en rejäl undersökning av hur det ligger till med "proffsjobben" som var på tal några inlägg tidigare, för egen del är jag nästan benägen att hålla med i Alfredo's syn. Det är även min sammanvägda ryggmärgskänsla efter en ganska stor och lång erfarenhet av många aspekter av elrelaterade verksamheter. Om man är lite svartsynt får jag nog för egen del säga att den allmäna kompetensen bland tex elektriker som utför jobb liknande de vi brukar beröra här inte är så särskilt hög vare sig teoretiskt eller gällande föreskrifter i allmänhet. Däremot förhoppningsvis goda i utförandet så långt det krävs och uppövat genom daglig erfarenhet osv, därmed skulle jag hålla ett jobb utfört av en intresserad och uppdaterad hempulare som minst lika bra och försvarbart förutom i legal mening.
Jag har sett hela skalan från både proffs och amatörer, men jag tror att jag nog får påstå att rent generellt sett håller sig proffsen på en bättre nivå än amatörerna i genomsnitt, men även inom skrået finns det gott om riktiga klantskaft som inte borde få arbeta som elektriker.

Fast den där klanten som bodde här innan oss har nog ställt till med bland det värsta jag sett. Än så länge har jag inte sett en installation från ett proffs vara ens i närheten, men han är nog i en klass för sig också...
 
L
RAPPAKALJA allting! Sunt förnuft är vad som gäller. Jag som bygger rörförstärkare (HI-FI) som kräver 300-1200 volt 300mA, bygger väl inte om jag inte exakt vet hur jag skall göra. Eller hur? Bara en dåre chansar!
 
När jag byggde om för ett par år sen, ville jag ha takspottar med led. Elektriken som var i alla fall ca 40, och representerade en större elfirma tittade på mig som ett stort frågetecken. Det hade han aldrig hört talas om. Det blev gamla tradionella spottar.
Tror att det är si och så med uppdaterig och utbildning av elektriherskrået.
 
Blymantlad Kulo, har aldrig förekommit. Först var den plåtmantlad senare aluminium mantlad.
 
w1shmast3r skrev:
Ja då kan vi byta ut alla regler mot byggahus forum....
Jag vet att det där var skrivet med glimten i ögat men vill ändå förtydliga vad jag menar. Jag menar inte att vi ska strunta i "alla regler", tvärtom. Dock anser jag att man i princip alltid får reglerna väl förklarade och motiverade här. Jag tror inte alls att en genomsnittlig/godtycklig yrkesman är bättre på "regelverket" än den samlade kompetensen här.

Men eftersom du verkar rätt negativ angående att söka kunskap "på internet" så borde det vara enkelt för dig att hänvisa till några trådar på detta forum där du anser att felaktiga råd har getts oemotsagda.
 
L
När det gäller LED, så utvecklas ringa värme så brandrisken torde vara noll. Felkoppling av LED är också ganska svår då det leder ström i enbart en riktning. Man skulle kunna säga som så ang LED: Antingen har man kopplat rätt och det lyser, eller kopplat fel så det inte lyser. Kanske att trafon i så fall skulle vara säkrad. Hm... Åter igen: Sunt förnuft helt enkelt. Den här tråden borde inte ha tagit 171 sidor att diskutera.
 
Är det därför som alla LED armaturer har STORA kylflänsar
 
elmont skrev:
Är det därför som alla LED armaturer har STORA kylflänsar
Nej. Det är för att LED är elektronik snarare än elektromekanik och inte pallar höga temperaturer. En halogenlampa har drygt ett par hundra graders temperatur på glaset vilket gör att avkylningen mot omgivningens ~20C blir väldigt effektiv trots lampglasets lilla yta och trots att 90+% av all energi blir till spillvärme.

En LED-spots livslängd sjunker snabbt med ökande temperatur och gissnings (utan att veta exakt vilka komponenter som sitter i en vanlig spot) så är inte temperaturer över 70C (kan vara högre men är troligen lägre beroende på komponentval etc) på elektroniken speciellt hälsosam för lampans livslängd. Eftersom man har en mycket mindre temperaturskillnad (50-70 till 20C i stället för 200+ till 20C) så innebär det att man måste ha större kylyta för samma kyleffekt så även om LEDarna drar mindre effekt så måste de fortfarande ha en större avkylande yta för att inte ta skada.

Pga den lägre temperaturen är förstås brandrisken pga överhettning betydligt mindre än med halogen. Å andra sidan har man massa elektronik som potentiellt kan bli kortsluten och skapa rökutveckling and so on...

Rent generellt känns ändå LED som säkrare i det stora hela, speciellt när det gäller ej fast monterade armaturer.
 
  • Gilla
_coffe_
  • Laddar…
w1shmast3r skrev:
Ja då kan vi byta ut alla regler mot byggahus forum....

Nä men skämt åsido. Hur säkerställer man ett svar från en lekman på ett forum som kanske inte ens har alla förutsättningar klara för sig.
Kunskapsnivån på det här elforumet är mycket hög och oftast är en felaktig post tillrättavisad redan innom 5-10 min.
Balansen mellan hjälp och förmaning tycker jag oxå har landat på en bra nivå, jag skulle absolut lita mer på ett svar här än från en "random elektriker på stan" just för att alla svar granskas av ett stort antal kunniga personer.

Slutligen vill jag klippa in ett citat från Mikael_L som jag inte kunde instämma mer i.

Mikael_L skrev:
Och slutligen känner jag mig trygg över att elmont, Patrik, snaggletooth, Bo S (några nämnda, många glömda, sorry) håller sina vakande ögon över det som skrivs här. Som redan påpekats så överlever en snöboll i helvetet i eoner jämfört med en felaktighet här. :)
Vi ha dessa (även de jag inte nämnde) mycket att tacka för. Jag skulle inte säga emot om någon skulle påstå att dessa gör mer för den praktiska elsäkerheten i landet än elsäkerhetsverket självt.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
K
Att dra en kabel från en elcentral till ett uttag och få denne att förse exempelvis en hårfön med ström så att du kan föna håret, klarar de flesta..

Men att veta skillnaden mellan EKK, EKRK, EKLK, EQQ, EQLQ, vad dessa "vitkablar" har för egenskaper och vilken som skall användas till vad eller ta hänsyn till långa ledningslängder och därmed det faktiska spänningsfallet för att spika rätt area på kabeln i förhållande till den tänkta avsäkringen är något som hempulare försummar. Man går efter den regeln att 10A = 1,5mm2, 16A = 2,5mm2, och kabel? -jag har något på vinden från när jag grannen gjorde..........

Men det är så många fler faktorer som faktiskt spelar in, hur långt har du till transformatorstationen? Vad är förimpedansen för din inkommande servisledning? Vilket IK3 (trefasig kortslutningsström) har du i anslutande punkt? Kommer kabeln att ligga tillsammans med massa andra kablar? Eller kommer den ligga i rör i marken? Ansluter du en aluminiumkabel till bleck avsett för kopparledare? Har du säkerställt kontinuitet i jordledarna? Har du isolationstestat ledningarna? Hur många ms tar det för jordfelsbrytaren att lösa ut?

Alla dessa är parametrar att hänsyn till vid ny samt tillbyggnad av en elinstallation och jag har svårt att tro och full förståelse till att gemene man inte har koll på detta, det är därför det finns certifierade montörer som lyder under annans behörighet eller en elektriker med egen behörighet för att utföra en elsäkerhetsmässigt godkänd installation i enlighet med rådande föreskrifter samt även standarder.

Men såklart... Det är ingen raketforskning att få en hårfön att blåsa varmluft ;)
Men den familj som upplevde att det kröp i fötterna när dom stod på golvbrunnen och duschade lovade mig dyrt och heligt att aldrig mer utföra installationer själva. (golvvärme i badrum utan jordfelsbrytare)
 
  • Gilla
nibex67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.