Behöver lite hjälp.
jag bor i ett 40-tals hus och funderar på var de har dragit el-ledningarna i väggen.
Jag skulle vilja borra upp ett skåp ca 1,5 meter ovan el-utagen.
På andra sidan väggen har jag en strömbrytare ungefär där jag markerat med rött.
Vågar jag borra upp skåpet? :confused:

Bild 593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ballvar
  • Laddar…
Skaffa en elsökare, har själv en från Clas Ohlsson, piper och lyser rött där elen är dragen, kostar runt en 100 lapp, de funkar genom gipsvägg iaf
 
Vad är det för vägg? Borra lite, titta, borra, titta, borra....
 
Tror det är en bärande vägg (ingen gipsvägg) den är ca 27cm tjock.
 
Alltså betong? Bara att köra. Ta cm för cm. Ingen vits med kabelsökare...
 
om det är betong vet jag inte, tror att det är puts på tegel, första biten är rätt "grusig" sen längre in blir dammet mer rödaktig

Erhm... vad är det värsta som kan hända om där är en el-ledning som kommer i vägen för borren?
 
Redigerat:
Det låter POFF och en del av ditt hus slocknar, säkringen eller säkring och huvudsäkring slocknar samtidigt ock borrspetsen förstörs. Troligt scenario, detta innebär att do förmodligen måste byta tråd i något rör som går inne i väggen för att dessa blivit skadade!
Värsta som kan hända! Du får flytta till en enrummare med jordvärme.. inte lika troligt som ovan! :) borra försiktigt och om borren börjar att dra i sida så titta om du ser metall i hålet! det kan vara ett pansarrör som ligger där!
Du har förmodligen en fin borrmaskin i plast och inte någon järnrelik från farfars byggfirmas tid?! :)
 
mr.Ola skrev:
borra försiktigt och om borren börjar att dra i sida så titta om du ser metall i hålet! det kan vara ett pansarrör som ligger där!
Du har förmodligen en fin borrmaskin i plast och inte någon järnrelik från farfars byggfirmas tid?! :)
Ligger el-sladdarna/el-ledningarna i metallrör?
Ja, jag har en billig borrmaskin (står Ferm på den) som köptes i början på 2000-talet :surprised: :D
 
Telefon och nätverk kan gå neråt, elen kan gå både uppåt och neråt.

tele och nätverksuttagen kan du lossa och titta hur trådarna går.
eluttaget kan du också lossa men tänk på att bryta spänningen och kontrollera att det är spänningslöst (t.ex. med golvlampa).
 
Elrören är förmodligen gamla pansarrör som var vanlig innan plasten tog över, i dessa är elledningrna dragna! Borra du utan att vara rädd, som sagt, du KAN träffa ett elrör och men mest troligt så händer det inte! Hur stort o djupt tänker du borra?
 
Är det ett hus med murade väggar går troligen rören från eldosan rakt uppåt, teleröret kan även det gå rakt uppåt. Datakabeln är rätt säkert dragen i teleröret. Öppna dosorna och titta efter åt vilket håll dom går.
 
mr.Ola skrev:
Hur stort o djupt tänker du borra?
Tänkte borra ca 6 cm in i väggen men om rören går uppåt så är det kanske dumt att ha skåpet där Bild 609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Estetiskt så är det snyggast att ha skåpet närmast dörren men det är nog det mest riskfyllda stället att borra på också :(
 
Som Elmont skriver så går rören till 99% rakt upp/ned i förhållande till eluttagen å kontakterna så om du håller ett långt snöre med en tyngd framför mitten av uttaget så ser du nog var på väggen det kan tänkas gå, lägg till ca 5 cm åt varje sida och borra inte inom detta område så kommer det säkert att gå bra!
 
Hur ser det ut med dosor i rummet? Sitter det några i väggen/taket? Det kan ge ett hum om hur sladdarna är dragna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.