Hej,

skall renovera badrummet. Nu finns det plastmatta på golvet. Jag tänkte ha klinkers. Tänkte göra på detta sätt, frågan är om det fungerar?

1: riva upp den gamla mattan
2: Limma golvgips och skruva med en del punkt skruv.
3: Ta bort skruvarna sätta glasfiber remsor vid skarvar och hål
4: Rolla tättskikt
5: lägga klinkers
 
Beroende på underliggande konstruktion behövs kanske inte golvgipsen. Golvgipsen limmar man för att styva upp beflintlig konstruktion.

Det är ju lite meckigt att limma en styv skiva på ett golv med beflintligt fall.

Ska du inte ha golvvärme - vilket "alla" rekommenderar när det gäller klinkers.

Beroende på hur gammalt golvet är så skulle jag definitivt byta brunn. 1991 och äldre har man väldigt dåliga plastbrunnar (ringde nämligen Jafo igår som sade det). Dessa BÖR bytas (ja, nästan MÅSTE bytas enligt snubben jag talade med).

 
Tack för det snabba svaret.

Jag har ochså tänkt hur man gör med bef. fall och limmad golvgips. Tips?

Och det är 22mm golvspånskivor på bjälklag cc600. Måste styvas upp med 13mm golvgips vad jag förstått.

Ny golvbrunn? Är det kostsamt? Kan jag fixa det själv?

Vad gäller golvvärme så ja jag ska lägga det ochså. Blir TT T2Quicknet då detta bygger minst och kan läggas direkt i fästmassan.

//Carlos

 
Hur är fallet tillverkat nu? Hyvlat i spånet?

Byta brunn: Jag säger som Jafokillen: Lägger man tusentals spänn på badrum och INTE byter brunn - då är det något fel... Brunnen kostar en 250 buck på Rinkaby rör har jag för mej. www.rinkabyror.se.

Se även www.jafovvs.se. för instruktioner för golvbrunnar i träbjälklag.

Jag vet inte hur T2-rekommendationen är - men ska inte golvvärmen ligga under fuktspärren?

Kima har en del instruktioner och lösningsförslag för golvvärme. Se:
http://www.kima.se/sv/floor/tree/golvbrunn.htm


Jag skulle nästan föreslå:
Byt golvspånet.
Skruvlimma nytt golvspån.
Byt brunn/-arna. Skruva dem enligt Jafo:s instruktioner.
Limma Golvgips med Ardex S48, det går åt ca 2 kg/m2.
Lägg/limma golvvärme på galvat stålnät som i sin tur är fastsatt i gipsen.
Skruva fast Jafo:s förhöjningsring 12 mm.
Prima gipset (om din systemleverantör rekommenderar det).
Flytspackla
Kladda primer och tätgucka
Kakla.
 
1 fråga på detta!

1: Lättaste sättet att riva upp det gamla golvspånet!


//Carlos
 
Ja, det beror ju på hur det är fastsatt...

Kofot, skruvdragare, cirkelsåg inställd på 22 mm djup, sticksåg + lite jävlaranamma ifall skivorna är limmade.

 
Ok!,

jag förstår. Det är bara att ta fram musklerna som gäller :)

Eftersom det finns fall idag så borde det vara flytspacklat undet våtrumsmattan eller?

Hmm är fortfarande lite osäker på att riva upp golvspånet, verkar svårt. Men det får bära eller brista.

Hur ser det ut under golvspånet, jag menar är det lätt att stå på reglarna m.m.

//Carlos
 
Alternativet är väl att på något vis byta brunnen utan att riva nuvarande golvspån, samt därefter flytspackla ett nytt lager ovanpå det gamla. Jag är dock osäker på hur stabilt det blir...
 
Med eftertanke så blir det till att riva ut golvspån. Det får ta den tid det tar. Tror inte jag ångrar mig i framtiden.

Går det att skapa ettbjälklag cc30 när golvspånet är borttaget? Är cc60 idag. Vill helst slippa golvgips, bygger ju 13mm.

//Carlos
 
Det förutsätter ju att du kommer åt platserna där nuvarande bjälkar vilar - exempelvis hjärtvägg och yttervägg.

I äldre hus ligger förmodligen bjälkaget såhär på ytterväggen.
IMG_1458.jpg


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.