Hej!

Jag hyr just nu en "tillbyggnad" i Täby. Det är alltså en inglasad balkong som har byggt om till till en liten lägenhet med 2 rum och pentry. Inga konstigheter där, det är helt okej byggt och helt okej storlek men jag har ett problem.

Man har valt att installera en köksfläkt med ett skåp över och jag upptäckte inte förrän jag flyttade in att man helt enkelt har sågat ett hål mellan utluften från köksfläkten och rakt in i köksskåpet. Man har alltså ingen ventil ut. Detta betyder såklart att all lukt stannar i lägenheten och luft smiter ur skåpet och rakt i ansiktet på den som lagar mat. Alltså ett problem.

De jag hyr av säger att det ville göra en ventil och leda luften ut men att regelverket säger att detta inte får göras. Kan detta stämma? Alltså inga hål i väggen?
Skulle det fungera att leda ut luften via taket istället? tex via en skorsten?

Tacksam för alla svar!
 
Kan ett kolfilter var ett alternativ?
 
Det är skorstensfäjarmästaren i din kommun som avgör vad man får och inte får göra när det gäller imkanaler.
Vid genomföring i ytterfägg kan det vara möjligt att antingen sätta en större plåt runt kanalens öppning på fasaden eller att montera ett brandspjäll på imkanalen.

Att koppla den genom en skorsten är oxå fullt möjligt, det är nog den vanligaste lösningen.
 
Tack för svaren!

Då har jag lite att fundera på då, tycks aningen mer komplicerat än vad jag hade hoppats på.
 
Kravet gäller brandsäkerhet. Man tänker sig situationen att det börjar brinna i ex. en stekpanna på spisen. Elden sprider sig upp i fläkten, och sedan brinner det bra i fettavlagringar i ventilkanalen, med fläkten som skjuter in mer syre. Det blir då till slut en kraftig låga som från en blåslampa ut genom kanalens mynning utomhus.

Kravet är att en sådan eldsvåda skall kunna pågå i 15 minuter utan att elden sprider sig utanför köket där den började. Man räknar med att brandkåren skall hinna släcka inom den tiden.

För att klara det så skall imkanalen vara brandisolerad i alla utrymmen den passerar på sin väg ut (oftast 30mm stenull). Och det får inte finnas något brännbart på ett visst avstånd från mynningen på kanalen utomhus. I vissa fall kan man tydligen godkänna att det finns brännbart utanför, men att man då sätter ett brandspjäll. Det är ett spjäll som stänger automatiskt när det blir varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.