Vi skulle precis till att börja tapetsera om/renovera, men precis när vi börjat riva i de gamla tapetlagren så möttes vi av en tråkig syn. Bakom elementet och under yttersta tapetlagret är det alldeles svart, se bifogad bild. Någon slags mögelskada? Det svarta är torrt, sotaktigt och luktfritt och är hyfsat lokaliserat till bakom elementets nederkant. Vi har inte hittat något bakom tapeten på andra ställen i rummet, eller i andra rum heller för den delen.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Något att ora sig över, eller kan vi helt enkelt bara riva bort all gammal tapet och köra på med renoveringen?
 
  • Hus_SvartBakomTapet_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som du antyder är det säkert en gammal vattenskada som orsakat det svarta.
Det första jag skulle göra är att försäkra mig om att det inte är någon aktiv sådan, dvs sätta igång elementet ifråga och kolla så att det inte läcker.
För att vara riktigt säker kanske ni ska skaffa/låna en fuktmätare för detta.
Troligen är det ingen aktiv skada, då är det bara att riva loss all tapet som verkar skadad eller sitter mer löst än den övriga. När detta är gjort skulle jag kännt efter ordentligt på putsen eller vad det nu är som sitter under tapeten. Om det är puts eller liknande är det inte alls ovanligt att den är i risigt skick. Om så är fallet är det bara att ta fram hammaren och knacka loss allt som sitter löst. Detta får man sen reparera med t ex husfix (svårjobbat) eller gisspackel.
Om man inte gör detta är det riskt för att underlaget spricker när man börjar spackla/måla/limmar på det.

Lycka till!

/Gustav
 
d94ge skrev:
Det första jag skulle göra är att försäkra mig om att det inte är någon aktiv sådan, dvs sätta igång elementet ifråga och kolla så att det inte läcker.
Tack för svar! Lite kompletterande omständigheter: Vi har inte vattenburen värme utan det är direktverkande el som har gällt under hela husets historia. Radiatorn och därmed missfärgningen är lokaliserad till under fönstret i en takkupa. Dessa takkupor har väl inte det bästa ryktet i stan, om man säger så... Å andra sidan kan man som lekman tycka att spåren efter eventuell läcka i takkupan borde ha givit mer spridda spår än den ganska lokala missfärgning som det ändå är frågan om.

Materialet i väggen är gipsskivor.

Tacksam för alla eventuella synpunkter.

/Anders
 
Kan det ha funnits någon sorts fotogenkamin eller liknande så att det faktiskt är sot?

/pinebar
 
pinebar skrev:
Kan det ha funnits någon sorts fotogenkamin eller liknande så att det faktiskt är sot?

/pinebar
Återigen, tack för svar!

Nej, fotogenkamin är jag 99.9% säker på att vi kan utesluta.

Men är det uteslutet att det är spår efter ett gammalt fuktproblem?

/Anders

 
om det ska vara en gammal brandskada så skall det svarta sotet finnas bara på en sikt som var ytterst när det brann/sotade.
Är det gammal mögel så kan man se det att det är  svart mellan  varje lim /tapett sikt ( om det finns fler) och ändå till papper på gipsskivan. Mögel kan sprida sej genom utifrån och in men sot brukar inte göra det.
Det är svårt att bedömma av bilden hur det är :-/ men ni kan ju undersöka detta på plats. Jag tror att det är ett bra om något förenklat sätt att avgöra vad det är ;)
gaia
 
gaia skrev:
om det ska vara en gammal brandskada så skall det svarta sotet finnas bara på en sikt som var ytterst när det brann/sotade.
Är det gammal mögel så kan man se det att det är  svart mellan  varje lim /tapett sikt ( om det finns fler) och ändå till papper på gipsskivan. Mögel kan sprida sej genom utifrån och in men sot brukar inte göra det.
Det är svårt att bedömma av bilden hur det är :-/ men ni kan ju undersöka detta på plats. Jag tror att det är ett bra om något förenklat sätt att avgöra vad det är ;)
gaia
Det var ett väldigt bra tips, tycker jag. Jag skall kolla ikväll! Förstår att det är svårt att se sådana detaljer i fotot som tapetlager o dyl. Men jag har sett "live" att det finns flera tapetlager så de skall nog gå att göra en bedömning.

Tack!

/Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.