Funderar på att köpa ett hus byggt i Blåbetong där det nyligen mätts upp runt 500 Bq/m3 i rummen. (Enplans, i Skåne, strålning från väggarna.) Föreslagen åtgärd fläkt i självdragskanaler samt fler ventiler.

Vad kostar detta? Hur mycket ökar energikostnaden? Blir det bra, alltså räcker denna åtgärd?

???

MVH
Göran
 
måste inte säljaren åtgärda detta innan försäljning...

du har ju kvar problemet (väggarna), ventilering är en funktionell workaround, men problemet kvarstår...

om ni inte är rökare så bör det inte vara nåt problem tycker jag med ventilation...

ring kommunen, de har folk som kan sånt...
 
Vi har gjort en liknande radonsanering för ungefär 7 år sedan. När man har blåbetong gör man (om inget revolutionerande inträffat sedan dess) en åtgärd som innebär att man "späder ut" inneluften med frisk luft.
I vårt fall är det gjort med en lten värmepump och en hel del rördragning som tar varm luft från tvättstuga, badrum och pannrum. Summa sumarum blev det väldigt bra. Vi fick väldigt mycket bättre inomhusluft, bq-värdet sjönk från ca 400 till ca 100 och uppvärmningskostnaden sjönk visserligen inte men blev ungefär densamma. Förmodligen har tekniken gått framåt i mellantiden varför en radonsanering tillsammans med energibeparing måste var möjlig.
Dessutom inomhusluften, än en gång, blev väldigt mycket bättre.
Vad det kostade - ungefär 50.000.-, värt varenda krona.
Vi bor i Stockholm, jag hoppas att det är lite billigare i Skåne ;D
 
Det finns ytterligare ett sätt att ytterligare minska radonhalterna - med en speciell sorts tapet. Om jag kommer ihåg rätt så är det ett slags tätare tapet med aluminiumskikt på. Ventilation är dock A och O i ditt fall, men specialtapeter kan nog sänka nivåerna ytterligare om det skulle behövas. Det var dock ett tag sedan jag läste om det. Mer info finns på SSI:s site.
 
Sen har du ju rätt att söka bidrag av din kommun. Tror att dom betalar max 30% / högst 15000:- om jag inte minns helt fel.
 
Jag skulle föreslå att du mäter upp hur mycket gammastrålning som väggarna avger det gör att man kan härleda varifrån blåbetongen kommer och då vet man hur mycket radon väggen avger.

Stråldoser av gammastrålning från blåbetong:
Myndigheterna har bestämt att högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt inte får vara högre än 0,5 mikrosievert per timme (0,5 mSv/h).
Detta för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning.
(Boverkets Byggregler BFS 1993:57 med ändringar t.o.m. 1998:38, 6:223).

Detta gäller nya byggnader men jag skulle reagera om värdet var över för ett hus jag skulle köpa, radonet går att ventilera bort.
Jobbigt att snickra upp all blyplåt på väggarna mot strålningen.
Har en kompis som har ett "strålande" jobb och dom har gränsvärdet 0,5mSv/h per arbetspass 8-12 tim har jag för mig.
Han går om kring med en dosimeter som piper om det blir för högt, oftast kommer dom inte ens i närheten.

Själv har jag en innevägg som avger 0,46 mSv/h så den skall ut och ersättas med ny vägg i sundare material.
Dom övriga avger 0,30 - 0,38 och ska ut vad det lider allt eftersom renoveringen av huset fortskrider.

Radon tapeten som det talas om har jag ett namn på, kanske fins flera, permafoil www.permafoil.com.
Efter att inneväggarna är bytta skall det upp permafoil på ytterväggarna en 5a isolering och gips, så fick man tilläggsisolering åxå. :)

Skall du ändå köpa huset pruta duktigt, värdet på vårat hus sjönk 150000:- pga radonet, enl värderingsmannen.
 
Fråga till Roger_radon:

Quote:
"Själv har jag en innevägg som avger 0,46 mSv/h så den skall ut och ersättas med ny vägg i sundare material.
Dom övriga avger 0,30 - 0,38 och ska ut vad det lider allt eftersom renoveringen av huset fortskrider. "

Intressant lösning du beskriver där du ersätter innerväggarna i blåbetong med lämpligare material.

Har själv ett soutteränghus med blåbetong i källarväggarna(både inner och ytterväggar) och ett betongvalv ovanpå. 400Bq.

Vilken byggnadskonstruktion har ditt hus, och hur går du tillväga ?

 
Hej,

har samma undring själv; ???

Även om man kan ventilera bort merparten av radonet så kvarstår ju gammastrålningen och husets värdeminskning :(

Sedan känns det som om t ex Leca är mer stabilt än den spröda blåbetongen...

Jag har källare i blåbetong med siporexbjälklag. Har hört om att man kan byta ut väggar "bit för bit" etc men är osäker på tillvägagångssätt.

Någon som är insatt? Tänkte ta detta i samband med uppgrävning och omdrändering runt huset...
 
Skulle använda väldigt bra mask vid rivning av blåbetong, inget att leka med. Enligt en bekant som är byggare arbetar han hellre med asbest. ???
 
Jo det är klart att man ska nog ha mask för hälsans skull... Tänkte mest på om någon har erfarenhet av att byta ut källarväggar i ett material mot ett annat, utan att riva huset...? ??? Finns någon metod som är enklare/bättre?
 
goranr skrev:
Funderar på att köpa ett hus byggt i Blåbetong där det nyligen mätts upp runt 500 Bq/m3 i rummen.
Vi fick "erbjudande" om att köpa ett hus med 700Bq då de tänkta köparna hoppade av.
Vi resonerade så att eftersom de som bott tidigare båda dött i cancer är det nog inte hälsosamt att bo där....
Mitt råd är att inte köpa om du kan avstå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.