Har idag en celus köksspis/panna i köket som jag funderar på lämplig ersättare för. Visst blir det varmt av den,dock håller det i sig länge,sen går det i så himla kort ved.
Är inte viktigt att de finns matlagningsmöjligheter på den. Viktigaste är att den har rejält vedmagasin som klarar minst 35-40 cm,och gärna håller värmen ett tag.

//Johan
 
Standardved är väl ca 30cm, nästa steg pannved ligger väl kring 50cm... Alla normala vedbrännare (kaminer, köksspisar, kakelugnar) för installation i boutrymmen brukar väl köra med 30cm ved (lite drygt , men knappast 40).
 
Farsan rustade ett hus förra året som vi satte in nån form av modernare kamin/spis. Den får man då in 40 cm om man ger sig den på det. Men 35 är nog mer gångbart.
Anledningen till längden är att jag har de längderna i keddyinsatsen i dagsläget. Smidigt att bara kapa en längd. 30 cm och neråt är grymt sinksam i vedproduktionen...
 
Nog finns det eldstäder som funkar med 35 eller lite till. Jag eldar 35 i min kökspanna med eldstadsdjup på 421mm.
Men överförbränning och att stoppa i mycket ved går väl inte så bra ihop. Det brukar ju inte bli så bra förbränning är min erfarenhet.
Man får nog leva med kompromissen eller köpa en stor vedpanna med underförbränning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.