Hej hej,

Jag och frugan drömmer om ett nytt fint uterum. Vi har ett befintligt som förra ägaren byggde och som har markisväv istället för skjutdörrar, inte så kul. Tyvärr ligger uterummet i söder och vi kan inte ha det någon annanstans. Har någon av er erfarenhet av uterum i söderläge? Ofta säger man att det är bara att vädra så kan man vara där även på sommaren. Men nu har vi innekatter som inte ska sticka iväg. Varför göra det lätt för sig?

Lite av mina tankar:
- Ett vanligt lätt lutande isolerat tak med typ takpapp, plåt eller något. Icke genomskinligt alltså. Frugan är emot den idén eftersom hon tror (och har kanske rätt) att det blir för mörkt i vårt vardagsrum som ligger innanför där uterummet är idag. Man kanske kan ha någon taklucka eller takfönster för att få in mer ljus under svalare perioder.
- Väggen mot öster blir nog ren trävägg med ett litet fönster.
- Väggen mot söder får skjutdörrar på halva sidan och halvhöjd fönster på resten.
- Väggen mot väster blir skjutdörrar.
- Den trekanten som brukar vara där uppe mot väster och öster kanske man kan ha vädring på något sätt.

Vad tror ni?

Mvh
Bosse
 
Jag är också sugen på att bygga uterum i söderläge framför vardagsrummet, och min tanke är att ha tak i klarglas för att få in maximalt med ljus. För att göra det beboligt på sommaren så tänkte jag använda någon form av takgardiner som man kan dra för.

Kanske ett gäng värmestyrda tilluftsdon i kombination med samma slags automatisk takventilation som man har på växthus göra uterummet behagligt även på sommaren om man inte kan vädra normalt?

Jag bor i kedjehus och är jag inne hos grannar i likadana hus som har uterum med kanalplast så blir det rejält mycket mörkare, så jag tror att hustrun har rätt.
 
Tror bestämt att du gillar växthus, klarglas kan göra det riktigt varmt. Vi har ett gammalt kuperat plasttak idag som gör det lagom ljust i vardagsrummet. Ett kanaltak tror jag blir ungefär lika ljust. Takgardiner känns inte helt rätt med tanke på att värmen då redan kommit in i rummet. Men visst, det hjälper nog ändå. Det finns ju markiser man kan sätta ovanpå uterummet, men då har man en markis oxå som är utsatt för sol, väder och vind.

I växthus har man mest automatisk lucköppning, eller?

Grannen har satt ett luftintag nertill på ena sidan och en fläkt som drar ut luften upptill på andra sidan. Men för att få ner temperaturen på sommaren i ett riktigt varmt uterum kräver nog rejäl fläktkraft är jag rädd.

Var inte meningen att slå ner ditt förslag men jag tror det blir varmt med klarglas. Men om ni bara har möjlighet att ha tvärdrag när det är varmt så kan det nog gå bra.

Jag tror på att skapa skugga med riktigt tak och takluckor med gardiner som öppnas vid svalare temperaturer. Kanske kan köra din lösning på dom oxå. Helst skulle jag vilja bygga nytt.. Men mitt drömhus blir inte billigt så det får vänta.
 
Vi har ett 20 m2 akvarium i söder, glasvägg och glastak av klarglas ...

Glömde en inomhustermometer i rummet för några år sedan när det inte var strålande sol och med dörrarna stängda, termometern gick till 50 grader men när jag tittade på den senare hade glaskulan splittrats.

Hur som, för att göra det användbart satte vi vita tyggardiner under glasskivorna. Tar inte bort mycket ljus men släpper fortfarande in värme men minskar direktvärmen från solen - fortfarande för varmt. Grannarna har plasttak/kanaltak, väldigt mycket mörkare och skumt väldigt "gult" ljus även på dagen. På vintern är det ingen större skillnad, snön är svart undertill ...

Satte in en takfläkt som vispar runt luften i rummet - vilken skillnad, ett användbart rum om dörrarna är öppna oberoende av värmen ute.

Glöm inte infravärmarna för tidig vår och sen höst (och stundom svensk sommar), förlänger nyttjande möjligheterna avsevärt.
 
Jo jag gillar växthus. Om jag någon gång bygger ett växthus så ska det finns sköna utemöbler, en kamin för höst/vår/vinteranvändning och kanske en och annan stackars växt också.

TeroM - det där med snön är ju inte så bra om man vill ha in ljus via uterummet. Finns det något bra sätt att få bort snön snabbt och enkelt?
 
Jag hade ett uterum på 60kvm med 25mm kanalplast, 3glas fönster, och gjuten betongplatta i söderläge. Gick inte att använda det rummet överhuvudtaget pga värmen, hela betongplattan blev så varm under dagen och ackumulerade värmen så det hjälpte inte att vädra när man kom hem efter jobbet. Nu har jag rivit skiten och bygger nytt rum hälften så stort med isolerat och bandtäckt tak. Hoppas inte det blir lika varmt! 57 grader var inget ovanligt...
 
pelpet skrev:
Jo jag gillar växthus. Om jag någon gång bygger ett växthus så ska det finns sköna utemöbler, en kamin för höst/vår/vinteranvändning och kanske en och annan stackars växt också.

TeroM - det där med snön är ju inte så bra om man vill ha in ljus via uterummet. Finns det något bra sätt att få bort snön snabbt och enkelt?
Infravärme ...

Med ett helt slätt glastak kommer snön ner fort bara det blir några plus ute. Detta resulterar i en fin vall framför dörrarna till uterummet, ofta i ett par omgångar då, i alla fall i Stockholm, kommer och går vintern i omgångar. Annars är det en takräv eller annan form av skottning som gäller.

Trots detta, det är värt det :)
 
  • Gilla
Petrros
  • Laddar…
Väljer ni isolerplast i taket finns de i värmedämpande modell. Gör ca 15 graders skillnad.
Sedan får ni sätta upp skuggtak (gardiner).

Ha vanliga gardiner eller lamellgardiner för dörrarna på dagarna.

På så vis får ni ner värmen. Se också till att ha många öppningsmöjligheter.

För att undkomma värmen helt behövs ett täckt isolerat tak samt gardiner/lameller för glaset.

Ett annat alternativ är vit reflexsolfilm på glasen. Fungerar mycket bra men dämpar utsikten en aning.
 
Bästa sättet är att ha taket öppningsbart.

Om 1m av taket vid varje kortvägg glider under (eller över) resten automatiskt när det blir över x grader så har du inget problem.

Kombinera med ordentlig (0,5x0,5m) ventilation i golvhöjd, med nät för, så att katterna håller sig inne.
Kostar 5-10kkr mer än motsvarande fasta partier, men är värt det nio dagar i veckan.

/ Fredrik
 
Intressant lösning med delar av taket som glider undan, har aldrig sett det. Var hittar man det? Borde det inte vara svårt att få tätt?

Annars tänker jag så här just nu:
1/ Tjockt kanalplasttak med extra värmereflektion
2/ Gardiner av något slag
3/ Galler längs ena kortsidan nertill, kanske 20cm upp.
4/ Öppningsbart fönster långt upp på andra kortsidan.
 
Finns en leverantör som säljer öppningsbart 16mm tak.
Men det finns en anledning till att de flesta säljer hela tak. (Inga takluckor etc). Stor risk för läckage framförallt vintertid. Ofta blir det även kondensdropp runt öppningen.
 
ska göra taket på min inglasning och sitter och läser om val av tak.

Mitt uterum kommer att vara i rakt söderläge, pulpettak och jag funderade länge på glastak, men håller på att ändra uppfattning.
kanske blir FÖR varmt där på sommaren?
Hur skulle ett uterum med plåttak och kanske 150-200 mm isolering fungera förutom att det blir lite mörkare då?
 
"Intressant lösning med delar av taket som glider undan, har aldrig sett det. Var hittar man det?"
Svar: Stadshotellet i Hudiksvall
 
Se till att ha stora öppningsbara fönster runt om så löser det sig med värmen. Bara att vädra ur.
Känns krångligt att börja trassla med diverse taklösningar tycker jag (ägare av 25m2 terass i söderläge. Den s.k. "kuvösen")
 
Plantera vinrankor och se till att ha högt belägna vädringsluckor. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.